Skåneleden

Hej. Vi är ett gäng som tänkte dra ut och vandra lite om nån vecka. I 2 dagar, en övernattning.

Vi tänkte vandra på skåneleden på österlen. Vi vill även besöka Stenshuvud.

Tar tacksamt emot lite tips från er som gått här innan. Var det kan va lämpligt att utgå ifrån, övernatta, luncha och annat. Jag har broshyr över skåneleden med lämpliga övernattnings ställen och annat. Men ni kanske har bättre tips ni kan dela med er?

Mvh

/Roger
 
Gick den i kristihimmelsfärd

Jag och min sambo gick från Simrishamn till Brösarp i kristihimmelfärdshelgen. Vi hade två övernattningar i tält på vägen, först vid Knäbäckshusen strax söder om Stenshuvud, sedan en kilometer efter vandrarhemmet vid Haväng, just bredvid Verkeån. Vi började klockan 1300 i Simrishamn och kom fram ungefär samma tid till Brösarp. Det går en buss (Skåneexpressen 3) från Brösarp tillbaka till Simrishamn om du lämnar bilen i Simrishamn. På turistbyrån i Simrishamn har de tidtabell.

Leden följer stranden ända fram till Stenshuvud där den viker av in i nationalparken. Efter parken följer den en väg en bit in i Kivik och går sedan på stranden igen upp till Haväng. Sedan följer den Verkeån. Leden är lättgången, gå precis i vattenbrynet där sanden är hård, och mycket vacker. Om det blåser hårt från öster kan det vara lite trist att gå längs stranden, men å andra sidan bjuds man på ett fint skådespel av havet.

Det är knepigt att hitta tältplatser. Överallt är det antingen skjutfält, naturreservat eller privat mark. Fråga dock markägarna så går det nog bra, det gjorde vi utan problem. Eller bo på vandrarhem, fast då skulle du nog bokat förra juni misstänker jag.

Höjdpunkterna för oss var:

Simrishamn, som ju är en vacker liten by med mycket historia från sjöfartstiden och många fina hus

Knäbäckshusen, som är en liten by som flyttades dit i sin helhet när de byggde Ravlunda skjutfält. Bullerbykänsla, men inte direkt något hetsigt nattliv

Utsikten uppe på Stenshuvud, man ser hela Hanöbukten och ner till Simrishamn vid klart väder. Mycket folk, men en bra glasskiosk vid naturrummet. Även naturrummet är väl värt ett besök. Stappla in och släpp ryggan en havtimme medan ni lär er lite om kusten och de som bott där

Musteriet precis norr om nationalparken innan Kivik. Där kan man köpa en, eller många tusen, liter kall nypressad äppelmust och njuta av till lunch. Knalla vidare två kilometer till Kivik och fika vid Kungagraven (inträde 5 kr, det är det värt)

Vandringen från Kivik och norrut till Haväng är fin, men lite jobbig eftersom sanden är lös och trög att gå i. Leden går inte precis i vattenbrynet just den sträckan.

Haväng är mycekt vackert och även om ni inte skall bo på vandrarhemmet är det värt att titta in och se den fina byggnaden. Vandringen längs Verkeån går delvis på en landsväg och är bitvis lite trist. Efter några kilometer blir det bättre. Särskilt när leden passerar det gamla stationshuset utanför Brösarp är det pastoralt så man nästan får slag.

Mat kan man köpa i alla byar naturligtvis. Det finns kafe vid naturrummet i Stenshuvud och vid kungakraven i Kivik. Vi hade emellertid med mat och satte oss i hagar istället.

Skulle jag gå två dagar med en övernattning skulle jag börja vid Knäbäckshusen, gå genom Stenshuvud till Kivik, vidare upp till Haväng och bo på vandrarhemmet eller tälta strax efter och sedan vidare upp till Brösarp. Då får man dels kusten med nationalpark, stranden, Kivik, äpplen och Haväng, dels Verkeån och Brösarps backar inne i landet.

Jag har dessutom lagt in en rescension av leden i rescensionsbanken.

Lycka till och ha en bra vandring!

Kalle
[Ändrat av Kalle E 2002-06-20 kl 10:33]
 
Skåneleden kring Stenshuvud

Förra talaren gav ju ett fyldigt svar, men lite kommentarer har jag.
Sträckan strax norr om Simrishamn med klippkust är absolut värd att gå. Det är fin stig längs kusten fra Vårhallarne upp til Vik.
Om man kommer tidigt iväg från Simrishamn är det absolut möjligt att gå till Brösarp med en övernattning, som då lämpligen blir vid Kivik. Det finns camping vid marknadsplatsen eller tälta på privat mark strax efter Nationalparken, där man ändå ska gå på väg och kan fråga om lov att låna nått hörn. Jag har i och för sig tältat på hamnen i Kivik, men det är nog inte at rekommendera mitt i sommaren.

I de vackra backerna norr om Vitemölla behöver man inte knalla längs stranden om man hellere vil titta på de vackra ängarne längre inne. Vandringen Vitemölla - Haväng är en favorit som jag gått många gånger som en promenad fram och åter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.