Enkel GPS

Är i USA och skall köpa en enkel GPS till min morsa att ha i svampskogen och på fjället. Tips på modell?har sneglat på Garmin Geko 101

Kompass?

Säker på att hon kommer att använda GPSen? Skulle föreslå en kompass i första hand.

Men därmed inget fel med Geko. Är hon prylintresserad kanske en kart-GPS är roligare.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köp en enkel, men välj Geko 201 eller Foretrex 101 som kan anslutas till dator, om inte annat så höjer det andrahandsvärdet en del.
Foretrexen är min nya favvis.

hehe, är du säker på att det inte är du själv som kommer använda den mest? Jag tror också en vanlig kompass är det bästa för henne. Inte för att jag vill verka fördomsfull, men att hitta en gps-mottagare som passar en kvinna av en viss ålder, kommer inte bli lätt ;) Det är ju inte bara en viss "teknisk" förståelse som krävs, utan även ett hum om navigering i allmänhet (storcirklar, geodetiska datum mm). Visst det går väl att bara följa pilen, utan att förstå bakgrunden, men risken att det blir fel ökar ju...

Annars tycker jag min Garmin ETrex är så enkel som en mottagare kan bli...

Sorry

Någon riktigt enkel och tydlig gps,med dom viktigaste basfunktionerna finns av någon anledning inte..

Dom mottagare som finns har många och innehållsrika menyer,som ofta kräver många knapptryckningar för att göra enkla saker.

Geko 101 har ganska kort batteritid - 12 timmar känns lite i kortaste laget om man ska ut på fjällturer. eTrex (den vanliga gula) har ungefär dubbelt så lång batteritid och dessutom en port för datakabel. Även om din morsa inte skulle använda det så kan ju du låna GPSen och sno hennes hemliga svampställen. =)

Jag tror inte det är svårare att lära sig att lägga in waypoints och använda de enklaste navigationsmetoderna än det är att lära sig att spara telefonnummer och skicka SMS på en mobiltelefon. Och även om det är kul att kunna lite teori så tror jag att man klarar sig ganska bra utan.
[Ändrat av larsl 2004-10-21 kl 18:11]

larsl; sa:
...Och även om det är kul att kunna lite teori så tror jag att man klarar sig ganska bra utan.
Jo, förvisso. Men själv skulle jag aldrig lita på en pil i en manick jag inte begrep ett jota av. Det är ju ändå lite skillnad på att misslyckas med ett sms och navigera fel...Men ok, i svampskogen spelar väl inte några hundra meter hit eller dit nån roll (till skillnad från på sjön, där jag absolut tycker man ska ha en grundläggande förståelse för tekniken).

Såg en kollegas Motorola 3G-telefon med integrerad gps-mottagare. Programvaran i den hade ett förenklat gränssnitt mot användaren, bl.a. ingen redovisning av signalstyrka på resp. kanal. Det kanske kan vara nåt? Vet dock inte om den mottagaren funkar i området utan stöd från 3G-nätet...

Hmm, men hade "gpsarn" fått idén att köpa en GPS till sin mor om hon var "helt väck på teknik"?

Hon kanske har önskat sig en...

Re: Sorry

gwaihir; sa:
Någon riktigt enkel och tydlig gps,med dom viktigaste basfunktionerna finns av någon anledning inte..

Dom mottagare som finns har många och innehållsrika menyer,som ofta kräver många knapptryckningar för att göra enkla saker.

Nya Explorist skall ju vara superlätt att använda, särskilt 100 som inte innehåller några kartor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips