Endukstält bra eller dåligt

Re: Myggen då?

petmeu; sa:
När det gäller för och nackdelar med enkelvävstält saknar jag ett annat argument här i tråden: mygg. Innetältet brukar vara myggtätt, medan yttertältet är regntätt. Innertältet släpper ut fukten som sen ventileras bort, utan att myggen kommer in.

Det finns väl inget som hindrar att ett enkelvävstält har golv och är myggtätt? Det kan ju ha ett tätt tak (som en tarp) men ändå ett golv och sen väggar/dörrar av myggnät (för att hålla myggen ute men ändå ha god ventilation).
 
Jag har alltid känt mig skeptisk mot enkeldukstält med väv som inte "andas", just p.g.a. kondens. Men i somras, i skiftet juni/juli, mötte vi en holländare i Sulitelmamassivet. Han hade startat i Abisko redan i mitten av Juni och hade bitvis haft vinterlika förhållanden i början. Han använde ett ryggåstält i enkelväv, med två stora absider och myggnät. Ganska litet utrymme inne i tältet, liggunderlaget tog upp det utrymmet helt. Snackade lite med honom och han upplevde inga kondensproblem då tältet var välventilerat. Hans enda klagomål var att de två sidostolparna var i klenaste laget. De skulle bytas till nästa vandring.

Raskesven
 
På sommaren är tempskillnaden ute/inne lägre (?) och framförallt tempen högre.

Det innebär att man kan ventilera hur mycket som helst utan att frysa, samt att luften kan behålla fukten bättre. Gissar att problemen börjar märkas av vid kvällsstemp 10 grader eller nåt. Då sjunker väl nattempen ytterligare 5 typ...
 
Sommar och vinter?

Ni som har erfarenhet av enkelväggare:
Man föreställer sig att en ventilerande, men kanske inte helt vattentät, väv borde vara idealisk för vinterförhållanden när nederbörden inte är lika blöt.

Epic och liknande anses ju inte tåla de värsta slagregnen, något som väl borde vara lättare att leva med på vintern. Så en intressant fråga är då: Hur "vatten-otätt" kan ett tält vara på vintern?

Vilka är era erfarenheter?

Jörgen
 
Mezzner; sa:
På sommaren är tempskillnaden ute/inne lägre (?) och framförallt tempen högre.

Det innebär att man kan ventilera hur mycket som helst utan att frysa, samt att luften kan behålla fukten bättre. Gissar att problemen börjar märkas av vid kvällsstemp 10 grader eller nåt. Då sjunker väl nattempen ytterligare 5 typ...


Jag tror jag ska göra lite vetenskapliga test framåt våren - kanske för första gången i världshistorien att
jag då bedriver friluftsliv i mina hemtrakter!


Mina erfarenheter gäller för det första två perioder
av mycket vackert och klart väder i Dovre 97 och
Tafjord 99. Morgontemperaturer på 5 grader hörde
till vanligheten och jag hade ALDRIG
lägre än 15 grader
i mitt Tadpole. 99 gick jag också GR5 en bit och
tältade en enda gång utanför en överfull stuga,
samma siffror. Jag har sovit mig genom
frostnätter söderut utan att vara medveten om
det förrän jag packade ihop tältet (jag går aldrig ut
innan jag klätt mig och ätit).

2000 köpte jag mitt Hilleberg inför en tur
i Skarvheimen-Jotunheimen, tämligen kylig och regnig dag tre till åtta ungefär. Då hade jag nedåt ett fåtal
plusgrader på morgonen, och konstaterade skillnader
på fem till sju grader. Varör Tadpole är
så mycket varmare vet jag inte; de extra
5 hektona borde komma sig av att den har
två stänger fler.

Något jag annars är bortskämd med är att mitt tält
är varmt, rena drivhuset,
när jag ställer upp det; ruggigare
dagar,
speciellt efter att ha tvättat mig sätter jag stort värde på det. Och där vill jag veta
vad andra lösningar ger!

Vad jag utan vidare kräver av min boning, en eller två väggar, är värme, stadga och vattentålighet -
det ska klara eftermiddagens åskstormar.
(Supair har galsfiberbågar, åtminstone
en ägare har ifrågasatt dess vindtålighet).

Så tror jag ju också att jag vill ha det slutet,
ty jag gillar inte spindlar och ormar. Nu när
mitt Hilleberg är snudd på betalt (100 nätter)
börjar jag se mig om lite.
Och det bör, om det ska vara mening, inte
väga mer än 1 kg. Mycket på en gång.
 
Re: Sommar och vinter?

NUI; sa:
Ni som har erfarenhet av enkelväggare:
Man föreställer sig att en ventilerande, men kanske inte helt vattentät, väv borde vara idealisk för vinterförhållanden när nederbörden inte är lika blöt.

Epic och liknande anses ju inte tåla de värsta slagregnen, något som väl borde vara lättare att leva med på vintern. Så en intressant fråga är då: Hur "vatten-otätt" kan ett tält vara på vintern?

