Skåneleden - Vejybstrand.

Jag måste hålla till i trakterna av Vejbystrand en hel vecka. Vad finns det för utliv i Skåne? Skåneleden har jag hittat men är det nåt? Kanske vildare än Sarek? // RJ
 
Bokskogar....

walk_alone; sa:
Jag måste hålla till i trakterna av Vejbystrand en hel vecka. Vad finns det för utliv i Skåne? Skåneleden har jag hittat men är det nåt? Kanske vildare än Sarek? // RJ

Jag har visserligen inte gått den västra sträckningen av Skåneleden "kust till kust", men hovs hallar och/eller Kullahalvön är sevärt och Skåneleden går ju där. Dramatisk kuststräcka med klippor.

Du kan alltid ta dig till Söderåsens nationalpark och ströva i den märkliga Skäralidsprickan. Där nere finns källor i branterna och en å omsluten av gammal ädellövskog. Det är bara Robin Hood som saknas. Vanligtvis en hel del folk, tyvärr...
I din kropp hade jag nog valt att ströva fritt på Hallandsåsen med karta och kompass, vidare ut på Kullahalvön.

http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/

http://www.skaneleden.org/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?PageId=53

http://www.turism.hoganas.se/

MVH Hasse
 
En vecka i Vejbystrand? Ok, ska se vad jag som är uppvuxen 2 km därifrån (Magnarp) kan komma på....

* Fiske, utmed kusten finns flera bra ställen för fiske av olika slag, hamnpiren i Vejby är en klassiker, mycket öring och annat skoj borde finnas på plats (beroende på när du är där så klart)

* Cykling, massor av bra cykelsträckor (både landsväg och i skog) beroende på vad man gillar. Om du gillar landsväg gäller en tur till Torekov och Båstad (missa inte Danska glassbaren på Köpmansgatan där), annars finns skojig mountainbikturer i Klossa-skogen (vid sanatoriet, fd. KVS), Björkhagsskogen m.m. Kom dock ihåg att det är förbjudet att cyklas på många av de hedar som finns utmed kusten.

* Fågelskådning, finns hur mycket sjöfågel som helst att se utmed kusten, framför allt ute vid Stora och Lilla Grytskär i närheten av Lervik (ca. 7 km NO om Vejby) där man också ofta får se säl. Där finns även fast vindskydd samt flera eldplatser om du önska sova.


* Vandring på olika platser enligt tipsen du fick från Hans, plus att på Kullaberg finns Nimis & Arxs, Lars Wiks "konstverk" och även en grotta (Valdemarsgrottan) på nordsidan som man kan sova i (med reservation för att området med grottan i kan vara avstängt med hänsyn till de pilgrimsfalkar som man försöker få bofasta där, ännu en sak att kika efter!).

Nåväl, det var allt jag kom på på rak arm. Kanske kommer mer nästa vecka när jag varit nere och pejlat läget under midsommarhelgen. När ska du dit?

/ Nicke
 
Niklas L; sa:
Nåväl, det var allt jag kom på på rak arm. Kanske kommer mer nästa vecka när jag varit nere och pejlat läget under midsommarhelgen. När ska du dit?
Hans och Niklas, tack för alla tips. Jag planerar att sova ute så mycket som möjligt. Åker dit den 28 juni och tillbaka den 4 juli. // RJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.