Först aktieklipp sedan fjällvandring?

Jag är nybörjare både som fjällvandrare och skribent här i diskussiongruppen. Jag och min fru planerar att för första gången ge oss upp till fjällen i början av augusti och vandra Abisko-Keb-Nikkaloukta på Kungsleden. Tack vare alla tips och reseberättelser här på Utsidan och på olika privata hemsidor, såsom Nygårdhs utmärkta http://fjallen.get.to, samt diverse böcker i ämnet verkar det som att vi i kombination med hyfsad kondition och rätt utrustning kan komma tillräckligt väl förberedda till vandringen.

Det är dock det detta med utrustningen som oroar mig. De flesta av er som skriver i detta forum verkar vara erfarna fjällvandrare och har följdaktligen skaffat er mycket bra och dyr utrustning genom åren. För mig som nybörjare känns dock kostnaden avskräckande. Vi hade som sagt tänkt vandra från Abisko till Nikkaloukta och räknar med 10 dagar inklusive reservdagar och tänkte försöka hålla oss under 18-20 kg packning och tälta i anslutning till fjällstugorna. Utifrån vad ni skriver om utrustning har jag på papperet plockat ihop detta exempel på utrustning:

Ryggsäck: Lundhags V8 70 2000:-
Tält: Hilleberg Namatj 5000:-
Kängor: Lundhags Scandinavian Hiking eller Meindl Island 2500:-
Sovsäck: 3-säsongs 1500:-
Spritkök: Trangia 400:-
Liggunderlag: Uppblåsbart, finns många olika 800:-
Jacka: Skaljacka av GoreTex eller liknande 2000:-
Byxor: GoreTex eller liknande 1000:-
Kamera: Top-of-the-line. >5000:-

Totalt över 15000:- kronor! Då är jag nog hellre hemma.
OK, man behöver inte ha den senaste modellen av allting och det går ju att jaga reor och begagnade prylar men i vilken utsträckning kan man kompromissa med funktionalitet och kvalitet?

Om jag plockar ihop de prylar jag har - vilket bl.a. innebär en 70-liters ryggsäck av fabrikat Berguven, en sovsäck med komforttemp på i bästa fall +5 grader, ett litet och lätt kupoltält som håller tätt vid normalt regn men i övrigt är av enkel kvalitet, halvhöga hikingskor Salomon kompletterat med Tretorn Sarek stövlar - blir vandringen då en pina? Blir jag utskrattad av andra vandrare redan när jag kliver på tåget på Stockholms Central (vilket i och för sig inte skulle stoppa mig)? Är det bättre att helt strunta i tältet och bara övernatta i stugor? Försvinner inte en del av "känslan" då?

/Stefan
 
Några funderingar

Hej!
Min första längre fjälltur var en kombination av tält- och stugvandring. Om du inte råkar inneha det bästa tältet på marknaden (typ Hilleberg), kan du ju "fly" in i stugan om det behövs pga vädret. Och i det område du beskriver går det att göra fantastiska turer trots att du emellanåt bor i stugor.

Gore Tex-plagg inhandlade jag så sent som för två år sedan. Tidigare hade jag alltid mitt kära Fjällräven-ställ impregnerat med Grönlandsvax. Gick utmärkt! Så hade jag med ett regnställ från Tenson om det skulle regna. Såklart det blir lite tyngre, men kan ju vara skönt att ha regnstället som reservplagg.

Sovsäck: köp/sy en fleecepåse och stoppa in i den sovsäck du redan har så sänker du komforttemperaturen med åtskilliga grader. Onödigt att köpa ny sovsäck när du kan "uppgradera" din gamla.

Utskrattad lär du knappast bli. Den utrustning du redan har räcker en bra bit på vägen.

God tur!

Petra
[Ändrat av madir 2002-02-27 kl 13:53]
 
Stugturer

Det är inget fel med stugturer. Som första vandring rekommenderar jag att gå en stugtur. Första gången är det ändå så mycket intryck man får att det lika bra går att ta bort tältningsdelen. Det gäller att få ner packningens vikt om man dessutom är ovan. Vid stugtur behövs ju inte tält, trangia, liggunderlag och sovsäck.

