• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Elsparkcyklar

Tydligen så finns det trafikregler, och de räknas både som cyklar och som gångtrafikanter lärde jag mig på filmen från NTF
den har snart fyra månader på nacken och har bara setts 89 gånger.

Säger kanske lite om hur utbredd anarkin är på området.

Thure
 
2022 augusti gäller följande (men sidan uppdateras sannolikt efter 1 sept 2022):

1 sept 2022 får de dessutom inte parkeras hur som helst:

Inte heller får man skjutsa på elskoter:

Vissa uthyrningsföretag har stängt av sina fordon på helgnätter för att hindra fyllekörning, vilket ju inte heller är tillåtet.

Rätt använda är de ett miljövänligt alternativ till bil, särskilt i storstäder men buskörda är de ett ofog (som många andra fordon).
Jag har sett kollegor som parkerar en bit från jobbet för att slippa köra in i trängsel både i trafik och på pakreringen och tar elspark sista biten. Vid bilkö kan de nog till och med spara lite tid.

/Patrik
 
2022 augusti gäller följande (men sidan uppdateras sannolikt efter 1 sept 2022):

1 sept 2022 får de dessutom inte parkeras hur som helst:

Inte heller får man skjutsa på elskoter:

Vissa uthyrningsföretag har stängt av sina fordon på helgnätter för att hindra fyllekörning, vilket ju inte heller är tillåtet.

Rätt använda är de ett miljövänligt alternativ till bil, särskilt i storstäder men buskörda är de ett ofog (som många andra fordon).
Jag har sett kollegor som parkerar en bit från jobbet för att slippa köra in i trängsel både i trafik och på parkeringen och tar elspark sista biten. Vid bilkö kan de nog till och med spara lite tid.

/Patrik

Idag träder nya lagen i kraft!

/Patrik
 
Bör verkligen elspartkcykeln klassas som cykel dvs att "föraren" i "princip" får vara hur berusad som helst när h*n framför sitt "fordon" utan att riskera påföljder?
 
Påföljd kan man nog få, men bara om nåt händer. Man blir ju knappast ombedd att stanna och blåsa.

Jag förstår inte hur de kan klassas som cyklar öht. På en elcykel måste man ju trampa, annars är det ingen cykel. Fixar man cykeln så man kan köra på bara batteri så vete sjutton vad det är, om det ens är lagligt, men en cykel klassas det inte som längre. Hur kan då dessa tingestar gå som cykel?

Har inget emot fordonen i princip, men hyrcyklarna missköts och är därigeom ganska farliga, tycker jag. De som köper sina egna slänger dem nog inte tvärs över cyklebanor och trottoarer.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.