Vilka är era erfarenheter?

Jörgen

Jag har hört berättas om fullkomligt vatten-otäta tält, såna som det praktiskt taget regnar rakt igenom. På vintern när kylan biter en i kinderna gör ju det inget eftersom det sällan regnar i minusgrader. Var det svar på frågan eller icke?
 
Jag har ett tvåmans ryggåstält med träpinnar från 50-talet. Det är lätt, men jag vet inte hur lätt.

Det är i bomull, numera mycket urblekt.

Har använt det för en hel del sommartältning. Ibland har jag märkt av kondensproblem i ogynnsam väderlek och när nattemperaturen varit lite frostig (lappländsk sommartältning...).

Det klarar i gynnsamma fall en natts regn utan att det börjar droppa in nämnvärt. Man får då inte vidröra tältduken.

Det blir alltså kondens trots att jag upplever det som om väven är mycket andningsvänlig. Ventilationen är inte mycket att komma med.

Jag tror ju absolut inte att det skulle snöa genom duken, men jag har inte ens funderat på att använda det som vintertält.
 
Förtydligande om Epic och regn - I ihållande spöregn "kollapsar" det inte och släpper igenom hur mycket som helst, men materialet blir fuktigt och enstaka droppar kan börja ringla sig nerför insidan av duken. Det är inget större problem än att en disktrasa räcker för att torka dropparna. Så fördelarna gentemot singlewalls i silnylon överväger IMO, eftersom det presterar bättre i alla andra väderlekar med sin "andningsförmåga", som ska vara bättre än gtx-varianter (vilka jag dock ej provat)

PS. För tillfällen då det blir riktigt dåligt väder har jag givetvis med mig en stor pressenning att spänna över och ett bommullsinnertält att sätta upp inuti mitt enkelvävstält. DS. :)
 
Re: Re: Re: Sommar och vinter?

öringen; sa:
tigertamjaren; sa:
På vintern när kylan biter en i kinderna gör ju det inget eftersom det sällan regnar i minusgrader.

Jag skulle då aldrig chansa och tälta vintertid med ett tält som inte tål väta.

Det skulle inte jag heller, eftersom "inte tål väta" för tankarna till pappersservetter och liknande.

Det jag är ute efter är att man på vintern kanske klarar sig med ett tält som bara tål åskregn i 10 minuter innan det börjar läcka en smula. Medan man på sommaren förmodligen behöver ett tält som tål åskregn hur länge som helst.

Teorin var då att man i ett mindre regntätt tält ändå skulle hålla sig torrare än i ett som är maximalt regntätt, på grund av mindre kondens.

Någon som har erfarenhet av både täta och andande tält, helst enväggs?

Jörgen

Jörgen
 
Re: Re: Re: Sommar och vinter?

öringen; sa:
Jag skulle då aldrig chansa och tälta vintertid med ett tält som inte tål väta.

Det beror väl på vilka temperaturer man förväntar sig. Är det -35 så tror jag inte man löper så stor risk för att bli utsatt för droppande smältvatten, men är det -10 och solen tittar fram så ökar nog risken markant.
 
Mezzner; sa:
Jag har ett tvåmans ryggåstält med träpinnar från 50-talet. Det är lätt, men jag vet inte hur lätt.

Det är i bomull, numera mycket urblekt.

Har använt det för en hel del sommartältning. Ibland har jag märkt av kondensproblem i ogynnsam väderlek och när nattemperaturen varit lite frostig (lappländsk sommartältning...).

Det klarar i gynnsamma fall en natts regn utan att det börjar droppa in nämnvärt. Man får då inte vidröra tältduken.

Det blir alltså kondens trots att jag upplever det som om väven är mycket andningsvänlig. Ventilationen är inte mycket att komma med.

Jag tror ju absolut inte att det skulle snöa genom duken, men jag har inte ens funderat på att använda det som vintertält.
Min kåta är ju en enkelvägshistoria i bomull/poly som "andas". Men hur väl den andas och hur tät duken blir mot väta beror på impregneringen. För mycket impregnering, eller om man gör den miss jag gjorde första gången och använder för koncentrerad impregnering, så andas inte duken speciellt. Med lagom impregnering både andas duken bra och släpper inte igenom vatten. (Vid många minusgrader försämras andningen, särskilt om det snöat. Kan se ut som en stjärnhimmel på insidan när man vaknar på morgonen.) Acapella heter impregneringsmedlet jag använder (finns hos Moskoselkåtan).

Duken är impregnerad, men den suger ändock åt sig vatten. På vintern om det kommit blötsnö under en värmeperiod blir duken blöt. När det åter blir kallt fryser det vattnet så kåtan mest liknar en plywoodkonstruktion. Det är nu inga problem med en kåta eftersom en eld ordnar problemet. Men ett bomullstält vore nog ingen höjdare under de omständigheterna.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.