eld?

Berätta mer. Trodde ett 111 dricker det det som bjuds. Skillnaden mellan Disel och Fotogen kan inte vara så stor?

Helt riktigt att 111-an dricker det man häller i det, från bensin från macken till gammal helikoptersoppa. Det jag byggt till är en glasfiberveke lindad i förvärmningskoppen så jag förvärmer också på diesel. Veken kommer från några trådar som blev över när jag bytte lucktätning på pannan men annars kan man ta vad som helst som inte brinner och göra en veke av, Gullfiber tex.
 
Vad hände med människans sunda förnuft i frågan.

Har följande tumregel:
Blött material = svårt eller omöjligt att tända.
Torrt material = lättare att tända.
Med material menar jag sådant som man skulle kunna tänka sig ligga i en tänkt eld eller ett embryo till en eld.

Jag kan nog tycka att om man har sådana här funderingar om hur man får eld så har man nog betydligt fler och större saker att fundera över innan man kanske ens skall lämna äventyret i hemmet ...

Skulle säga att det är en direkt livsfara att ens fundera på att lämna hemmet när man brottas med funderingar av denna rang.

En del träslag brinner utmärkta fast de är råa ( och blöta ).
 
En del träslag brinner utmärkta fast de är råa ( och blöta ).

Fjällbjörk brinner utmärkt när den är rå då den innehåller vax som den behöver för att kunna överleva de hårda vintrarna.
Om man vill ha en matlagningseld som håller länge så ska man använda hårda träslag i form av lövträd (ej björk som brinner ut snabbt pga oljor i trät).

Har man svårt att få igång en eld i skogen så plockar man på sig lite tallkåda som man finfördelar i tändet. Kådan fungerar som stearin och ser till att tändet räcker bra mycket längre.

Hittar ni gamla fallna tallar och granar som legat ett tag so kolla om ni kan få loss grenfästena, dessa innehåller mycket kåda och luktar friskt av terpentin, brinner mycket bra.

Att ved är blöt på utsidan betyder inte att den möjligtvis är blöt rakt igenom. Bryt grenar eller tälj lite i veden för att se om det är torrt.

Ta med ett stearinljus som ni kan tända elden med, brinner längre än en tändsticka. :) När elden börjar att ta sig, ta undan ljuset så ni kan använda det igen.


Lite småtips från en pyroman. ;)
 
Lägg ner tid på späntning och vedinsamling. Sist jag var ute var veden så färsk att endast halvtumsspänt ville ta sig. Använder mig av Lars Monsens devis att endast en tändsticka får användas. Detta ställer en del krav på noggrann förberedelse innan man tänder
 
Lägg ner tid på späntning och vedinsamling. Sist jag var ute var veden så färsk att endast halvtumsspänt ville ta sig. Använder mig av Lars Monsens devis att endast en tändsticka får användas. Detta ställer en del krav på noggrann förberedelse innan man tänder

Som sagt tidigare; lägg till lite tallkåda så kommer elden garanterat att ta sig. Det är bra att samla lite kåda att ha med sig på nästa tur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.