Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Dry tooling någon?

Är drytooling ett problem ute på Sveriges klippor (eller träd)? Förstör vi mycket av klipporna? Om inte kanske vi kan låta drytooling ha sin plats inom klättringen precis som aidklättringen har sitt berättigande. Sverige är redan tillräckligt reglerat av förbud.

Jag vet inte om det är ett faktiskt problem i Sverige just nu eller om ni (drytoolare) förstör mycket av klipporna i Sverige. Men när det gäller aidklättringen så verkar det som om cleana bestigningar blir mer å mer eftersträvansvärt just eftersom de lämnar färre spår, utan att upplevelsen går förlorad. När det kommer till drytooling så ser jag problem med en liknande utveckling. Som jag skrev så tror jag inte heller på förbud, lika lite som jag tror på "sunt förnuft".

Sen tror jag inte att aidklättringen har ett givet berättigande utan det berättigandet upprätthålls av ett beteende bland utövarna som accepteras av dess omgivning. Att knacka bult i sprickor där det går att lägga cleant tror jag inte ses som berättigat.

Intressant diskussion för övrigt.
 
I Tränslet har det blivit problem med att folk klättrar turer tidigt på säsongen där isen inte hunnit bygga ordentligt. Detta resulterar i att de river ner de tappar som annars brukar frysa ner och bli till fina isar i slutet av säsongen.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
climbrob; sa:
Sen tror jag inte att aidklättringen har ett givet berättigande utan det berättigandet upprätthålls av ett beteende bland utövarna som accepteras av dess omgivning. Att knacka bult i sprickor där det går att lägga cleant tror jag inte ses som berättigat.

Precis, och ett liknande beteende borde även "drytoolare" kunna hålla (jag kan knappast räkna mig som en kontiunerlig utövare därav 3:e person). Jag tror dock inte att klippan tar sådär överdrivet mycket stryk av lite list-hooking, om det inte är sand- eller kalksten. En och annan rispa lär dock uppstå efter ett tag.

teoek; sa:
I Tränslet har det blivit problem med att folk klättrar turer tidigt på säsongen där isen inte hunnit bygga ordentligt. Detta resulterar i att de river ner de tappar som annars brukar frysa ner och bli till fina isar i slutet av säsongen.

Kanske ett problem, men det är ju inte specifikt just för drytooling. Hade ju kunnat uppstå vid annan typ av klättring också. Men jag håller med dig, man borde kunna bevara isen på ett klätterställe om det är möjligt, för framtida klättring. Drytoolingen, går faktiskt att utföra på fler platser än just denna och om man vill, vilken tid på året som helst.

Kanske behövs lite diskussioner för att fastställa någon form av konsensus kring ett accepterbart beteende.
 
varför

"Problemen" med dytooling är väl att man riskerar att förstöra klätterleder. Väldigt få leder har gjorts av drytoolare, därför klättrar man på vanliga "friktionssko-leder"

Frågan uppstår då: Varför vill man dry-toola på en vanlig klätterled? Jag kan gissa på några anledningar (nedan). Vilken är vanligast?

1. Det är för kallt att klättra med fingrarna och friktionsskor.

2. Du är för kass för att klättra leden på vanligt sätt.

3. Du är så otroligt sugen på att isklättra och ser det som bra träning.

4. Du har just köpt nya yxor, stegjärn, storskor mm som måste testas. Blanka prylar är det roligaste som finns!

5. Drytooling är det roligaste du vet och du gör det för dess egen skull. Tyvärr finns inga drytool-leder att öva på, så det får bli etablerade frickis-leder.
 
Re: varför

Vandrare; sa:
"Problemen" med dytooling är väl att man riskerar att förstöra klätterleder. Väldigt få leder har gjorts av drytoolare, därför klättrar man på vanliga "friktionssko-leder"

Frågan uppstår då: Varför vill man dry-toola på en vanlig klätterled?

Jag ser drytooling som en del av mixedklättringen (det är bara inte så mycket is med då). Därför utförs oftast drytooling eller mixedklättring på ställen där isklättring utförs, vilket långt ifrån alltid är desamma som friklättringställen.

En persons bakomliggande orsaker för att välja att utföra en aktivitet varierar men flera av dem anser jag vara fullt godtagbara alternativ, så länge man tar viss hänsyn till ledens beskaffenhet och att försöka bevara klippan (det gäller andra klätterformer också). Visst måste det få finnas alternativa klättersätt, när den vanliga klättersäsongen är över.

Vandrare; sa:
1. Det är för kallt att klättra med fingrarna och friktionsskor.

Ja, varför inte. Kebnekaise eller Kaskasapakte bestigs på olika sätt sommar och vinter. Det finns andra former av klättring än med friktionsskor.

Vandrare; sa:
2. Du är för kass för att klättra leden på vanligt sätt.

Ooouch, psychout, warning ;) Gå bara inte och tro att det blir speciellt mycket lättare att "friklättra" med isyxor i händerna.

Vandrare; sa:
3. Du är så otroligt sugen på att isklättra och ser det som bra träning.

Ja, det är det, utan tvekan. Det blir ett mycket gymnastiskt och fostrande sätt att "isklättra".

Vandrare; sa:
4. Du har just köpt nya yxor, stegjärn, storskor mm som måste testas. Blanka prylar är det roligaste som finns!

En prylgalning lever i många av oss. Ibland måste behoven tillgodoses, så varför inte lite mixed eller drytooling?

Vandrare; sa:
5. Drytooling är det roligaste du vet och du gör det för dess egen skull. Tyvärr finns inga drytool-leder att öva på, så det får bli etablerade frickis-leder.

Möjligen ger jag väl dig rätt här Björn. Det finns alltid bättre och sämre alternativ vad det gäller val av plats för att gå lös och drytoola sig upp för en klippa. Precis som med all friluftsverksamhet bör den ske med omsorg och en tanke på vad eventuella "ingrepp" innebär. Jag skulle nog inte själv välja att drytoola den mest populära leden på den lokala klätterklippan. Därmed inte sagt att det inte finns frickis-leder där ett drytoolingförsök skulle kunna vara ett alternativ.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips