eld?

Vi har tänt med bränslet till trangiaköket och det har tagit eld rejält men som sagt dör elden ut så om man inte hela tiden regelbundet häller på nytt bränsle så slocknar den för oss..

Att använda sig av bränslet till trangia köket är ingen bra ide' då detta är aldeles för lättflycktigt. 1 dl. T-doja i brännaren brinner ca: 40 -45 min men utspritt på veden brinner samma mängd ut på mindre än 1 min utan att ha skapat någon nämnvärd värme som antänder veden. Att sedan slå på mer T-doja på en eld som håller på att slockna är dessutom livsfarligt.

Förstår att ett problem kan vara att veden som finns där inte är helt torr, men inte sjutton tar man med sig torr ved och släpar på på vandringen så hur gör man då?

Jo det är faktiskt så folk gör!

Jag kan i övrigt inte ge fler råd än det som är skrivet i denna tråd. Fuktig ved är svårstartad men det går. Följ bara tippsen i denna tråd.
 
Det går att få fart på blöt ved också, det handlar bara om att skapa nog med värme att torka veden.

Samla en bunt torra kvistar (ca 2-5mm). Riv av vid varje förgrening så att du bara har raka pinnar. Detta gör man för att få bort så mycket luft som möjligt, så ju bättre du sorterar desto enklare blir det. Man kan "vrida ur" bunten för att packa pinnarna ännu tätare. Det är ingen risk för syrebrist.
Sortera i tre storlekar och gör en bunt där pinnarna ligger parallellt med varandra (tunnaste underst). Du har nu en bunt med en diameter på minst 10cm.

Gör två till tre till buntar med med raka kvistar. Grövre och grövre.
Placera försiktigt den första bunten på en bit näver. Låt den inte glida isär utan försök hålla den så tät som möjligt. Bunten placeras med fördel med kortsidan mot vinden.

Tänd nävret. Det kommer att brinna ut om kvistarna är fuktiga, men frukta intet ty nävret glöder fortfarande. Lägg nu handen lätt på bunten (om du inte lyckats få bunten tät kan du hålla ihop den litet). Det kommer ryka mer och mer, och du kommer känna att det sakta blir varmare. När du tycker att röken börjar brännas kan du lägga på lägga på de grövre buntarna, för det kommer snart bli så varmt att att det flammar upp. Detta kan några minuter beroende på hur fuktiga kvistarna är.

Känner du att det blir kallare och det blir mindre och mindre rök lägger du dit en ny bit näver på samma ställe och börjar om.

Detta är ett mycket effektivt sätt att starta en eld på. Det fungerar till och med med färska levande kvistar.
Bunten med de tunna kvistarna har en väldigt stor inbördes yta, och torkar därför väldigt lätt. Den lilla glöd som finns i nävret torkar snabbt upp de närmaste kvistarna, vilka börjar glöda och torkar upp sina grannar. Även den heta röken torkar upp, varpå man snabbt bör få dit nästa bunt.
 
Eldningstips för fuktiga dagar.

1. Titta i god tid efter unga björkar med lösa papperstunna näverflak. Ta en bunt utan att skada trädet och stoppa i fickan. När det är dags att göra upp eld är det torrt.

2. Hitta fnas, dvs döda granskvistar som sitter torrt under alla färska grenar. Ta försiktigt bara de tunnaste. Bryt aldrig av grenar inne vid stammen. Det skadar trädet och kan orsaka röta.

3. Leta efter döda tall/grangrenar som ligger skyddat. Roten av en vindfälld tall kan vara tjärved. Grenknaggarna på en rutten trädstam av furu är ofta bra ved, full med kåda. Undvik att fälla torrakor. Värdefulla för naturen och dessutom förbjudet i skyddad skog.

4. Spanta upp tändved så du har olika grovlekar från 4 mm och uppåt. Vill du öka ytan kan du spanta som en solfjäder från en pinne.

5. Lägg två större vedbitar parallellt med ett avstånd av 15 cm. Lägg nävret med fnaset över emellan vedträna. Fördela nu ut tändveden kors och tvärs med det finaste längst ner och grövre längst upp. Det ska ligga tillräckligt tätt för att lågor från en brinnande kvist kan värma och tända en grövre brevid, men tillräckligt glest för att få syre. Gärna lutande lite uppåt. Vedträden blir sedan bra att ställa kaffepannan på. Glöm bilder man ser med pyramideld i "överlevnadshandböcker". Bara bra om du snabbt vill elda upp din ved.

6. Tänd nävret och se att elden sprider sig till allt grövre stickor. Ha gärna några extra tunna stickor att sticka in om det inte tänder. Man kan behöva blåsa försiktigt för att öka syretillförseln.

Lämna t-dojan till stormköket. Med denna teknik ska det till hällregn innan det inte går att göra eld med befintliga medel.
 

Bilagor

  • DSC_0017.jpg
    DSC_0017.jpg
    72.3 KB · Visningar: 1,056
  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,008
Torrt och luftigt under

Om det har regnat de senaste dagarna så är ofta marken/eldplatsen väldigt blöt och mkt värme går åt för att torka upp den. Då tar man bort/minskar en av de nödvändiga ingredienserna i eld nämligen värme. En annan ingrediens är luft (syre) och den fuktiga täta marken hjälper inte till att ge syre till basen av elden där den behövs som mest.

