Skåneleden Sölvesborg-Osby

Vid Trollabadet (ett friluftsbad i Östra Göinge kommuns regi) finns något att införskaffa när badet är öppet = Kioskutbud - för matproviantering är det Glimåkra c:a 1,5 km som gäller). Hur det är med tillgång till dricksvatten där under icke badsäsong är jag osäker på men Östra Göinge kommun kan säkert svara på det. Vindskyddet ligger numera c:a 1 km västerut från Trollabadet. Där är backigt och stenigt så det är nog ingen bra plats för ett tält. Men någon km längre västerut på leden passera man en 1800 tals idyll vid namn Månsatorpet där det är plant och fint (kan inte minnas något förbud från tältning från Hembygdsföreningen som med den äran sköter Månsatorpet). I Eskilstorp längre västerut på leden finns en sjö men också en gammal källa som enligt lokalbefolkningen alltid haft bra vatten. Lantbrukaren vars gård man går igenom kan säkert peka ut källan som förr var utmärkt med en skylt jämte grusvägen. Strax efter att man passerat över vägen Glimåkra - Osby går leden igenom en mindre gård/torp. Där finns oftast möjlighet till vatten liksom i Nedanbäcks gårdsbutik (obs man måste avvika från leden och kolla om de har öppet (inf. på nätet). Vid Sissas stuga (strax innan man kommer till Osby kommun) finns en trevlig rastplats men tyvärr är källan uttorkad (har varit det på senare år). Närmare Osby kommer man till Genastorp där en mindre åfåra kan ge rinnande vatten. Vid etappmålet på Klinten i Osby finns vatten, vindskydd och bra plats för tält. Jag har gått etappen Trollabadet - Klinten många gånger (Under vandringsfestivalen Eurando 2016 gick vi den flera gånger med ovana vandrare utan problem. På vår hemsida har vi lagt ut bild och text från det arrangemanget (se www.bertagna.se sök på Eurando.














g
 
Vid Trollabadet (ett friluftsbad i Östra Göinge kommuns regi) finns något att införskaffa när badet är öppet = Kioskutbud - för matproviantering är det Glimåkra c:a 1,5 km som gäller). Hur det är med tillgång till dricksvatten där under icke badsäsong är jag osäker på men Östra Göinge kommun kan säkert svara på det. Vindskyddet ligger numera c:a 1 km västerut från Trollabadet. Där är backigt och stenigt så det är nog ingen bra plats för ett tält. Men någon km längre västerut på leden passera man en 1800 tals idyll vid namn Månsatorpet där det är plant och fint (kan inte minnas något förbud från tältning från Hembygdsföreningen som med den äran sköter Månsatorpet). I Eskilstorp längre västerut på leden finns en sjö men också en gammal källa som enligt lokalbefolkningen alltid haft bra vatten. Lantbrukaren vars gård man går igenom kan säkert peka ut källan som förr var utmärkt med en skylt jämte grusvägen. Strax efter att man passerat över vägen Glimåkra - Osby går leden igenom en mindre gård/torp. Där finns oftast möjlighet till vatten liksom i Nedanbäcks gårdsbutik (obs man måste avvika från leden och kolla om de har öppet (inf. på nätet). Vid Sissas stuga (strax innan man kommer till Osby kommun) finns en trevlig rastplats men tyvärr är källan uttorkad (har varit det på senare år). Närmare Osby kommer man till Genastorp där en mindre åfåra kan ge rinnande vatten. Vid etappmålet på Klinten i Osby finns vatten, vindskydd och bra plats för tält. Jag har gått etappen Trollabadet - Klinten många gånger (Under vandringsfestivalen Eurando 2016 gick vi den flera gånger med ovana vandrare utan problem. På vår hemsida har vi lagt ut bild och text från det arrangemanget (se www.bertagna.se sök på Eurando.














g
Jättetack!
 
Det finns en kran med kommunalt vatten vid grundsjön, det är den som stängs. Jag har filtrerat och druckit vatten ur sjön, men om det är att rekommendera vet jag inte. Det är hursomhelst bra att tvätta sig i. Lägerplatsen utanför glimåkra ligger vid ett bad, man kan betala några tior för att duscha där, och det finns en vattenkran med kommunalt vatten. Det är svårare med vatten uppe på hallandsåsen, där får man ibland bära vatten för två dagar, eller be lokalbefolkningen.
 
Tack. Just nu varslas om vattenbrist i Glimåkra, så jag får hålla koll på Ö Göinge kommuns hemsida. På min småländska tur (Gränna-Tranås) kunde jag tack vare tältet helt undvika den första lägerplatsen, med brunn, och ta vatten ur en skogssjö en bit norrut; den andra gick jag förbi till en helt underbar äng med hur mycket tältplats som helst (men samma vattenkälla) och på den tredje hittade jag en badplats lite före lägerplatsen, med underbar tältmark i en skogsdunge (för ett eller två tält). Så jag är öppen för alternativ till leden, men tar nog med tre literflaskor istf. 1 1/2-2.

I övrigt verkar ju den här leden lockande, omväxlande och lagom vattenrik.




(jag har faktiskt aldrig gått mer än fyra dagar på en låglandstur i Sydsverige och för det mesga haft tur med lägerplatser och vatten).
 
