Efterbrännare på Primus Etapower MF??

Upptänkte nyligen en märklig sak, när jag hade kokat mat på mitt ovannämnda kök och satte av gastillflödet fortsatte lågan brinna i ungefär 10 sekunder eller mer till. Kan detta vara gasen som är kvar i slangen som fortsätter att förbrännas? Kan nämna att det var en ny primus gasbehållare som användes. Köket har inte gjort såhär innan.

MVH Erik Thorsell

Mitt kök beter sig inte så. Det slocknar i princip direkt när jag stänger av gasen. Har du provat om du får samma effekt med en annan gasbehållare?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har du kört med full blås ett tag strax innan ?

här är några tänkbara orsaker:

tuben är full och står inte plant så att en del flytande gasol hamnar i slangen och är kvar där tills du stänger kran på tuben och då först kokar upp och ge efterbränning.

Om tuben är varmare än omgivningen medans slang mm. är kallare så kan en del gas kondenseras ut i slangen och bli kvar där tills du stänger av kranen vid tuben och den vägen får en kort stunds efterbränning.

har du kört med fotogen tidigare så kan en del vara kvar i slangen och gasolen löser sig lite i det när det är full tryck och när man stänger av kran så gasar det ut sig igen och ger kort efterbränning.

prova att köra med heptan ett varv och den vägen 'tvätta' ur slangen kvarliggande olja (från tex när man kör med gasolburken upp och ned - då nästan all flytande gasol har en skvätt olja i sig för att smörjningen av pumparna i gasoldistrubitionen) eller kvarvarande fotogen och se om det blir bättre.

i värsta fall, din slang börja bli murken och ta åt sig gasol i själva gummit och det går ut igen när man stänger kran.

Sådant här kan hända med alla gastuber oavsett fabrikat, så jag tror inte att det hjälper att byta tub...

Tackar för er hjälp!

Jag var trött under fredagseftermiddagen och insåg inte att en lutande gasbehållare som du skriver kommer läcka ut vätska i slangen som sedan förbränns, för det var just det som var problemet. Provade idag med stående behållare och det fungerade utmärkt :p (såklart). Ursäktar min klantighet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips