Knän

Jag har de senaste åren haft en del problem med knäna, vilka kanske går tillbaka på mitt vandrarlliv i bergsterräng. Höger knä har en konstaterad artros, vänster har det enligt min nuvarande fysioterapeuts bedömning (även om jag gissat att det kan vara hopparknä). Problemen yttrar sig på rätt olika sätt. På höger är rörligheten i knäleden, båda hållen, rätt tydligt nedsatt. Som exempel kan jag inte, när jag stretchar, dra upp höger fot mot rumpan. Jag har också sämre balans på höger ben och sämre styrka i höger lår. Jag har viss vilovärk i båda knäna, mer intensiv i vänster knä.

En avslöjande övning är Stjärnan, sidoplanka med arm- och benlyft (med stöd på rakt ben, alltså bara foten i golvet). Med stöd på vänster slänger jag ledigt upp höger ben och kan stå stilla åtminstoen 20 sekunder (jag har kunnat 30). Försöker jag stödja på höger fot sviktar höger ben betänkligt och jag håller inte ut lika länge.
När jag träffade min nuvarande fysio första gången bad jag henne jämföra styrka i de båda gluteus medius och det var klasskillnad, så det är väl där det sitter.

Vi ses inte igen förrän den 15 maj. Till dess ska jag göra en ren rörlighetsövning -- med skumrulle under ena knäet ska jag pressa det andra benet i golvet och m h a lårmuskeln pressa tåpartiet bakåt, och hålla spännngen i fem sekunder.

Det kanske fungerar. Jag har för många år sen kämpat tillbaka rörligheten i ena armbågsleden. Den var gipsad i rät vinkel efter en trafikolycka; jag kunde när gipset togs av vicka underarmen kanske 15 grader fram och tillbaka. Det tog 2 månader av daglig träning - tre gånger om dagen - att få tillbaka böjligheten. Sträckningen fick jag aldrig helt tillbaka.

Nu undras varför en artros påverkar rörlighet och styrka så klart i det ena fallet, men inte i det andra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.