Felaktiga etapplängder på Skåneleden?

Igår var jag på Österlen och vandrade ett par etapper av Skåneleden. Min flickvän släppte mig på parkeringen vid Vantalängan. Sen bar det av till Haväng och vidare söderut genom Kivik, över Stenshuvud, Knäbäckshusen (där en hel grupp vågsurfare lekte i de höga vågorna!), Baskemölla och slutligen till campingen norr om Simishamn där jag blev upphämtad. Detta motsvarar etapperna Vantalängan-Kivik och Kivik-Simrishamn. Enligt kartan (och Skåneledens hemsida) är etapperna 15 km resp 18 km. Summa 33 km. Sträckan enligt min GPS var 37 km. En icke obetydlig skillnad. Jag gick samma sträcka för två år sedan (med en annan GPS) och även då blev det 37 km. Hur räknar egentligen Skåneleden?

http://www.skaneleden.se/leden/sl-4-osterlenleden/6-kivik-vantalangan/

http://www.skaneleden.se/leden/sl-4-osterlenleden/5-simrishamn-kivik/
 
Kartmätning, mäthjulsmätning, mätkedjemätning och GPS mätning brukar bli olika långa.
Ev hundsällskap brukar gå ännu länge.

Jag skulle tro att de flesta gamla vandringsleder är kartmätta. Erfarenhetsmässigt brukar verkligheten vara några % längre, dina uppmätta mer än 10 % är nog fullt förklarliga.

Hade km siffrorna tagits ur en dagstidning hade du nog inte reagerat, men ur Lst beskrivningar är det ju lite märkligt.

Friluftsliv är ingen exakt sysselsättning. Det gick ju bra, du blev utsatt och upphämtad. Hoppas du hade en

go tur
 
Om du tittar på gpx-filerna som finns så är etapp 5 20,8km istället för 18 km som hemsidan säger. Det kunde de ju uppdaterat.
Att det skiljer annars är nog normalt eftersom gpx-filerna inte tar hänsyn till höjdskillnader. Det kanske din gps gör? Jag har också varit med om att jag gått "extra långt" men då har gps-positioneringen missat och lagt på några hundra meter framåt och sedan bakåt igen vid flera tillfällen. Kolla så att inte ditt spår är hackigt :)

Jämför deras gpx-spår med ditt eget så ser du var det skiljer.
 
Lederna är ju inte dagsfärska och många vandrare har säkert rapporterat in unders årens lopp. Att grundfelet hängt med så länge, flera generationer kartor och beskrivningar är väl lite svagt. Men ganska förståligt.
Det är väl dax att väcka dem igen!
 
Jag är inte så säker på att det är gammalt Seobserver. Jag vet att folket bakom Skåneleden har vandrat de flesta lederna ganska nyligen för att klassa dem enligt grönt-blått-rött-svart och så blev även gpx-filerna till. Så är det inte några ledomdragningar så ska spåren stämma ganska väl. Sen kan ju distansen skilja lite precis som Pärs länk förklarar.

Har man problem så kan man kommentera på Skåneledens hemsida. De är duktiga på att svara :)
 
Jag är inte så säker på att det är gammalt Seobserver. Jag vet att folket bakom Skåneleden har vandrat de flesta lederna ganska nyligen för att klassa dem enligt grönt-blått-rött-svart och så blev även gpx-filerna till. Så är det inte några ledomdragningar så ska spåren stämma ganska väl. Sen kan ju distansen skilja lite precis som Pärs länk förklarar.

Har man problem så kan man kommentera på Skåneledens hemsida. De är duktiga på att svara :)

Jag laddade ner GPX filerna från Skåneledens hemsida för de två etapperna. En öppning i uTrack (http://utrack.crempa.net) gav att att leden mellan Vantalängan och Kivik är 14.9 km. Enligt kartan ska det vara 15 km så det stämmer bra. GPX spåret mellan Kivik och Simrishamn är, som redan rapporterats ovan, 20.8 km. Enligt kartan ska det vara 18 km. En icke obetydlig skillnad. Jag rapporterar till Skåneleden.
 
Jag är inte så säker på att det är gammalt Seobserver. Jag vet att folket bakom Skåneleden har vandrat de flesta lederna ganska nyligen för att klassa dem enligt grönt-blått-rött-svart och så blev även gpx-filerna till. Så är det inte några ledomdragningar så ska spåren stämma ganska väl. Sen kan ju distansen skilja lite precis som Pärs länk förklarar.

Har man problem så kan man kommentera på Skåneledens hemsida. De är duktiga på att svara :)

Tack för informationen Brauer. Utsidans medlemmar är välinformerade!
 
Hur var leden annars Tomhylsan? Jag har funderat på att vandra lite på Österlenleden i höst. Är det en sträcka du rekommenderar? :)
Hur ser det ut med övernattningsmöjligheter/tältplatser där? Det ser kärvt ut enligt den informationen jag hittat hittills tyvärr.
 
Svar från Skåneleden:

"vi kollar etapplängden i samband med kontrollinventeringar ca vart 3:e år. har någon omdragning av leden skett uppdateras därefter också gpx-filen som är den säkraste källan. avståndsangivelsen under varje etapp på webben hämtas direkt från google maps som ju används när etappen presenteras i kartläget, denna är inte alltid lika exakt utan det kan skilja 1-2 km ibland. 3 km är dock en för stor diff varför vi kommer att undersöka saken vidare m hjälp av vår google maps-resurs. tack för din uppmärksamhet! /Kenneth"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.