Österlen - Skåneleden

Jag var ute och gick på Österlenleden, en del av Skåneleden, i den gångna helgen. Man går längs kusten från Ystad upp till Haväng och passerar på vägen Ale stenar, Simrishamn, Skillinge, Kivik mfl små pittoreska fiskeläger och byar. Innan Kivik går man igenom Stenshuvud Nationalpark med bra utsikt över Hanöbukten och kustlinjen.

Innan jag gick i Skåne första gången, förra året, var jag ganska skeptisk. Jag har mest gått i fjällen innan. Jag kan dock klart rekommendera i vart fall Österlenleden. Man går ostört längs kusten för det mesta och slipper bilar och asfalt. Istället har man havet på ena sidan och oftast fin sandstrand att gå på (gå i vattenbrynet där det är hårt, annars är det inte så kul...). Största skillnaden mot att gå i fjällen är förstås att man passerar små byar då och då. Där köper man glass och rökt fisk vilket ju inte försämrar turen.

Största fördelarna med låglandsleder tycker jag är lättillgängligheten, det tar ofta bara någon eller några timmar att komma dit, och att de passerar kulturlandskap. Det är skoj att bryta av vandringarna med att spana in någon liten mysig gård, en domarring i en solig sluttning med utsikt över havet, ett litet fiskeläger med doft av nyrökt år etc. Visst blir det inte samma vildmarkskänsla, men man behöver inte heller trängas med andra om man inte vill. Det är otroligt hur beroende de allra flesta är av närhet till bilväg för att ta sig någonstans. Är man bara någon kilometer bort från en bilväg är det oftast helt folktomt, även i tättbefolkade Skåne. Det bästa med att gå istället för att ta bilen är nog ändå att det förbättrar känslan och upplevelsen när man når fram till en sevärdhet som till exempel Ale stenar. Åker man bil dit blir det lätt lite slit och släng över det hela, medan att vandra några timmar med stenarna vid horisonten och sedan komma dit och känna sig ungefär som de som bör ha rest stenarna gör hela skillnaden.

Klar rekommendation alltså!

Kalle
 
Skåneleden.

Roligt att läsa att det finns folk som vandrar
på Skåneleden.Skånes natur är mycket mångsidig,
här finns faktiskt det mesta,utom kalfjäll.
Men tyvär så är Skånes natur,Skåneleden under-
representerad här på Utsidan.Visst jag vandrar
emmellanåt i fjällen,men våra stora bokskogar på
våren,hösten är makalöst fina.
Mvh Nicklas 100%skåning.
 
Skåne

En skånsk lerig åker i dimma i november är inte heller helt fel. Men just kusten är ju fin, så mycket mera tillgänglig kan inte kust bli. Man kan mycket väl vandra runt hela skånes kust, långa stäckor direkt på stranden. Det finns rimligt bra kommunikationer och man behöver eg inte följa någon led. Annars är ju skåneleden fin, den passerar de mest spektakulära och intressantaste områdena, dessutom är skåneleden nästan det enda sättet man kan röra sig i genom landskapet i södra skåne.
 
Rekommenderas!

För två veckor sedan gick jag mellan Sturup och Veberöd, en fin sträckning genom bokskogar i Häckeberga naturreservat och över Romeleåsen. Landskapet kontrasterar på ett härligt sätt mot det jag i Norrbotten är uppväxt med. Största skillnaden är att man vandrar genom ett kulturlandskap som alltsedan inlandsisens tillbakadragande satt sin prägel på landskapet. Miljön varierar även på ett stimulerande sätt. Man går på små vägar invid gult blommande rapsfält, genom gamla bokskogar, täta barrskogsområden eller beteshagar som breder ut sig på Romeleåsens sluttning där djur betar och man har en otrolig utsikt över en stor del av södra Skåne.
Kan klart rekommenderas!!

David
 
Vandra på annorlunda säsong

Tjena

Här är jag också 100% skånning men bor förnärvarande i Norrland i Umeå. Var nyss ute och vandrade på Höga kusten i tre dagar. Det var mkt vackert därute med fina utsikter över kusten.

Jag håller med de föregående inläggen att Skåneleden har sina charm. Jag har gått på de olika leder i Skåne MEN på annan årstid. Jag och en kompis vandrade 2 ggr på senhösten (v44) på Österlen samt Bjärehalvön. Vi träffade nästan inga människor! Det är en märklig känsla att vandra på senhösten och tälta på udda ställen.

Jag tycker också att det är synd att Skåneleden är underskattad, många tror att det är "platt" när man vandrar där...suck...

Soliga hälsningar från Höga Kusten
Jonas
 
Hej,

Har just fått upp ögonen för den här leden och tycker den verkar intressant med tanke på att man följer havet nästan hela tiden. Jag planerar att gå den nån gång under våren/försommaren och skulle vilja veta vilken vecka som kan vara lämpligast. Månadsskiftet Maj/Juni?

Planerar att ta med kameran och stativet. Ta det ganska lugnt och njuta av fågellivet (och livet) och fotografera mycket. Kusten, hur ser den ut? Är det mest sandstrand, eller finns det även stenpartier?

Hade tänkt tälta, eller sova under bar himmel, helst på ostörda platser. Vilka platser kan vara lämpliga att slå läger på? Vad får jag inte missa när det gäller sevärdheter osv?

Mvh Stefan
 
Ystad till Simrishamn

Jag tycker att sträckan Ystad-Simrishamn var fin, främst beroende på att man går förbi Ale Stenar och Sandhammaren. Första kilometerna ut ur Ystad är lite sega, men lättas upp av ett besök på strandkaféet och inmundigandet därstädes av wienerbröd.

Vi gick i början av juni och då var det fint väder. Maj borde väl vara ok också tänker jag.

Kalle
 
Hejsan Stefan
Jag tycker bästa tiden att vara ute på skåneleden är i månadsskiftet april/maj. Då är det friskt och fräscht ute och vårblommorna är som allra vackrast, och då har det hunnit bli så pass varmt ute att du kan sova under bar himmel. Tycker det är svårt att hitta bra platser längs österlenleden som är lämpliga att slå upp tält på. Men man kan ju alltid sova på stranden.
Själv trivs jag inte längs kusten eftersom det kan bli väldigt blåsigt. Men visst, här kan vara fint ändå. Man passerar bl.a. ett par mycket vackra hedar.
Det enda jag ser som ett måste, är ett besök på Stenshuvud. Uppe på det hundra meter höga berget har du utsikt ända bort till Bornholm. Tyvärr är det nationalpark, så det springer rätt mycket folk där, och du får inte slå läger här.

/g
 
Stranden

Stranden är huvudsakligen pulvriserad sten, men det finns även sträckor med grovkornigare korn, i storlek med en knytnäve och så. Dom ligger som regel på sandbotten och är därför rundslipade och ofta mycket vackra. Stensamlare kan ta medsig hela stranden hem om man inte skjuter av dem regelbundet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Österlen Vandringsleder 5
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.