Ett par hiking-skor fungerar hyffsat om du inte bär tungt, max 10-15 kg.

Att köpa dyra grejer kommer med tiden när man lär sig att rätta till detaljer som man irriterat sig på under sina vandringar. Blir du t.ex. inte irriterad av att gå med ett tätt regnställ så finns det ju ingen anledning att skaffa ett Gor-Tex ställ.

Vid min första vandring lånade jag ihop grejer, ryggsäck från femitalet, sovsäck från femtitalet och mina vandringskläder var en vanlig vindoverall. Regnstället var tätt även det. Just ryggsäcken var den första detaljen som jag blev tvungen att fixa till nästa vandring.

Kort sagt, med en ryggsäck som passar dig och ett par sköna kängor/stövlar så klarar man det mesta.

/Jonas U
 
Det kostar att vara ledig...

När du väl är uppe på fjället kostar det nästan ingenting, men det är sant, innan så går det åt en rejäl slant. Men det är få som köper allting nytt direkt, rakt av.

Hurvida dina saker du redan har fungerar:
Prova att packa det du har och ge dig ut på promenad. Det som känns på tok för dåligt får du fundera på. Låna, beg, billigare alternativ...

Det är ganska mastigt att ge sig ut på en tiodagars tur utan att ha prövat sakerna först så en provrunda hemma är inte så dumt (bra träning också).

En tur mellan stugorna är kanske att föredra, dels för att ta reda på om fjällvandring är det som är grejen (vilket det är :eek:) och dels för att det går att göra med de saker du redan har.

mvh
Hilber

PS
Glöm inte att du måste ha en kniv som kostar 1000kr+ också ;-)
DS
 
stefant; sa:
Ryggsäck: Lundhags V8 70 2000:-
Tält: Hilleberg Namatj 5000:-
Kängor: Lundhags Scandinavian Hiking eller Meindl Island 2500:-
Sovsäck: 3-säsongs 1500:-
Spritkök: Trangia 400:-
Liggunderlag: Uppblåsbart, finns många olika 800:-
Jacka: Skaljacka av GoreTex eller liknande 2000:-
Byxor: GoreTex eller liknande 1000:-
Kamera: Top-of-the-line. >5000:-

Totalt över 15000:- kronor!

Ryggsäck: Den du har...
Tält: Hyr eller låna....
Kängor: Stövlarna funkar bra! Köp ett par bra sockor bara. (några hundralappar)
Sovsäck: Den du har + hemmagjord fleecesäck (250:)
Spritkök: Trangia 400:-
Liggunderlag: Billigt 14 mm ca 100:-
Jacka: Har du säkert i någon garderob eller kolla på tex myrornas, impregnera med grönlandsvalla (ca 50:)
Regnkläder: En regnställ som du har / köper relativt billigt tex Tenson MPC eller liknande eller billigast ett galonställ.
Byxor: Överskottsbolaget, M59 eller ngn utebyxa i bomull och polyseter.
Kamera: Kompaktkameran du har eller engångskameror.

Totalt borde du kunna komma under 2000:- tycker jag! Under 1000:- om du verkligen vill köra billigt! Låt inte priserna på friluftsgrejer hindra duig att komma ut. En hel del finns att hyra hos tex friluftsfrämjandet...

Själv har jag inget Gore-texställ och känneer inte att jag saknar det. Jag använder en Windstopper jacka som skaljacka (innan den hade jag en annorak) och ett tenson MPC regnställ som är utmärkt. Vanliga fjällrävenbyxor är utmärkt! Thermarestliggunderlaget lämnar jag hemma / lånar ut till sambon....
Kängor har jag men min första fjälltur var i Tretorn Sarek....

Ju "bättre" grejer man har ju lättare/skönare blir det att bära men det viktiga är att komma ut. Stu8gor är ett alternativ som lättar packningen. Själv föredrar jag tält...

/Andreas
 
Jag håller med...

