eld?

Med risk för att låta dum ställer jag ändå denna fråga: hur gör ni för att få upp eld när ni är ute? Vi har försökt vid vindskydd med eldar ett par gånger men får inte elden att hålla i sig utan den dör ut väldigt snabbt. Vi har tänt med bränslet till trangiaköket och det har tagit eld rejält men som sagt dör elden ut så om man inte hela tiden regelbundet häller på nytt bränsle så slocknar den för oss.. Förstår att ett problem kan vara att veden som finns där inte är helt torr, men inte sjutton tar man med sig torr ved och släpar på på vandringen så hur gör man då? Det är ju ganska fuktigt i Sverige så det är väl sällan som ved som ligger ute vid en eldstad håller sig helt torr.
 
Ständig fråga

Med risk för att låta dum ställer jag ändå denna fråga: hur gör ni för att få upp eld när ni är ute? Vi har försökt vid vindskydd med eldar ett par gånger men får inte elden att hålla i sig utan den dör ut väldigt snabbt. Vi har tänt med bränslet till trangiaköket och det har tagit eld rejält men som sagt dör elden ut så om man inte hela tiden regelbundet häller på nytt bränsle så slocknar den för oss.. Förstår att ett problem kan vara att veden som finns där inte är helt torr, men inte sjutton tar man med sig torr ved och släpar på på vandringen så hur gör man då? Det är ju ganska fuktigt i Sverige så det är väl sällan som ved som ligger ute vid en eldstad håller sig helt torr.

Vi lever nog alla med denna fråga. Vissa vet svaret på allt alltid men så lätt är det inte.
Snart kommer det näver näver näver svar.

Mina tips ligger i att tänka lite längre än tändstunden. Ofta får man igång elden och sedan har man inte tänkt nästa steg med underhåll av första flamman. Andra tipset är stående pinnar så att lågan värmer det som inte brinner ännu. Sedan tänka vinden ska in och hjälpa till men kan givet vis även blåsa ut. Späntad ved givetvis. Annars är näver och de tunna riset under granar grundsvar på frågan. Hoppas detta gav lite.
 
Med lite torrt tände hemifrån, klokt markvedval samt några kluvna vedbitar brukar det bli varmt nog för att även sur vet skall torka ut och börja brinna.
Eld är ingen större vetenskap temperatur, bränsle och syre räcker länge. Öva mera. Bästa torkplatsen hemma är ovanför baksidan på frysen. Vid varje brasa ute torkar man nytt tände.
go tur
 
Är det rätt uppfattat att du försöker få fyr på veden direkt utan att använda tände? Och hur staplar du veden - dvs vilken typ av eld är det du försöker få fart på?
 
När frågeställaren skriver att "det har tagit eld rejält men som sagt dör elden ut" så låter det som att man använder enbart små kvistar som tar fyr snabbt men också tar slut snabbt, eller att man använder för stor ved så att det enbart är bränslet som i detta fall används för antändning som brinner och veden hinner inte fatta eld.

Börja smått och torrt och övergå i flera steg till större och större ved tills ni är tillfredsställda med storleken på elden.

Att lära sig grunderna i att göra upp en eld är lätt, att bli bäst krävs nog ett långt liv.

Ett tips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127107507


Mvh // Johannes
 
När frågeställaren skriver att "det har tagit eld rejält men som sagt dör elden ut" så låter det som att man använder enbart små kvistar som tar fyr snabbt men också tar slut snabbt, eller att man använder för stor ved så att det enbart är bränslet som i detta fall används för antändning som brinner och veden hinner inte fatta eld.

Börja smått och torrt och övergå i flera steg till större och större ved tills ni är tillfredsställda med storleken på elden.

Att lära sig grunderna i att göra upp en eld är lätt, att bli bäst krävs nog ett långt liv.

Ett tips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127107507


Mvh // Johannes

En mycket bra bok! En av de bättre jag läst.
 
