Efter att varit på ett antal cirkelpass med 45/15 sekunders träning och tycker det ger mig mycket har jag börjat fundera på om inte det som är på 15 sekunders vilan är det som man verkligen behöver. Tänker mig man är på golvet och gör armhävningar och sedan ska vidare till marklyft. Från golvet ska min kropp samla i hop sig och göra en mer avancerad rörelse från knästående till stående. Hur många muskler använder jag för den rörelsen och balans och koordination. Har för mig jag varit på någon träning någon gång som ung där man fick kommando typ ligg på mage, stå, ligg på rygg, stå, rulla på golvet. Något som borde vara en perfekt träning för en kontorsgubbe i dag. Men hålla på med det på ett gym själv tror jag skulle skapa uppmärksamhet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cirkelträning
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
När jag pluggade till fritidsledare så hade vi något på idrotten som hette tjugovarvet. Vi började med tjugo armhävningar, sprang en liten bit till nästa station och gjorde tjugo sitt-upps, och avslutade det varvet med att springa till den tredje stationen där vi gjorde tjugo ryggböjar. Nästa varv är det nitton repetioner på stationerna och så fortsätter man med det tills man är nere på en repetion. Det är en ganska jobbig träning.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Stegar är vanligt och när de gå nedåt funkar det men när man skall dubbla blir det segt.När jag pluggade till fritidsledare så hade vi något på idrotten som hette tjugovarvet. Vi började med tjugo armhävningar, sprang en liten bit till nästa station och gjorde tjugo sitt-upps, och avslutade det varvet med att springa till den tredje stationen där vi gjorde tjugo ryggböjar. Nästa varv är det nitton repetioner på stationerna och så fortsätter man med det tills man är nere på en repetion. Det är en ganska jobbig träning.
2 Burpees + något
4 Burpees
Osv blir tufft
Bästa träningen är när man har mot någon så man inte kan fuska.
Jag lovar att tjugovarvet är tufft. Och om du inte tycker att det är tufft nog kan du vända på ordningen och börja lätt till tuffare.Stegar är vanligt och när de gå nedåt funkar det men när man skall dubbla blir det segt.
2 Burpees + något
4 Burpees
Osv blir tufft
näe, det var alltid skönt när man kunde fuska i gruppträningarna. Det tyckte man i skolan och lumpen iaf.Stegar är vanligt och när de gå nedåt funkar det men när man skall dubbla blir det segt.
2 Burpees + något
4 Burpees
Osv blir tufft
På den tiden gick det att fuska, för det var väldigt lätt att hålla formen.näe, det var alltid skönt när man kunde fuska i gruppträningarna. Det tyckte man i skolan och lumpen iaf.
Nu brukar jag inte träna cirkelträning. Men förutom att vara styrketräning för stora delar av kroppen skulle den typen av 45/15 medföra två saker:
-Jag skulle bli rätt flåsig, så konditionen skulle tränas betydligt mer än vid vanlig styrketräning
-Jag skulle inte vara fullt återhämtad vid varje övning, vilket skulle göra att jag tog mindre vikter/belastade kroppen mindre, vilket kanske leder till lägre skaderisk
-Jag skulle bli rätt flåsig, så konditionen skulle tränas betydligt mer än vid vanlig styrketräning
-Jag skulle inte vara fullt återhämtad vid varje övning, vilket skulle göra att jag tog mindre vikter/belastade kroppen mindre, vilket kanske leder till lägre skaderisk
Nu brukar jag inte träna cirkelträning. Men förutom att vara styrketräning för stora delar av kroppen skulle den typen av 45/15 medföra två saker:
Den är intressant. Lyckkänslan efter träning större med högpuls och just 45/15 hög puls under lång tid. Efter ett pass är man i pricip dimmig. Men så jag får inte styrkan pga jag använder lägre vikter? Lite tveksam till det.
jag vet knappt vad cirkelträning är. Tror jag ev sett nåt sånt då jag gymmade på friskis för 10 år sen. Det var som olika stationer de gick runt till, oftast kansek lite äldre personer, och det var väl nån ledare också. Kan nog var bra att om nån pushar en lite och man känner grupptrycket. Men det såg ganska snällt ut och inte hårdkörning direkt.
Då hade jag nog hellre gått på nån intensiv gruppträning på mattan utan vikter och sånt och bara få svettas ordentligt.
Då hade jag nog hellre gått på nån intensiv gruppträning på mattan utan vikter och sånt och bara få svettas ordentligt.
På Friskis & Svettis finns följande att välja på, https://www.friskis.com/sv-se/grupptraning
Nog får man sig en rejäl genomkörare om man vill...det var ett tag sedan jag körde cirkelpass, men ska nog testa lite mer i vinter.
Nog får man sig en rejäl genomkörare om man vill...det var ett tag sedan jag körde cirkelpass, men ska nog testa lite mer i vinter.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg