Skåneleden Sölvesborg-Osby

Ännu en låglandstur, med fria övernattningar, hade jag tänkt klämma in, i mitten-slutet av augusti. Jag har tittat lite på Skåneleden, Kust till Kust. Det kan få ta en vecka, ävenom Calazobokens författare rekommenderar att två etapper slås ihop. Vet ej om min rygg (många skador men jag har tränat styrka en hel del) klarar 22 km. Packningen bör kunna hållas under 13 kg, på Holavedsleden nyss började jag med 12, med 2 liter vatten (det var hett!). Jag vill försäkra mig om att angivna lägerplatser håller måttet: 1) att det finns bra ytor att ställa upp tält. 2) att vattnet är av god kvalitet och lätt åtkomligt. I vissa avsnitt av beskrivningen står bara att vatten finns. Jag vill inte ta vatten ur brunnar, där både tillgång och kvalitet är osäkra, utan ur sjöar eller bäckar (jag har reningstabletter, smaken förflyktigas rätt fort).
 
Tänkte tipsa om deras egna hemsida men den verkar inte vara så väl underhållen avseende websäkerhet som man kan önska men kanske du ändå kan få ut lite mer info där:
Skåneleden (skaneleden.se)
De är i alla fall aktiva på sociala medier med att psota vackra bilder, kanske fråga därigenom.
/Patrik
 
Tipsar om bekvämaste handkartan Calazo Friluftsatlas Skåneleden 1:50 000 (125x19x7, 190g) som har svar på det mesta. Annars behövs kartbladen Blekinge Väst, Skåne Nordost för din bestämda del men vill du gå hela även Skåne NV samt Halland S.
 
Enigt ledkartan tycks det vara 4 km från Sölvesborgs station till Valjevikens camping och därifrån kanske det är 2 km till leden (nära vandrarhemmet). Att starta vandringen direkt från stationen vid ankomst är uteslutet, eftersom tåget ankommer cirka 12. Osby verkar lite närmre, men där kan jag kanske hoppa på tåget om jag kommer rimlig tid och lyckas köpa biljett i luren.
Tipsar om bekvämaste handkartan Calazo Friluftsatlas Skåneleden 1:50 000 (125x19x7, 190g) som har svar på det mesta. Annars behövs kartbladen Blekinge Väst, Skåne Nordost för din bestämda del men vill du gå hela även Skåne NV samt Halland S.
Tack, men eftersom jag avser följa leden verkar regionens ledkarta vara fullt tilräcklig.
 
Tänkte tipsa om deras egna hemsida men den verkar inte vara så väl underhållen avseende websäkerhet som man kan önska men kanske du ändå kan få ut lite mer info där:
Skåneleden (skaneleden.se)
De är i alla fall aktiva på sociala medier med att psota vackra bilder, kanske fråga därigenom.
/Patrik
Har kollat lite där. Man får en del nyttiga detaljer som inte framgår så bra av guideboken. Lite irriterande är att det alltid anges noga om vindskydd, men tältmöjligheter får man läsa noggrannare, för att få klarhet i. Med tur framgår sådant av bilder.

Ett av vattenställena är ett pensionat ngra hundra meter från lägret, vilket verkar obekvämt (jag kunde förstås ta med fyra vattenflaskor istf. två.) Och var tvättar man sig? Sen står det på ett par ställen att vatten finns 14 april till 14 oktober vilket är förbryllande. Om vattnet kan ta slut i oktober, vad säger att det inte kan göra det redan i augusti?
 
Har kollat lite där. Man får en del nyttiga detaljer som inte framgår så bra av guideboken. Lite irriterande är att det alltid anges noga om vindskydd, men tältmöjligheter får man läsa noggrannare, för att få klarhet i. Med tur framgår sådant av bilder.

Ett av vattenställena är ett pensionat ngra hundra meter från lägret, vilket verkar obekvämt (jag kunde förstås ta med fyra vattenflaskor istf. två.) Och var tvättar man sig? Sen står det på ett par ställen att vatten finns 14 april till 14 oktober vilket är förbryllande. Om vattnet kan ta slut i oktober, vad säger att det inte kan göra det redan i augusti?

Datumbegränsat vatten tar nog inte slut - det är nog snarare så att det finns något ställe t ex campingen som är öppen till ett visst datum och sedan stänger för säsongen. Eller någon form av annan kran som kanske riskerar frysa och stängs av ledägaren för säsongen då.

/Patrik
 
Det konstiga är att sådana tidsgränser anges t ex vid Grundsjön, alltså en sjö. Men det betyder väl att det finns någon konstlad vattenkälla därutöver.

Jag har försökt läsa mig till två väsentliga, kanske avgörande, fakta. Det första är att det verkligen finns tältvänlig mark vid de lägerplatser som anges för den här delen av Skåneleden. Annars går det ju inte. Det andra är tillgången på naturliga vattenkällor. Jag brukar behöva ta vatten, 1,5-2 liter, tre gånger på lägret: en för middagen, en för morgonmålet och en inför avfärd från lägret. Dessutom tycker jag om att tvätta mig. Det verkar som att Glimåkra är den kritiska punkten. Här behöver jag veta andras erfarenheter.

När jag gick Gränna-Tranås i slutet undvek jag en vattenkälla av okänd halt och kvalitet genom att lämna leden och ta mig till en sjö jag fått tips om. Och jag kunde tälta fritt tre nätter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.