Ta med torrt tände. Ska du inte gå så långt, kanske till och med en första omgång ved. Perfekt tillfälle att bli av med spillvirket från senaste byggprojektet.. :)

Ta tid att leta och samla in bra ved i skogen. Det finns om man letar. Samla in rikligt med granfnöske och näver om du fått tillåtelse.

Torka den hittade veden så mycket som möjligt med den första omgången. Kan du spänta upp den torkar den fortare.

Ha tålamod och släng inte på den hittade, kanske lite sura veden för snabbt.
 
Jag brukar använda hemgjorda braständare, som är gratis eftersom de är gjorda av skräp. Av en tom äggkartong klipper jag ur ett "fack", gamla ljusstumpar smälts, i detta doppas sedan torktumlarludd som blir fyllningen i "äggkoppen". Brinner lätt och lagom länge, inte superkänsligt mot fukt heller.
Med den flamman antänder jag sedan smått&torrt för att gradvis öka storleken på veden. Ris/kvistar sedan småved, som går bra att klyva till själv av den större veden som brukar finnas. Även om veden har blivit blöt nyligen så är den oftast torr inuti. Det räcker med att banka ned kniven med ett annat vedträ om man inte har en yxa.
Vindskydd brukar jag bygga av nästa lass ved, vilket ger bonusen att elden torkar upp veden en aning innan den hamnar i brasan.

Att tänka igenom flera steg och vara förberedd innan man börjar är ett måste för att lyckas, en tumregel som jag tycker fungerar är att vara förberedd för minst en halvtimmes eldning innan man tar fram tändstickorna.
 
Eld

Tjena!

Ute i skogen så anser jag elden är väldigt viktig o central, dvs du får värme,mat,torka kläder, o framförallt psykologisk. Börja smått o arbeta uppåt, dvs, samla näver, granris, det vita flufffet från kaveldun, eller gör feathersticks av tjäradved, alla mycket användbara som tändmaterial. Sprinta sedan ved o lägg på, sedan lite större ved etc, det viktiga är att man inte hastar med att lägga på för mycket..då dör elden. Att göra eld är inte så lätt i början, men med träning så blir du mer säker på ved material o dyl. Lycka till

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Sen är det väldigt lätt att man hastar fram... Bara för man fått fyr på plyertspenns storleken så betyder det inte att det är dags för klabbarna.

Jag brukar göra som så att jag klyver ned så jag har plyertspenns storlek, tumm storlek, halv toalettrulle ( alltså själva pappdelen :)) och sen större.

Ganska stora högar av varje, bättre för mycket än för lite, om det är blött i marken, som nu i Fredags och Lördags när jag var ute så behövs det.

Börja med kråkris om du har tändare/tändstickor annars funkar björknäver som man skrapar upp spån på med kniven om man kör tändstål.

Bara jobba sig uppåt i storlek, jag brukar stapla direkt på i början för att sedan köra någon tipi variant.

Bara ta det lungt och metodiskt och låta det bildas glöd, det är man väldigt behjälpt av.
Låt högarna ligga så dom får torka medans du eldar så blir eet lättare....

Som sagt, inte sååå svårt men alla har sina egna metoder.
Vaselin mättade bomullstussar fungerar väldigt bra med både tändstål och stickor.
Edit: pucktvåa på det mesta jag skrev men ändå:D
 
Eld är ingen konst

Eld är ingen konst.
det många gör fel är att ha bråttom att få i gång en eld man vill fort få fart på elden och glömmer bort att ta tid och jobba med veden, för klyver du veden två gånger så värms den mer.
Ha med torrt näver i påse så får du fart på veden.
sedan kan man kolla om det ligger torra grenar eller träd på backen för att få igång en eld.
är det blött ute så brukar jag tälja tills jag kommer åt det torra veden.
eller så kan man börja med att klyva veden i små bitar och göra ett plocket pin av dom med näver i botten och där efter läger man på eftersom tills man ha en riktig brasa( börja smått och sist stora stockar)

märks att kunna göra upp eld håller på att försvinna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.