Jag har en kombo med Western Mountaneering Alpinlite, som är en rymligare version av deras Ultralite (T-lim minus 10) som jag kombinerar med en tunnare gammal Mountain Hardwear Phantom 45 som har T-lim typ noll grader, tror jag (?) som ryms inuti Alpinlitesäcken utan att komprimeras. Den kombon har klarat tältning i åtminstone minus 30, jag tror det var ännu lite kallare som värst, med sidenliner och ullunderställ visserligen...
Det blir en hyfsat användbar kombo till året runt. Enbart Phantom på sommaren, enbart Alpinlite vår och höst, båda på vintern.
Jag har sen urminnes tider kört med ungefär samma "tre-i-ett" system med två lite olika varma säckar (viktigt: inbördes måttanpassade så de inte trycker ihop varandra) - fast då från polska Roberts. Utöver flexibiliteten är det också lättare att under kalla årstider hantera kondensproblematiken med två tunnare säckar i stället för en tjock.
(...)
WM Alpinlite kan varmt (höhöhö) rekommenderas, men den är inte gratis.
Ja, vissa märken kan ta bra betalt för just... märket. Men det finns varken några undergörande trollformler eller gratisluncher. Det är bara sovsäckens "loft" - dvs tjockleken på det stillastående luftskiktet - som bestämmer isoleringsförmågan.
Dun med högt CUIN/FP-värde behövs det lite mindre av för att binda samma mängd luft. Men vid samma CUIN-värde och samma storlek på säcken är det bara dunmängden som avgör.
Så bäst att TS går direkt på fysikens lagar och väljer vilken annan (ungefär lika stor) kvalitetssäck som helst med motsvarande dunvikt och dunkvalitet (WM lär f.ö. använda det polska dunet, som anses vara bäst i världen).
Samma resonemang om "äggkartonger" från Kina. Är de lika tjocka, och gjorda av skumplast med ungefär samma densitet som Z-rest, kommer de att isolera lika mycket.
Allt ovan självklart förutsatt att grejerna inte har uppenbara kvalitetsbrister, typ dåliga sömmar eller kass materialkvalitet. Men risken är liten så länge man håller sig till gängse märken, och bl a polska sovsäcksmärken som Roberts, Cumulus m fl har traditionellt hållit hög klass.
Och en billig "äggkartong" som
kanske i värsta fall inte håller i evighet känns inte som någon riskabel storinvestering