Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-)

Datpsu! Pulsklockor kan användas på många olika sätt:

1. Du kan t.ex. ställa in klockan, så att den larmar om du hamnar utanför en viss ansträngningsnivå (pulszon, fart/tempo-zon, kraftzon, kadenszon...). Kan ju vara skönt att bokstavligt talat slippa ta i så att du spyr...

2. Du kan köra intervaller med hjälp av klockan, vilket kräver att du i förväg har programmerat klockan för det aktuella intervallpasset. Klockan larmar då när det är dags att byta till nästa steg i intervallpasset (samt om du skulle hamna utanför stegets fördefinierade ansträngningsnivå).

3. Du kan naturligtvis logga en massa träningsdata, för vidare analys på en lämplig träningsplattform (samt lägga ut träningen på något socialt forum, för att visa hur duktig du har varit).

4. Vid utomhusaktiviteter kan du även logga färdspåret och i efterhand se var du har varit.

5. Du kan se hur långt du har sprungit, samt hur långt du har kvar att springa. Det sista kräver dock att du har lagt in banan i enheten.

6. På dyrare modeller kan du även få sväng för sväng-anvisningar längs banan. Praktiskt om du springer banan när det är mörkt, eller testar en ny bara.

7. Vid diverse cirkelövningar och styrketräningspass, kan klockan hålla koll på antalet repetitioner och larma när du nått ditt mål.

8. Då dagens modeller även är designade som vardagsklockor, så har de koll på antalet steg, antalet trappor, din vilopuls, sömn etc. Därmed behövs inte längre ett aktivitetsarmband för detta.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag använder min till att kolla hur mycket jag rör på mig, och ibland tävlar vi på jobbet om vem som går mest. Jag har även kollegor som vill kolla hur de sover. Det är några sätt att använda träningsklockan.
 
Jag använder min till att kolla hur mycket jag rör på mig, och ibland tävlar vi på jobbet om vem som går mest. Jag har även kollegor som vill kolla hur de sover. Det är några sätt att använda träningsklockan.
Ett tips! Just de parametrarna kan du lika gärna ta från ett vanligt aktivitetsarmband (ifall du vill spara lite pengar). Alltså inget som du måste köpa en (dyrare) pulsklocka för.
/Niklas
 
Tack för alla svar.
Det var en hel del funktioner. Hoppas det finns bra manualer :)

Har läst att en del med lite sämre syn har problem att läsa av urtavlan.
Gäller mig som använder läsglasögon.
Man vill ju gärna slippa att ta fram glasögonen för att läsa av värden.
Hur ser ni på det?
 
Tja, är än så länge lätt närsynt, så jag lider inte av det problemet än.

Garmins dyrare modeller är väldigt konfigurerbara. På t.ex. Fenix 7X kan du välja mellan 1-8 fält per sida, som visas under en aktivitet. Ju fler fält per sida, ju mindre blir siffrorna!

Så har du svårt att läsa liten text, så bör du kanske begränsa dig 1-2 fält per sida och i gengäld lägga till ett antal sidor, för att få med all önskad information.

Sedan börjar högupplösta AMOLED-skärmar dyka upp på Garmins pulsklockor. Dock är det än så länge mest bara mellanstorlekarna, som har fått AMOLED-skärm.

Hade det funnits en Garmin Epix 2X (AMOLED) hade jag nog slagit till på den. Nu fick det istället bli en Enduro 2 i stället med MIP-skärm.

Lite OT, så hade youtubern Des Fit ett intressant 1 april-skämt år 2022, om att använda Garmin Edge* 1030+/1040 som löparklocka. Men han tillade sedan mer allvarligt att det faktiskt går att sätta mobilen eller paddan på handleden, för den som har svårt att se en liten text.

* Edge 1030/1040 är Garmins mest avancerade cykeldatorer.

Annars finns det ju också sportglasögon, som kan fås med synkorrigerande glas. Kostar förvisso en slant extra, men det kan det kanske vara värt.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Frågan var ju, tips på lämplig klocka. Prisvärd, lagom. Jag cyklar, hon gymmar :)

För mig är att gymma detsamma som att lyfta vikter och styrketräna musklerna i maskiner - vad är en pulsklocka bra för då?
Jag trodde bara pulsklockor användes för konditionsträning - eller menar du att hon cyklar träningscykel och springer på löpband på gymmet - då ser jag en poäng med pulsklocka - men för ren styrketräning förstår jag inte hur puls kan spela roll.

Förklara gärna.

Själv använder jag en Garmin Tactix delta solar men den är inte så träningsinriktad även om de mäter puls mm på handleden och ger lite sömnparametrar (tvivlar lite på precisionen i dessa dock) men den är ganska stor och kansk inte primärt med damer på gym som målgrupp.


/Patrik,
 
För mig är att gymma detsamma som att lyfta vikter och styrketräna musklerna i maskiner - vad är en pulsklocka bra för då?
Jag trodde bara pulsklockor användes för konditionsträning - eller menar du att hon cyklar träningscykel och springer på löpband på gymmet - då ser jag en poäng med pulsklocka - men för ren styrketräning förstår jag inte hur puls kan spela roll.

