Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Endukstält bra eller dåligt
- Trådstartare Roberth
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
sannolikt inget annat än lite vikt
Jag såg ett program där den norske äventyraren Lars Monsen var ute med ett endukstält på finnmarksvidda under två veckor, allt var genomblött till följd av kondensen som samlades på insidan.
Om du planerar längre turer tror jag du skall sikta in dig på ett tält med både inner- och yttertält, men för en enstaka övernattning duger endukstältet säkert.
Jag såg ett program där den norske äventyraren Lars Monsen var ute med ett endukstält på finnmarksvidda under två veckor, allt var genomblött till följd av kondensen som samlades på insidan.
Om du planerar längre turer tror jag du skall sikta in dig på ett tält med både inner- och yttertält, men för en enstaka övernattning duger endukstältet säkert.
Som jämförelse kan jag ju nämna att mitt Keron 3 som är dubbelt, och försett med relativt bra ventilationsgluggar tenderar att bli rätt fuktigt. I sån väderlek går det som regel bra att sätt upp tältet lite luftigt där abiderna går ned mot marken, öppna vent-gluggarna helt osv.
Poängen är dock att det knappast annat än under mycket gynnsamt väder verkar finnas marginal för försämrad luftväxling.
Jag har faktiskt ett enduktstält också, och mycket riktigt har det visat sig ha lätt att bli fuktigt. Det är dock inte ett tält i membranväv, utan det är nog PU-beläggning (ett enkelt och lätt tunneltält från Jysk!!).
Poängen är dock att det knappast annat än under mycket gynnsamt väder verkar finnas marginal för försämrad luftväxling.
Jag har faktiskt ett enduktstält också, och mycket riktigt har det visat sig ha lätt att bli fuktigt. Det är dock inte ett tält i membranväv, utan det är nog PU-beläggning (ett enkelt och lätt tunneltält från Jysk!!).
Roberth; sa:Är lite kass på det här med Endukstält, någon som har några erfarenheter ?? Vad är nackdelen och vad kan man "vinna" förutom eventuell viktminskning ??
Viktminskningen är väl det primära. Jag har ingen erfarenhet av endukstält. Mitt hemsydda tarptent (se mitt fotoalbum här) har dock hittills (sommar/höst) haft mindre kondensproblem än de dubbelväggiga tält jag har erfarenhet av.
Orsaken är framförallt att man vid normalt väder kan spänna upp det mycket luftigt. Det är bara om det blåser riktigt kraftigt som man spänner ned det helt intill marken runtom. Även vid kraftigt regn får man alltså god ventilation.
Ett normalt dubbelväggigt är ju alltid i "stormläge", vilket känns som en nackdel eftersom det normalt inte är storm. Kondensproblemen som detta orsakar försöker man sedan lösa med avancerade (ofta tunga) ventilsystem.
En tumregel för vanliga tält är väl att alltid sova med så många dörrar som möjligt öppna. Smart konstruerade tält tillåter ju detta utan att innertältet blir blött (om det inte blåser mycket).
För min del är det alltså så att den enkelväggiga lösning jag använder hittills varit både bekvämare (mindre kondens), trevligare (utsikt) och lättare än något annat jag provat. Det skulle vara intressant att testa det på en vintertur.
Jörgen
En annan fördel med enkelväv är att man får bättre innerytrymme med samma yttermått.
Man blir ju av med en femcentimetersspalt runt hela innertältet.
Man blir ju av med en femcentimetersspalt runt hela innertältet.
Vore ju intressant att höra mer om kondensproblemen hos enkelvävstält eftersom jag funderar på att skaffa ett. Är det ännu större krav på ventilation i enkelvävstält än i dubbelditon för att slippa kondens? Nån som testat i vintermiljö?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33028
Jag tror inte envävstält nödvändigtvis har mer kondens, skillnaden är att du ser fukten mycket mer och löper större risk att komma åt den än om du har ett skyddande innertält. Jag köper bara enkelvävstält numera, just för att de blir lättare. Rymligare iofs, men man vill ju undvika att röra väggarna just om de är blöta. En snabbtorkande trasa är förstås bra att torka av innerväggarna med vid behov. För alla tält oavsett design är det väl bra om de går att ventilera ordentligt. Mitt BD Firstlight har jag använt på vintern, ner till 10-12 minusgrader ca. Var lite snöfrost på insidan av taket på mornarna som gick enkelt att borsta bort, ingen fara.
[Ändrat av jamo 2005-11-01 kl 10:52]
Jag tror inte envävstält nödvändigtvis har mer kondens, skillnaden är att du ser fukten mycket mer och löper större risk att komma åt den än om du har ett skyddande innertält. Jag köper bara enkelvävstält numera, just för att de blir lättare. Rymligare iofs, men man vill ju undvika att röra väggarna just om de är blöta. En snabbtorkande trasa är förstås bra att torka av innerväggarna med vid behov. För alla tält oavsett design är det väl bra om de går att ventilera ordentligt. Mitt BD Firstlight har jag använt på vintern, ner till 10-12 minusgrader ca. Var lite snöfrost på insidan av taket på mornarna som gick enkelt att borsta bort, ingen fara.
[Ändrat av jamo 2005-11-01 kl 10:52]
Är det nån skillnad på VAR i tältet kondensen kommer? Är det mer uppe i taket än på sidorna, till exempel?
Skillnaden mellan enkelduk och dubbelduk är väl att med dubbelduk så hamnar fukten i innertältet istället för att droppa ner på det som finns inuti tältet.
Om vi tar två tält som i övrigt är lika, men det ena är dubbelvägg och det andra enkelvägg, så måste det ju bli exakt samma mängd kondens som bildas på insidan av "yttertältet"?
Enda orsaken till att det eventuellt skulle kunna bli mindre fukt i dubbelväggsfallet måste ju vara att innertältet är så tätt att fukten stannar kvar där inne... och det är väl knappast bättre?
Om vi tar två tält som i övrigt är lika, men det ena är dubbelvägg och det andra enkelvägg, så måste det ju bli exakt samma mängd kondens som bildas på insidan av "yttertältet"?
Enda orsaken till att det eventuellt skulle kunna bli mindre fukt i dubbelväggsfallet måste ju vara att innertältet är så tätt att fukten stannar kvar där inne... och det är väl knappast bättre?
Liknande trådar
- Svar
- 1
- Visningar
- 984
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg