Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-)

Cyklar själv en massa och kör med min gamla Garmin 305 som jag fick av min älskade fru.

Nu efterlyser jag tips på en träningsklocka med pulsband eller annan seriös pulsmätare till frun i huset.
Träningen har verkligen kommit i gång på gymmet och hon är upptagen av pulsträning. födelsedagen hägrar :)
Vilken träningsklocka ska man köpa?

Tack för tips :)
 
Är det främst gymträning = styrketräning, nej, antar du menar någon typ av konditionsträning? Vilken? Budget? Pulsband runt bröstet är OK, eller önskat? Några funktioner som är särskilt viktiga, eller batteritid, eller...? Storlek på boetten, möjlighet att byta armband?

Jag är själv lite fast i Garmin så jag kan inte så mycket om typ Suunto, Polar eller andra, men har du kikat på Garmin 45 eller 55 som är deras basklockor? Kan vara en bra start till en rimlig peng.
Coros är ett märke som fått bra omdömen också, pris-prestanda och inte minst batteritid.

De flesta nyare klockor har ju optisk pulsmätare inbyggd, men kan kompletteras med bröstband. Optisk mätning är lite långsammare på att reagera på snabba pulsändringar, typ intervaller, men de flesta brukar vara tillräckligt nöjda ändå, pga bekvämligheten att slippa bröstbandet. (För oss som använder sport-BH, tycker jag själv inte att det är något meck med ett band till på samma ställe. Annars har Polar en mätare man sätter på överarmen, som många "bröstbandshatare" gillar bättre.)

Ett ställe med rätt bra utbud och priser är danska Löparshop, men annars är det väl bara att köra Pricerunner etc när du bestämt vilken modell som blir rätt: https://www.loparshop.se/dam/klockor-och-gps.html
 
Hej Ola!

Hade själv en ärvd 305:a i många år. Inga fel på den. Lite kort batteritid mot slutet. Dessvärre gick överdelen sönder och trillade av under en vandring på Skåneleden.

Köpte då en Forerunner 35. Ett lagom och prisvärt hopp upp från 305:an. Något för din fru, kanske? Nu har jag även en Garmin Instinct Solar. Men den är i ärlighetens namn nästan mer än jag behöver. Kör även cykeldator när jag cyklar. En Garmin Edge 830.

Gillar Garmins kvalitet överlag och hur de håller liv i sina gamla produkter med uppdateringar. Garmin connect är dessutom gratis och innehåller allt de allra flesta behöver när det kommer till tränings- och hälsostatistik.
 
Är det främst gymträning = styrketräning, nej, antar du menar någon typ av konditionsträning? Vilken? Budget? Pulsband runt bröstet är OK, eller önskat? Några funktioner som är särskilt viktiga, eller batteritid, eller...? Storlek på boetten, möjlighet att byta armband?

Jag är själv lite fast i Garmin så jag kan inte så mycket om typ Suunto, Polar eller andra, men har du kikat på Garmin 45 eller 55 som är deras basklockor? Kan vara en bra start till en rimlig peng.
Coros är ett märke som fått bra omdömen också, pris-prestanda och inte minst batteritid.

De flesta nyare klockor har ju optisk pulsmätare inbyggd, men kan kompletteras med bröstband. Optisk mätning är lite långsammare på att reagera på snabba pulsändringar, typ intervaller, men de flesta brukar vara tillräckligt nöjda ändå, pga bekvämligheten att slippa bröstbandet. (För oss som använder sport-BH, tycker jag själv inte att det är något meck med ett band till på samma ställe. Annars har Polar en mätare man sätter på överarmen, som många "bröstbandshatare" gillar bättre.)

Ett ställe med rätt bra utbud och priser är danska Löparshop, men annars är det väl bara att köra Pricerunner etc när du bestämt vilken modell som blir rätt: https://www.loparshop.se/dam/klockor-och-gps.html

Tack :) Hon kör på gymmet och det är väl kondition och lite styrke träning som gäller. Krossträning och rodd och lite vikter. En träningsklocka som passar på armen, funkar, data kan överföras till molnet. Noll koll på vad man behöver vid gymträning, puls. Ska kolla in dina förslag, tack :)
 
Senast ändrad:
Hej Ola!

Hade själv en ärvd 305:a i många år. Inga fel på den. Lite kort batteritid mot slutet. Dessvärre gick överdelen sönder och trillade av under en vandring på Skåneleden.

Köpte då en Forerunner 35. Ett lagom och prisvärt hopp upp från 305:an. Något för din fru, kanske? Nu har jag även en Garmin Instinct Solar. Men den är i ärlighetens namn nästan mer än jag behöver. Kör även cykeldator när jag cyklar. En Garmin Edge 830.

Gillar Garmins kvalitet överlag och hur de håller liv i sina gamla produkter med uppdateringar. Garmin connect är dessutom gratis och innehåller allt de allra flesta behöver när det kommer till tränings- och hälsostatistik.

Tack.
Ska kolla upp 35:an :) Upp så kanske den är för dyr. Vi får se.
Bytte batteri i min 305. Som ny :)
 
Allt beror nog mest på vad du har för budget.
Och vilka funktioner den "måste" ha.

Personligen skulle jag välja bort alla modeller med touchskärm, dessa är ofta alltför känsliga och vips har man startat eller stoppat en aktivitet ovetandes om man inte har låst skärmen.

Garmin Instinct kompletterad med ett pulsband är mitt förslag.
 
Mycket intressant tråd att snubbla över med en Google-sökning 😅 Jag har själv haft en Garmin Instinct men bytte till en Garmin Swim 2 när jag började simma tillsammans med min löpträning. Det var helt perfekt, men vet inte hur bra det är för cykling? :)
 
Garmin vivoactive 4S, frun är nöjd. Ger dygnsdata och har massa olika träningsupplägg. Kostar under 3 000.
Men, för direkt pulskoll behöver man nog bröstbandet. Klockan fungerar inte för att ha pulsbaserad träning.
Polar är det märke som ofta används med tillhörande bröstband.
 
Om pulsklockan främst ska användas på gym och inte i löpspåret, så bör du titta efter en s.k. fitness-klocka och fimpa alla s.k. löparklockor.

Dagens fittnessmodeller är främst:
Garmin Venu 2-serien och Venu 2 sq.
Polar Ignite 3 och möjligtvis Polar Unite.

Dock saknar den enkla Polar Unite en inbyggd GPS, men den kan vid behov hämta GPS-data från en parad mobil.

Å för att den optiska pulsmätaren ska fungera vid träning, så måste sensorn ligga tätt mot huden, varför klockarmbandet måste spännas ordentligt. Därför blir det lätt problem med optisk pulsmätning vid cykling (utomhus).

Olika optiska pulsmätare fungerar också olika bra för olika hudfärger. Det har rapporterats att vissa optiska pulsmätare fungerar mindre bra för t.ex. mörkhyade personer.

För bröstbandshatare finns ju som nämns Polar OH1, men också Scoche Rhytm +
/Niklas
 
Vad är vitsen med träningsklockor?
Är det att höja motivationen?
eller
Är det att se att kroppen gör framsteg?
Kan man se historik?
Nyfiken på hur de används.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.