Först aktieklipp sedan fjällvandring?

Jag är nybörjare både som fjällvandrare och skribent här i diskussiongruppen. Jag och min fru planerar att för första gången ge oss upp till fjällen i början av augusti och vandra Abisko-Keb-Nikkaloukta på Kungsleden. Tack vare alla tips och reseberättelser här på Utsidan och på olika privata hemsidor, såsom Nygårdhs utmärkta http://fjallen.get.to, samt diverse böcker i ämnet verkar det som att vi i kombination med hyfsad kondition och rätt utrustning kan komma tillräckligt väl förberedda till vandringen.

Det är dock det detta med utrustningen som oroar mig. De flesta av er som skriver i detta forum verkar vara erfarna fjällvandrare och har följdaktligen skaffat er mycket bra och dyr utrustning genom åren. För mig som nybörjare känns dock kostnaden avskräckande. Vi hade som sagt tänkt vandra från Abisko till Nikkaloukta och räknar med 10 dagar inklusive reservdagar och tänkte försöka hålla oss under 18-20 kg packning och tälta i anslutning till fjällstugorna. Utifrån vad ni skriver om utrustning har jag på papperet plockat ihop detta exempel på utrustning:

Ryggsäck: Lundhags V8 70 2000:-
Tält: Hilleberg Namatj 5000:-
Kängor: Lundhags Scandinavian Hiking eller Meindl Island 2500:-
Sovsäck: 3-säsongs 1500:-
Spritkök: Trangia 400:-
Liggunderlag: Uppblåsbart, finns många olika 800:-
Jacka: Skaljacka av GoreTex eller liknande 2000:-
Byxor: GoreTex eller liknande 1000:-
Kamera: Top-of-the-line. >5000:-

Totalt över 15000:- kronor! Då är jag nog hellre hemma.
OK, man behöver inte ha den senaste modellen av allting och det går ju att jaga reor och begagnade prylar men i vilken utsträckning kan man kompromissa med funktionalitet och kvalitet?