De prylar du redan har räcker långt, det finns ingen anledning att köpa ett helt nytt kit. Naturligtvis är det ju väldigt kul att köpa friluftsprylar men det känns betydligt bättre när man sprider ut inköpen över ett antal år.

Lite kompletteringar (som Petra nämnde - innerpåse till sovsäck) duger gott. Vad gäller skor så är det ju vissa som föredrar stövlar, men det är ju personligt. Se till att du har bra strumpor, och prova innan ni ger er av så märker du om du står ut eller inte. Fötterna kan göra en egentligen bra vandring till en plåga.

Gräv i garderoben, det finns mer där än man tror. Köp inte på dig onödigt mycket nu, det går ju att låna prylar också. Men visst skulle jag inte säga nej till ett aktieklipp ;) Några tips?

Skippa blåjeansen, inte för att de är skrattretande, men det är inte smart.

Tjo
/H
 
Hyra tält

Jag tycker inte man ska överdriva när det gäller utrustningen men om man ska tälta är det faktiskt ganska viktigt med ett bra tält. Första gången jag fjällvandrade lånade jag ett billigt slitet fjälltält. Som tur var regnade det inte förrän sista natten men då hade vi ca 5 cm vatten inne i tältet på morgonen. Nästa gång jag fjällvandrade så hyrde vi ett modernt bra fjälltält istället. Mycket bättre och man slipper lägga 5-6000 kr. Det kan jag verkligen rekommendera innan köp.
 
Tyvärr är det dyrt...

men du kommer långt med de saker du räknade upp. Det man förlorar är framförallt komforten som bättre saker ger, vilket under normala förhållanden inte gör sån stor skillnad. Ingen kommer skratta åt er, många av de som går i fjällen har fortfarande bommuls t-shirt, stövlar och inlandskavaj (hellyhansen) och det funkar.

Det brukar vara bra att prioritera kängor, rygga, tält och sovsäck/underlag högre än resten. De prylarna ställer till mest problem om de inte funkar. Att sy en fleecesäck är ett alternativ om man har en hyffsad säck, kom dock ihåg att den tar både plats och vikt.

Tänk på att kostnaden för ett tält inte är så stor om man jämför med STF's stugpriser: 220kr/person och natt gör 440 kr per natt för er båda. Den rutt ni tänkt gå innehåller 5 st övernattningar i stuga + en i keb = 440*5+520=2720 kr. Gör ni en vandring till har ni sparat in tältet.

Personligen tycker jag det förtar en del av upplevelsen och är för trångt och stökigt i stugorna, föredrar tältet, men är man ovan och har lite skralt med grejjer kan det vara ide att lägga sin vandring i närheten till stugorna, dvs aldrig mer än en dagsmarsch ifrån.

/Björn
 
Vad andra tycker spelar ingen roll. Om någon nedvärderar en annan vandrare på grund av dennes utrustning så har han inget i naturen att göra.
Det är ju ingen himla pryltävling (även om många tror det).

Som andra redan sagt: Det är ingen dum idé att börja med stugtur. Mindre vikt och större chans att lära känna nya människor.

Mitt råd är att lägga pengar på det som känns viktigast.
Jag vandrade i ganska många år i ett par enklare hikingkängor. Det funkade kanonbra. Självklart märker jag stor skillnad nu när jag bytt till ett par grova Meindl (enorm skillnad i stabilitet) - men då led jag inte nämnvärt av det.
Om dina/era kängor känns bra finns ingen större anledning att byta (men gå in dom ordentligt).

Om ryggsäcken passar, känns bra och verkar hålla för två veckors vandring så är det bara att köra på (packa i plastsäckar så slipper ni få blöta kläder).

Tält: I mitt tycke väldigt viktigt. Kanske för att jag har dåliga erfarenheter. Mitt första tält köpte jag för 300 spänn på arméns överskottslager. Efter några nätter i ordentligt dåligt väder blåste det sönder, regnet pissade in och allt blev dygnblött. Klockan ett på natten!!!
Okej, det var ett riktigt skittält - och jag var en nolla som trodde att det skulle hålla - men det var ingen fest.
Om ni tror att ni kommer fortsätta vandra, campa etc, tycker jag att det kan vara värt att lägga pengar på ett bra tält. (Men, som sagt, stugorna är ju ett schysst alternativ).

