Dricksvatten längs skåneleden SL6 (etapp 1&2) vid Friseboda och Södra Äspet?

Nu blir jag nyfiken. Vad är det ett vattenfilter inte tar bort?
Har ett Saywer (aldrig använt i och för sig) som om man skall tro specifikationen på produkten tar bort i princip allt skadligt ur vattnet.
Tungmetaller? Virus?

Vet inte om det är applicarbart just på denna sträckan men finns det bärbara filter som verkligen ta bort ALLT ohälsosamt?

/Patrik

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nja, det skulle vara lite overkill hemomkring och definitivt ta bort det underbara med att dricka ur en källa. Tror inte filtren tar bort det jag oroar mig för i jordbruksbygd heller.
För att ta bort t ex kemikalier från jordbruk behövs ett vattenfilter med kolfilter. Sådana finns att köpa. Jag dock finner dock ditt inlägg motsägelsefullt. Du oroar dig för att dricka vattnet direkt ur källan eftersom det kanske inte är rent, men samtidigt är det overkill att använda vattenfilter?

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För att ta bort t ex kemikalier från jordbruk behövs ett vattenfilter med kolfilter. Sådana finns att köpa. Jag dock finner dock ditt inlägg motsägelsefullt. Du oroar dig för att dricka vattnet direkt ur källan eftersom det kanske inte är rent, men samtidigt är det overkill att använda vattenfilter?

Vi har nog lite olika utgångspunkter. Jag sa inte att jag är långt från ära och redlighet och hänvisad till källvatten. Jag sa att jag tycker om att dricka ur källor. Det känns fint på nåt sätt. Vet jag inte att källan är säker drickar jag av mitt mitthavda vatten. Svårare än så är det inte.

Kol är väl bra mot levande giftigheter men är det bra även mot tungmetaller?

/Patrik
Jag gjorde en googling och fick resultatet att kolfilter till VISS DEL tar bort tungmetaller vattnet.
Sedan är det väl värt att påpeka att tungmetaller, så vida det inte är mycket höga doser, har låg akut toxicitet. Det är om du dricker vatten med tungmetaller varje dag i månad efter månad som det börjar bli skadligt.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.