Tips på vandringsled i skog och vildmark

Det skall även gå att fiska, och jag har tänkt vara borta ca en vecka, Inom 40mils radie från Uppsala. Jag vill helst träffa så lite folk som möjligt och kunna fylla på matförådet med både svamp och fisk. Jag är ute efter riktig vildmark.

Utan att ha varit där själv så låter Finnskogsleden som något passande. Finns två stycken, men den jag tänker på är en del av Grensesömmen och går växelvis i både Sverige och Norge. Leden är dock för lång för att i normal vandringstakt kunna göras i sin helhet på en vecka (26mil om jag inte minns fel) men man kan ju gå en bit.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Utan att ha varit där själv så låter Finnskogsleden som något passande. Finns två stycken, men den jag tänker på är en del av Grensesömmen och går växelvis i både Sverige och Norge. Leden är dock för lång för att i normal vandringstakt kunna göras i sin helhet på en vecka (26mil om jag inte minns fel) men man kan ju gå en bit.

Lite långt att åka bara, men jag ska absolut kolla upp det. Tackar för tipset.

Tiveden är nog en möjlighet att kunna finna det du söker området är ju stort utanför själva nationalparken

Siljansleden

Jag kan varmt rekommendera Siljansleden. Vi var ute ett par dagar i somras och träffade inte på någon människa alls på själva leden. Vi gick norr om Mora upp mot Fryksås och Grönklitt, men man kan även gå ännu längre norrut upp mot Furudal. Bra fiske i tjärnar och åar generellt, men kolla upp ev stoppdatum på fisket i strömmande vatten, som brukar vara nu frampå höstkanten. Vattentillgång är ok. Leden passerar ett antal fäbodar där det generellt finns brunn/källa för vandrare. Längs leden finns övernattningsstugor/eldpallkojor som är reserverade för vandrare på leden. Dessa har hyggligt skick och man slipper ta med tält om man vill.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips