eld?

Undvik att hälla på ny t-sprit på en falnande eld.

Mvh /Joel

Bra poäng. Ni läste väl om mannen som tände grillen med etanol, och det gick ju sådär...


Jag skulle vilja tillägga en sak. Inte för att briljera, utan enbart för att jag anser att det är bäst att lära sig från grunden.

Får man inte fart på elden med en matsked tändvätska, då har man gjort fel och har två alternativ.
1. Använd hela flaskan och hoppas på det bästa.
2. Inse att det är något med bränslet (veden) som är fel, och gör på ett annat sätt.

Tändvätska är just "tändvätska". Ett substitut till att leta näver e.d. Det ska inte behövas med än en matsked (även om undertecknad också fuskar ibland).

99 gånger av 100 anser jag personligen att det är två aspekter som spökar, och ofta i kombination med varandra:
1. Yta på bränslet i förhållande till fukthalten. Ju tunnare pinnar, desto större yta -> Snabbare torkning.
2. "Densitet" på själva bränslehögen.
Även om man har en tillräcklig mängd jättetunna kvistar får man problem om man lägger dem i en plockepinn-hög kors och tvärs, vilket verkar vara standard på samtliga överlevnadsprogram på TV nuförtiden.
Det finns ett bra talesätt i boken som nämns ovan - Ensamt vedträ brinner inte.
Den pinne som glöder ska värma sin granne. Lägger man två pinnar i kors kommer man bara få denna effekt precis vid korset. Lägger man dem istället parallellt mot varandra får man torkeffekt längs hela pinnarnas längd.
I en löst packad plockepinnhög får man alltså för stora avstånd mellan pinnarna för att utnyttja torkeffekten. Enbart om man har lågor (vilken man bara får med snustorra kvistar, d.v.s. då det inte är några problem att få eld) får man torkeffekt i en sådan hög. I ett tätt knippe med parallellt packade tunna kvistar räcker det med en liten glöd för att få torkeffekt. Glöden fortplantar sig vartefter grannarna torkar.

Och som sagt. Rycker det, rör inte. Om det ryker finns det värme, och då är det bara en tidsfråga innan bränslet är så pass torr att det tar eld.

Och som sagt 2. Se till att ha nog med bränsle förberett när du väl startar elden. Så fort starthögen tar eld ska nästa hög på, så att du utnyttjar så mycket värme som möjligt till att torka nästa hög.
 
Få elden att ta sig.

Det mesta är som sagt skrivet. Grundtipset är att inte göra högen med bränslet för tät eller för stor. Elden ska "matas", det lilla först och sedan större och större bitar.
Jag har numera med mig en sekatör i ryggsäcken. Perfekt att snabbt klippa av mindre grenar, både tvärs av och på längden.
 
Hej, jag har själv varit i detta träsk, lyckades min första riktiga eld i vintras.

Visa säger näver, eller alla säger nog näver, näver eller tortgräs mm. Är bra för att starta elden, men tänk på att elden måste ha bränsle i form av knaster eller liknnade.

Döda grangrenar (de som är längst ned på träd som är bruna är utmärkta att ha som bränsle.
Där efter bör ni ha pinnar/ved i stigande storlek, ifrån smala till större som ni lägger på vart eftersom och som ni sen fyller på med regelbundet.

Nävern är bra för att den innehåller olja som är lätt antändligt, smöra in knaster i koda och omringa med torrt gräs funkar också bra.
Dessa funkar båda med tändstål, trändare mm.


1. Samla in tänd medel ex. Näver
2. Samla in bränsle i mängd
3. Samla in Ved ( I varierande storlekar) - Torrt är alltid bäst men de går med lätt fuktigt men då är det lite jobb.
(Ha allt detta redo innan ni gör elden) för att sedan när den har tagit sig gå och leta mer, lämna dok inte eld obemannad.
Tänd elden:
1. Tänd ex. Nävern eller knastret med ert bränsle
2. Snabbt på med bränslet
3. Följ sedan på med veden, lite i taget så ni inte kväver elden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lägereld
Här har du lite förslag på olika eldar.
 
När det gäller att släcka bränder så talas det om eld-triangeln, vad som krävs för att få det att brinna. När man önskar släcka en brand tar man bort en av hörnen, de tre hörn som behövs för en eld är Bränsle - Värme - Syre.

