En film om älvar i fjällen innan utbyggnad

Tack för filmen! Mycket nostalgi för mej men också tragiska påminnelser. Jag hade en gång ett lågt medlemsnummer i Naturskyddsföreningen. På den tiden argumenterade Naturskyddsföreningen mot den gigantiska naturförstöring som vattenkraftsutbyggnaden utgör. Senare fick föreningen en ordförande som behövde ett klippkort med flyg till Stilla havet. Där var ju naturen mer värd att bevara än i Sverige. Medlemsavgifterna räckte inte till allt resande med då hjälpte Vattenfall så vänligt till med pengar när Naturskyddsföreningen bytte fot och började benämna vattenkraften som "miljövänlig".
Pengar betyder allt. Jag tänker på Sitasjaure som dämdes och Teusadalen som torrlades. Detta på grund av en enda person i riksdagen. Denne var partiledare för Moderaterna och fick som betalning bli Lansdhövding i Halland. När han senare inte kunde låta bli att använda statens pengar som sina egna fick han som belöning bli generalkonsul i USA där det slutade ännu värre.
Frågan är ställd vad som hände med Snavvaborna. De omplacerades till i en liten stuga i Tjåmotis. Där fick de ett dåligt liv med ett tragiskt slut.
 
Här är en karta som visar lite av det som fanns under Tjaktjajávrre som är dammen till Seitevare kraftverk. Boplatsen Snavva i filmen syns på udden som gick in i sjön fån NV på kartan. Zooma för att se bättre.

Tjaktjajavrre.jpg
 
Filmen är en fin dokumentation till eftervärlden av det som fanns innan dammen byggdes. För att visa mitt stöd till sådan dokumentation och underlätta att orientera sig när man tittar på filmen ritade jag in några av kameraplaceringarna på en karta. Det är merparten av filmscenerna från gården Snavva som finns på kartan. Den del av filmen som handlar om Snavva är mellan tidpunkterna 28:02-30:40. Den bifogade PDF-filen har geografiska koordinater och kan användas i GPS-appar så som ”Avenza maps” för att ta sig till platsen där husen låg.
 

Bilagor

  • Snavva_filmscener.pdf
    69.9 KB · Visningar: 147
Filmen är en fin dokumentation till eftervärlden av det som fanns innan dammen byggdes. För att visa mitt stöd till sådan dokumentation och underlätta att orientera sig när man tittar på filmen ritade jag in några av kameraplaceringarna på en karta. Det är merparten av filmscenerna från gården Snavva som finns på kartan. Den del av filmen som handlar om Snavva är mellan tidpunkterna 28:02-30:40. Den bifogade PDF-filen har geografiska koordinater och kan användas i GPS-appar så som ”Avenza maps” för att ta sig till platsen där husen låg.

Jag uppskattar verkligen hur du tydliggör vad som hände. Ripjägarn skrev:

Frågan är ställd vad som hände med Snavvaborna. De omplacerades till i en liten stuga i Tjåmotis. Där fick de ett dåligt liv med ett tragiskt slut.

Vad hände? Filmen visar ett levande Snavva. Kan vi föreställa oss vad det skulle ha betytt om dämningen aldrig hade kommit till stånd? En annan Kungsled? Två portar in till Sarek? Som Stövarn skriver titta gärna på historiska ortofoton från 1960 (inte 1965). Där syns ju allt! Stövarns referens till Evert Vedungs artikel är viktig. Läs den. Återigen, tack Backstuga för fördjupningen.
 
Senast ändrad:
Det där har hänt på fler ställen än i Svenska fjällen. I Italien dränkte dom en stor by och en massa bördig jordbruksmark.
.

rs7.jpg
 
Filmen är en fin dokumentation till eftervärlden av det som fanns innan dammen byggdes. För att visa mitt stöd till sådan dokumentation och underlätta att orientera sig när man tittar på filmen ritade jag in några av kameraplaceringarna på en karta. Det är merparten av filmscenerna från gården Snavva som finns på kartan. Den del av filmen som handlar om Snavva är mellan tidpunkterna 28:02-30:40. Den bifogade PDF-filen har geografiska koordinater och kan användas i GPS-appar så som ”Avenza maps” för att ta sig till platsen där husen låg.

Tack för den utförliga kartan!
Tack också till Björn Andersson som riktigt påpekade att jag skrev fel årtal på den historiska kartan..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...