Endukstält bra eller dåligt

Fysikum-grabbsen får gärna slå mig på fingrarna, men kondens uppstår väl när varm, fuktig luft möter en kall yta av något slag (tältväggen)? Ventilerar man väl bör ju luften (i tältet) bli kallare och torrare varför också kondensen bör minska? Kallt är bra!

(Eller har jag fel???)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-11-01 kl 13:02]
 
Det viktigaste med att ventilera är väl att man får ut luftens överskottsfukt (från marken och folket i tältet) innan den har en chans att kondensera på duken?
Att sänka temperaturen i tältet är väl mest en negativ bieffekt (så länge det inte är sommar...).
 
nermander; sa:
Skillnaden mellan enkelduk och dubbelduk är väl att med dubbelduk så hamnar fukten i innertältet istället för att droppa ner på det som finns inuti tältet.

Om vi tar två tält som i övrigt är lika, men det ena är dubbelvägg och det andra enkelvägg, så måste det ju bli exakt samma mängd kondens som bildas på insidan av "yttertältet"?

Enda orsaken till att det eventuellt skulle kunna bli mindre fukt i dubbelväggsfallet måste ju vara att innertältet är så tätt att fukten stannar kvar där inne... och det är väl knappast bättre?

På mitt gamla Keron är innertältet av en polyester/bommullsblandning, vilket innebär att det suger upp en del fukt. Detta gör klimatet inne i tältet klart behagligare.

Nackdelen är förstås att tältet väger sådär 4 kg med påsydda stormmattor och allt, plus att man bär sin egen fukt med sig i innertältet.

Själv upplever jag en fördel med att faktiskt se fukten, det känns lättare att undvika den då. Är det trångt så trycker man lätt till innertältet så att det kommer i kontakt med yttertältet och blir blöt.

Liksom när det gäller många produkter så känns det som att de extra marginaler som krävs för att produkten skall klara 20% av situationerna innebär att man får leva med nackdelarna detta för med sig även under de resterande 80%. Deta då i form av extra tyngd och kondens i stormsäkra tält och stormsäkra skaljackor även när det inte stormar.

Jörgen
 
Det är väl rätt både och. Alltså varm luft bär ju mer fukt utan att fälla ut detta. När detta kommer mot en kall yta sjunker ju tempen och vattnet fäller ut mot kalla ytan.

Värmen i tältet kommer väl från de som bor där till största delen. Fukten ökar ju inte bara för att man höjer värmen, men den kommer väl från utandning, kroppen, marken (om man inte har vattentät botten).
 
Om jag sålunda har greppat läget beror mängden kondens på innertältväggen alltså av hur stor skillnaden är i temparatur och fuktighet mellan luften inne i tältet och luften utanför. Med dubbla vävar (med en luftspalt mellan) minskar man alltså denna skillnad? Ungefär nåt sånt?
 
Bonusfråga...

Jag tältar sällan, och när det sker så är det garanterat på sommaren.

Pratet om kondens, är det aktuellt för oss sommar&sol-kampare också? (Ibland regnar det ju eller är småkallt även på sommarsemestern...)

Behöver en sån som jag ett innertält??

/Daniel
 
värme?

Något som jag lägger vikt vid, och som aldrig kommenteras, är värmen. Jag är nämligen tämligen
frusen av mig om överkroppen.

Jag har ju rentav många gånger, från friluftsvant
folk,
stött på föreställningen att det inte är någon nämnvärd temperaturskillnad (på morgonen) mellan in- och utsidan av ett tält och att det ur den synpunkten
är likgiltigt om tältet har enkla eller dubbla väggar.

Mitt gamla Tadpole, 2.2. kg, gav mig, när jag mätte
i Frankrike och Norge, säkert tio grader mer invändigt
än utvändigt.

Inför en tur i Skarvheimen köpte
jag ett Akto (1.7 kg) och en betydligt lättare
sovsäck (dun, 7 hg).
Bytet berodde mest på att jag
ville ha innertält och ytterält ihop, eftersom det
kan regna en hel del i norska fjällen. Jag kunde konstatera
att det inte alls var lika varmt, kanske 5-7 graders överskott, och att jag emellanåt kände mig frusen på
morgonen. Sen dess har jag antingen vant mig, eller
ändrat ventilationen, ty det är bara frostiga morgnar -
sådana har jag haft åtskilliga av i Alperna -
som jag känner av kylan.
Och den kan mycket väl komma från marken, ty jag känner
mindre av den när jag sätter mig upp i tältet
(jag sover oftast naken eller näst intill).

Sådana morgnar skrapar jag frost
från yttertältets in- och utsidor. Någon grad mer och yttertälet blir närmast plaskvått av kondens, på
både ut- och insida, mest på utsidan.
Innertältet får ibland kondens
i taket, och den kommer troligen från mig.

Undras om någon har uppgifter från egna mätningar
i enkelväggstält (i fjäll e.d.)
och jag menar mätningar och inte spekulationer.
Jag skulle nog behöva anlita experter på mekanisk
värmelära (det finns förstås ett par på mitt jobb)
för att dra säkra teoretiska slutsatser.
 
Re: värme?

marmotta; sa:
Undras om någon har uppgifter från egna mätningar
i enkelväggstält (i fjäll e.d.)
och jag menar mätningar och inte spekulationer.
Jag skulle nog behöva anlita experter på mekanisk
värmelära (det finns förstås ett par på mitt jobb)
för att dra säkra teoretiska slutsatser.

Du får väl kolla det där med Dan Loyd, om det nu är så att teori kan mäta sig med empiri.

Bara det faktum att det blir olika mycket kondens på inner och yttertält skulle förstås tyda på att dubbeltält gör skillnad. Fast risken finns ju att ett fuktbidrag från marken blir större utanför innertältet och därmed utgör anledningen...

Att dubbeltältet är varmare kan jag dock inte tänka mig att man behöver göra mätningar för att inse. Eller? Hur mycket det skiljer är förvisso intressant, men då blir förstås problemet att du kommer att få mätvärden som hör till specifika dubbeltält och specifika enkeltält, och där du är ute och spekulerar om du överför det på andra tält. Jag tror nämligen att ventilationen och därmed värmen varierar rätt kraftigt mellan olika tält. Om man då tänker sig att ventilationen sänker temperaturen kraftigt kan man ju tycka att de dubbla väggarna inte gör så stor nytta?

Det ligger nog en del i det - men tältet fungerar ju då som ett regnskydd och det faktum att man har ett permeabelt skikt som innertält och ett tätt yttertält, är ju anledningen till att man kan slippa kondensen (i någon mån proportionellt med hur mycket värme man också ventilerar bort), utan att det kan regna in.

Där fick du, bara för att du inte ville ha spekulationer! >:)
 
För att fortsätta spekulera... det kan väl inte ha varit bara säljsnack att tälten med både inner- och yttertält kallades "termo"-nånting när de kom?

Om jag inte missminner mig läste jag det i nån Fjällrävenkatalog (där de såklart tog åt sig äran att ha uppfunnit den lösningen. Fjällräven har ju uppfunnit ALLT).

Teoretiskt sett är naturligtvis ett dubbelväggigt tält varmare än ett enkelväggigt. Men det kräver ju att ventilationen inte är så bra att den hela tiden flyttar den isolerande luftmassan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.