Vill man å andra sidan se en eld ta sig så får man se till att det finns värme nog för att tända bränslet och att man kanske syresätter det extra genom att blåsa/fläkta på elden.

När det slocknat har man nog försökt tända med för grov/fuktig ved från början. T-sprit är ingen bra tändvätska om man försökt använda det.
 
Diesel är ett underskattat tändmedel, det kan inte brinna enbart, är inte ett dugg explosionsfarligt och kan utan risk sprutas rätt in i elden utan att det blir en eldboll av alltihop. Lite diesel i torr aska eller torr sand som veke och sen staplar man veden utanpå lite luftigt och tänder på.

Teknikern - som tänt pannan och spis och kamin mm. med diesel i snart 30 år utan missöden och byggt om ett Optimus 111-kök till dieseldrift..
 
Tar mig för pannan ...

Vad hände med människans sunda förnuft i frågan.

Har följande tumregel:
Blött material = svårt eller omöjligt att tända.
Torrt material = lättare att tända.
Med material menar jag sådant som man skulle kunna tänka sig ligga i en tänkt eld eller ett embryo till en eld.

Jag kan nog tycka att om man har sådana här funderingar om hur man får eld så har man nog betydligt fler och större saker att fundera över innan man kanske ens skall lämna äventyret i hemmet ...

Skulle säga att det är en direkt livsfara att ens fundera på att lämna hemmet när man brottas med funderingar av denna rang.
 
Fast det gäller ju att veta vad som är torrt och vad man hittar det med. Torra grankvistar finna ju tex oftast även om allt annat är blött. Blöt ved kan vara torr närmare mitten osv.

Xperia Z made this
 
Vad hände med människans sunda förnuft i frågan.

Har följande tumregel:
Blött material = svårt eller omöjligt att tända.
Torrt material = lättare att tända.
Med material menar jag sådant som man skulle kunna tänka sig ligga i en tänkt eld eller ett embryo till en eld.

Jag kan nog tycka att om man har sådana här funderingar om hur man får eld så har man nog betydligt fler och större saker att fundera över innan man kanske ens skall lämna äventyret i hemmet ...

Skulle säga att det är en direkt livsfara att ens fundera på att lämna hemmet när man brottas med funderingar av denna rang.

Det är lätt att veta saker när man kan dom. Tycker du har lite tråkig attityd mot en som vill lära sig men jag kanske missförstår dig.
 
Diesel - Fotogen

Diesel är ett underskattat tändmedel, det kan inte brinna enbart, är inte ett dugg explosionsfarligt och kan utan risk sprutas rätt in i elden utan att det blir en eldboll av alltihop. Lite diesel i torr aska eller torr sand som veke och sen staplar man veden utanpå lite luftigt och tänder på.

Teknikern - som tänt pannan och spis och kamin mm. med diesel i snart 30 år utan missöden och byggt om ett Optimus 111-kök till dieseldrift..

Berätta mer. Trodde ett 111 dricker det det som bjuds. Skillnaden mellan Disel och Fotogen kan inte vara så stor?
 
Det är väl som med det mesta det övas för lite.

Problemet är inte bara att det övas för lite, det övas fel många gånger.

Eldtriangeln och steg för steg ändning är 2 gamla saker som fortfarande gäller. Eld behöver syre, bränsle och värme, är något av det dåligt behöver man öka på de andra 2. T.ex. dåligt/blött bränsle innebär att man behöver mer syre och värme.

Steg för steg metoden innebär att man börjar med smått och ökar sakta till större. T.ex. näver, gräs, kåda, enbark, kaveldun, tändpapp, div grilltändare kan tända torrt granris, björkris, småpinnar, späntstickor o.s.v. dessa kan i sin tur tända pinnar som inte är tjockare än en blyertspenna och sen fortsätter man sakta mot grövre och grövre. Bra förberedelser med rejäla höga torra högar som gör att man lyckas Att öva med stål och eller med bågdrill gör att man lär sig att förbereda ordentligt och slutar leta genvägar.

Men sen finns genvägarna med stora risknippen, törestickor och en massa annat. Men att lyckas med att göra eld i alla väder är något som kräver övning och erfarenhet även kallat kunskap.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.