Sovsäck: Som någon redan sagt, extra påse - och ett par extra långkalsonger gör susen.


Sammanfattningsvis: Självklart ska ni ut och vandra med de prylarna ni har, men provgå hemma. Gå ut några dagar och se hur ryggsäck, kängor och sovsäck känns.

Själv brukar jag sova på balkongen när abstinensen blir för svår - ett bra sätt att kolla hur mycket sovsäcken tål...
 
OJOJOJ!

Fasen vad det kostar...

Jag har som devis att alltid köpa på mig något nytt för varje tur, prylgalen kanske man är men hyvens kul det är att testa nytt!

Angående kängor:
Jag drog på min flickvän ett par vanliga stövlar (köpte mig ett par egna samtidigt) och drog medna' upp till Sarek för en veckas obanad vandring.

Kan lova dig att ett par stövlar på Kungsleden duger gott! Se upp för skoskav och lyssna på fötterna, ty de behöver den vila de ber om!

Okej, Meindl är gott men Salomon skall icke underskattas. Har kört med mina Gore-Tex Salomon (GT7??) sedan 96 och det har funkat mycket bra!

MVH
Jmlove


PS.Turerna med Salomon hittar du på min sida...
 
Re: Tyvärr är det dyrt...

bjornw; sa:
Ingen kommer skratta åt er, många av de som går i fjällen har fortfarande bommuls t-shirt, stövlar och inlandskavaj (hellyhansen) och det funkar.

Jag har min Helly till jobbet också. Och hemma. Och när jag går på bio. Och...
Världens bästa plagg!

Kavaj som kavaj ;O

[Ändrat av pjurka 2002-02-27 kl 14:38]
 
Prylhysteri

Hejsan!

Jag tycker att det låter som om du redan har de flesta grejorna för en tur på fjället. Man behöver absolut inte ha de senaste svindyra prylarna för att vistas i fjällen. Jag håller med dig om att man kan få det intrycket när man läser många inlägg här på utsidan och
jag måste erkänna att jag nog hör till dem som tycker att det är kul med en massa prylar men att ställa in en fjälltur för att man inte har det värsta av allt är befängt.
Som någon nämnt tidigare så är stugtur ett alternativ om man tycker att det blir för mycket att bära. Det går ju också att proviantera i många stugor så att man inte behöver bära med sig käk för alla dagar.
Gore-Tex-kläder är dyra och långtifrån nödvändiga. Jag har aldrig såna på mig när jag vandrar utan endast när jag är stilla och då klarar man sig ganska bra med ett regnställ från OK. När man ändå är på OK kan man slå till på ett liggunderlag (eller kanske två!) också för nåt Thermarest e.dyl. är inte heller nödvändigt. Jag har alltid klarat mig utmärkt med ett billigt liggunderlag, dessutom sparar man vikt. Innan jag köpte ett bensinkök (en släng av prylhysteri?) körde jag med ett kök från Ö&B för en hundring.
Kungsleden är ju inte dirakt öde i augusti så man behöver inte frukta för sitt liv om t.ex. tältet skulle paja.
Det man gärna inte vill pruta på är kängorna men det är ju lätt att testa om du redan äger ett par, likaså med ryggsäcken. Lasta i en 20 kg i den och ge dig ut och vandra så märker du hur det går. Tänk på att första gången är jobbigast så du får testa ett par gånger.
När du kommer hem från turen kan du sammanfatta vad du saknade och eventuellt komplettera till nästa år. Alla de där "bra och ha"-grejorna som du släpade på kan du stryka från listan - dom kommer aldrig att komma till användning utan är bara jobbiga att släpa runt på.
Lycka till och låt dig absolut inte avskräckas för att du inte har de senaste prylarna!
/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiskarN_ Nikkaluokta och sedan in i det okända? Fjällvandring 0
Olycka vid Sylarna för några år sedan ? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.