Förklara gärna.

Själv använder jag en Garmin Tactix delta solar men den är inte så träningsinriktad även om de mäter puls mm på handleden och ger lite sömnparametrar (tvivlar lite på precisionen i dessa dock) men den är ganska stor och kansk inte primärt med damer på gym som målgrupp.


/Patrik,

Åtminstone Garmin har styrketräningsfunktion som loggar repititioner och du kan själv skriva in vikt och redigera missade repititioner. Samtidigt som all annan data samlas in.
Går att förprogrammera styrkepass på samma sätt som för ett träningspass för löpning.
Är det användbart? Tillräckligt efterfrågat för att Garmin skall ha utvecklat funtionen.
 
Tja, är än så länge lätt närsynt, så jag lider inte av det problemet än.

Garmins dyrare modeller är väldigt konfigurerbara. På t.ex. Fenix 7X kan du välja mellan 1-8 fält per sida, som visas under en aktivitet. Ju fler fält per sida, ju mindre blir siffrorna!

Så har du svårt att läsa liten text, så bör du kanske begränsa dig 1-2 fält per sida och i gengäld lägga till ett antal sidor, för att få med all önskad information.

Sedan börjar högupplösta AMOLED-skärmar dyka upp på Garmins pulsklockor. Dock är det än så länge mest bara mellanstorlekarna, som har fått AMOLED-skärm.

Hade det funnits en Garmin Epix 2X (AMOLED) hade jag nog slagit till på den. Nu fick det istället bli en Enduro 2 i stället med MIP-skärm.

Lite OT, så hade youtubern Des Fit ett intressant 1 april-skämt år 2022, om att använda Garmin Edge* 1030+/1040 som löparklocka. Men han tillade sedan mer allvarligt att det faktiskt går att sätta mobilen eller paddan på handleden, för den som har svårt att se en liten text.

* Edge 1030/1040 är Garmins mest avancerade cykeldatorer.

Annars finns det ju också sportglasögon, som kan fås med synkorrigerande glas. Kostar förvisso en slant extra, men det kan det kanske vara värt.
/Niklas

Det behöver inte ens vara en särskilt dyr modell (relativt sett).

Redan på exempelvis Vivoactive 4/4S kan man justera antal fält osv tämligen fritt.

En bra sak till är att man kan hitta väldigtmånga andra appar än Garmins egna som man kan lägga in så det brukar gå att hitta något som passar (i nödfall går det ju rentav att koda själv) vilket är en fördel som tyvärr saknas lite emellanåt på de mer "fitness" inriktade klockorna.
 
Det behöver inte ens vara en särskilt dyr modell (relativt sett).

Redan på exempelvis Vivoactive 4/4S kan man justera antal fält osv tämligen fritt.

En bra sak till är att man kan hitta väldigtmånga andra appar än Garmins egna som man kan lägga in så det brukar gå att hitta något som passar (i nödfall går det ju rentav att koda själv) vilket är en fördel som tyvärr saknas lite emellanåt på de mer "fitness" inriktade klockorna.
Jo, du kan även modifiera sidor på billiga Garmin-klockor typ Forerunner 55 och Venu SQ 2, men antalet sidor, antalet fält per sida och antalet data som kan visas är rätt begränsat.

På dyrare Garmin-klockor finns det helt enkelt mycket mer som kan modifieras efter tycke och smak!
/Niklas
 
Tja, är än så länge lätt närsynt, så jag lider inte av det problemet än.

Garmins dyrare modeller är väldigt konfigurerbara. På t.ex. Fenix 7X kan du välja mellan 1-8 fält per sida, som visas under en aktivitet. Ju fler fält per sida, ju mindre blir siffrorna!

Så har du svårt att läsa liten text, så bör du kanske begränsa dig 1-2 fält per sida och i gengäld lägga till ett antal sidor, för att få med all önskad information.

Sedan börjar högupplösta AMOLED-skärmar dyka upp på Garmins pulsklockor. Dock är det än så länge mest bara mellanstorlekarna, som har fått AMOLED-skärm.

Hade det funnits en Garmin Epix 2X (AMOLED) hade jag nog slagit till på den. Nu fick det istället bli en Enduro 2 i stället med MIP-skärm.

Lite OT, så hade youtubern Des Fit ett intressant 1 april-skämt år 2022, om att använda Garmin Edge* 1030+/1040 som löparklocka. Men han tillade sedan mer allvarligt att det faktiskt går att sätta mobilen eller paddan på handleden, för den som har svårt att se en liten text.

* Edge 1030/1040 är Garmins mest avancerade cykeldatorer.

Annars finns det ju också sportglasögon, som kan fås med synkorrigerande glas. Kostar förvisso en slant extra, men det kan det kanske vara värt.
/Niklas
Tack för utförligt svar.
Kollar vidare :D
 
Ett prisvärt alternativ är Polar Pacer Pro som även har barometer. Batteritid ca 35 timmar. Jag har använt den till längdskidåkning, vandring och promenad. Den har många träningsprofiler att välja bland. Den har ingen pekskärm heller vilket jag gärna slipper. Snygg klocka är den oxå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.