För att förbättra ovanstående är tipset att lägga pinnar i rad som ett golv, det tillåter luft att komma in underifrån/från sidan och ökar avståndet till den blöta kalla marken.
 
Hej
Att blåsa fart i elden kan man göra med en hajkbricka. Jag har en skärbrädestor bit plywood som jag har slipat och oljat in. Väger nästa ingenting. Den är perfekt att vifta in mer syre i elden med när det inte vill ta sig.

http://www.andersj.se/hajkbricka.htm

Ett annat tips från den samiska eldboken är att inte röra för mycket på veden när det håller på och tar sig. Vedpinnarna värmer varandra men om man flyttar pinnar och rör om så försvinner den effekten.
 
Om det har regnat de senaste dagarna så är ofta marken/eldplatsen väldigt blöt och mkt värme går åt för att torka upp den. Då tar man bort/minskar en av de nödvändiga ingredienserna i eld nämligen värme. En annan ingrediens är luft (syre) och den fuktiga täta marken hjälper inte till att ge syre till basen av elden där den behövs som mest.

För att förbättra ovanstående är tipset att lägga pinnar i rad som ett golv, det tillåter luft att komma in underifrån/från sidan och ökar avståndet till den blöta kalla marken.

Jag tycker det blir bättre om man lägger lagom stora stenar i botten (kanske 5-10 st i storlek knytnäve-handboll till en vanlig brasa för kaffepanna eller en gryta). De brinner ju inte bort efter hand men gör samma sak - dvs möjliggör syresättning underifrån. De minskar ju även risken för ofrivillig rotbrand men är det fuktigt ute är den risken mindre.

/Patrik, som övar tändning ofta, hemma i kakelugnen men då med torr ved och utan lösa stenar
 
Jag tycker det blir bättre om man lägger lagom stora stenar i botten (kanske 5-10 st i storlek knytnäve-handboll till en vanlig brasa för kaffepanna eller en gryta). De brinner ju inte bort efter hand men gör samma sak - dvs möjliggör syresättning underifrån. De minskar ju även risken för ofrivillig rotbrand men är det fuktigt ute är den risken mindre.

/Patrik, som övar tändning ofta, hemma i kakelugnen men då med torr ved och utan lösa stenar

Det finns en poäng i det men stenarna tar mkt längre tid på sig att bli varma så det blir mer svårstartat. Man kan ju så klart göra både och :)
 
Jag tycker det blir bättre om man lägger lagom stora stenar i botten (kanske 5-10 st i storlek knytnäve-handboll till en vanlig brasa för kaffepanna eller en gryta). De brinner ju inte bort efter hand men gör samma sak - dvs möjliggör syresättning underifrån. De minskar ju även risken för ofrivillig rotbrand men är det fuktigt ute är den risken mindre.

/Patrik, som övar tändning ofta, hemma i kakelugnen men då med torr ved och utan lösa stenar

Det finns en poäng i det men stenarna tar mkt längre tid på sig att bli varma så det blir mer svårstartat. Man kan ju så klart göra både och :)

Det hela beror väl på om det är en tillfällig rastlösning, då räcker det gott och väl med grenarna. Tänker man sig att man ska använda eldstaden fler gånger är det värt mödan att samla sten och göra den lite mer rejäl
 
Fast nu pratade TS om at elda vid vindskydd och där brukar det redan finns en färdig eldstad. Att fylla den med stenar känns inte motiverat, där är tekniken med vedträn bättre, eftersom det även kan vara blött där.
 
massor av bra tips redan ser jag.
Ville bara tillägga att, beroende på var du är så måste du tänka på vad som kan vara så torrt som möjligt och utgå därifrån.
Förra året vandrade jag längs kusten på norra sidan av lofoten. Mitt i natten var det slut på krafter och proviant (dålig planering och information om sträckan). Det som fick upp min styrka igen var när jag fick fart på elden.
Det jag startade med var ett gammalt tips från min barndom när jag läste 91:ans överlevnadsguide (jag är van skogsmänniska men har aldrig tidigare tänt vid kusten):
Jag samlade torrt/dött gräs mellan stenarna tills jag hade en bunt på kanske 5cm, vek den dubbel och sedan skar av den, därefter petade jag ett hål (i kortänden) i den nu 10cm tjocka bunten och tände där.
Innan tändningen hade jag samlat drivved som jag klöv och bröt med kniven.
Summa summarum, trots det väldigt blöta området fick jag snabbt en go brasa som fick mig att gå vidare i 4h under småtimmarna :)
 
Många eldkunniga har redan svarat. Egentligen har du fått alla tips som krävs för en lyckad eld. Jag undrar dock, utifrån din beskrivning, om du har yxa eller ordentlig knivmed dig? Visst kan veden ha legat i regn, men det brukar inte leda till att den är genomvåt. Genom att klyva veden kommer man åtden torra insidan. En ordentlig kniv funkar för att klyva mindre ved genom att man slår på baksidan av bladet med en vedbit. Sponta småpinnar och grunda med björknäver.

Undvik att hälla på ny t-sprit på en falnande eld.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.