Vid Trollabadet (ett friluftsbad i Östra Göinge kommuns regi) finns något att införskaffa när badet är öppet = Kioskutbud - för matproviantering är det Glimåkra c:a 1,5 km som gäller). Hur det är med tillgång till dricksvatten där under icke badsäsong är jag osäker på men Östra Göinge kommun kan säkert svara på det. Vindskyddet ligger numera c:a 1 km västerut från Trollabadet. Där är backigt och stenigt så det är nog ingen bra plats för ett tält. Men någon km längre västerut på leden passera man en 1800 tals idyll vid namn Månsatorpet där det är plant och fint (kan inte minnas något förbud från tältning från Hembygdsföreningen som med den äran sköter Månsatorpet). I Eskilstorp längre västerut på leden finns en sjö men också en gammal källa som enligt lokalbefolkningen alltid haft bra vatten. Lantbrukaren vars gård man går igenom kan säkert peka ut källan som förr var utmärkt med en skylt jämte grusvägen. Strax efter att man passerat över vägen Glimåkra - Osby går leden igenom en mindre gård/torp. Där finns oftast möjlighet till vatten liksom i Nedanbäcks gårdsbutik (obs man måste avvika från leden och kolla om de har öppet (inf. på nätet). Vid Sissas stuga (strax innan man kommer till Osby kommun) finns en trevlig rastplats men tyvärr är källan uttorkad (har varit det på senare år). Närmare Osby kommer man till Genastorp där en mindre åfåra kan ge rinnande vatten. Vid etappmålet på Klinten i Osby finns vatten, vindskydd och bra plats för tält. Jag har gått etappen Trollabadet - Klinten många gånger (Under vandringsfestivalen Eurando 2016 gick vi den flera gånger med ovana vandrare utan problem. På vår hemsida har vi lagt ut bild och text från det arrangemanget (se www.bertagna.se sök på Eurando.

g
Östra Göinge svarar:

Hej Peter!

Tack för ditt mail och jag ber om ursäkt för det sena svaret så här i semestertider 😊.

Det finns möjlighet att ta dricksvatten vid Trollabadet och där finns även en sjö strax intill med rinnande vatten. Det finns en brunn vid Måns Backstuga men den är inte rensad ännu och jag är osäker på om rickepumpen där funkar. Det finns rinnande vatten vid närliggande Romperöd annars. Därefter har du som du nämner Eskilstorpasjön där du kan ta vatten. Tror att du lite senare även tangerar Helge å och sedan närmare Osby har du även Osbysjön.

På väg från Vesslarp ner till Trollabadet kommer du förbi både Vesslarpssjön och Rolstorpssjön samt Simontorpaån.

Så jag tänker att du har goda möjligheter till vatten eftersom du kan rena själv.

Det går att betala med kort på Skånetrafiken.

Läs gärna mer på www.skaneleden.se eller titta in på vår hemsida https://www.ostragoinge.se/ där du kan hitta information om skåneleden i vår kommun samt mer information om kulturarvsminnen längs med leden men även titta på vår nya friluftskarta som finns under genvägar på förstasidan. Den sistnämnda är i sin linda och kommer att byggas ut vartefter men innehåller en del matnyttigt redan nu.

Jag önskar dig härliga dagar på Skåneleden!

Vänliga hälsningar

Therese Svensson Collin
Fritids-/föreningssamord
 
11/8. Gick inte från centrum utan från Valjeviken, därav kom jag att nå Grundsjön till stor del på trevliga småvägar. Underbart ställe att tälta, lätt att ta vatten från en av de många bryggorna (här bedrivs sportfiske).

12/8. Östafors. Tog, måhända dristigt, vatten ur Holjeån, som inte var precis stor. Dock kunde vatten hämtas på Strömbacken, 350 m från den mycket inbjudande lägerplatsen. (8 gäster, ingen utnyttjade det exotiska vindskyddet.)

13/8. Bökestad. Kort etapp. Ändlös nedstigning mot lägerplatsen. Inget överflöd på tältplatser men jag fann en precis intill sjön. Gemyt och umgänge. Ena vindskyddet fullt, parkeringsplatsen full, bl a 13 danska bilar.

14/8. Brotorpet. Kändes mest som vilken badplats som helst. Massor med folk, tyska kanotister. Jag magsjuk.

15/8. Vesslarp. Något trött vid ankomst, sov 11 timmar. Enda plats där jag tog vatten ur en brunn, klart och friskt verkade det, och enda gången jag inte renade det. Och det fanns alltså tillräckligt. En hink sprucken i botten, en annan utan handtag
.
16/8. Gick till Simontorp, inställd på avbrott, fick skjuts till Glimåkra med en skolbusschaufför som klämde in mig mellan två ordinarie jobb.

17/8. Buss till Osby

18/8. Hem.

Som tidigare låglandsturer: mest utbyte av lägren, speciellt det första. Känner (åldern!?) att jag får allt svårare med långa sträckor i skog där jag inte ser så mycket, speciellt inte vatten och mänsklig aktivitet och knappt några djur heller. Stort undantag, rundningen av Vesslarpsjön, och sträckan utmed Raslången. Ska jag göra sånt här mer måste jag också äta mer och bättre. Önskar det fanns lite mustigare påsmat till lägren, som ex.vis (italienska) Knorrs Segreti della nonna (mormors hemligheter). 3-4 dagar är lagom för en tur av de här slaget (lite annorlunda mot mina turer i Fjällen, Alperna och Pyreneerna!).

Till min stora överrasknng gick jag i vintras 4 månader för en PT, bl a med sikte på att stärka ryggen till skydd mot mina skador i ländryggen. Jag kan inte klaga på resultatet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.