skåneleden kust till kust

Nu är det bestämt, jag och en kompis har planerat i drygt 1½ år nu att vi ska vandra kust till kust i skåne. sträckan är 305km (140 fågelvägen), sölvesborg - Ängelholm.

Finns det någon här inne som gjort denna vandring innan?


Frågor till er som gjort detta:

1. hur lång tid gjorde ni denna vandring på?
2. hur är fisket längs sträckan?
3. lägerplatser och deras underhåll? regelbunden ved utplacerad?
4. rekomenderar ni vandringsstavar för en sådan vandring?

Jag kommer säkert med fler frågor, posta gärna era svar här eller skicka direkt till mig via email. Givetvis kommer det en "recenscion" efter vandringen är avklarad.
[Ändrat av hrungnir 2005-04-05 kl 12:22]
 
Kust till kust

Skåneleden från kust till kust är f n i stort sett oframkomlig på grund av stormen i januari. Titta på Skåneledens hemsida: http://www.skaneleden.org
Prova gärna någon annan och sydligare del av Skåneleden i avvaktan på att kust till kust är helt framkomlig.
I vanliga fall är kust till kust realtivt "lättvandrad". Stavar behövs inte annat än möjligen i öster (Ryssberget) och västerut vid Hallandsåsen. Vattendrag och sjöar finns det många av. Kan inte fiske men kontakta resp. kommuns turisbyrå så får du inf..
 
Det var ju själve......

Jaha, ännu ett år som planerna grusades.

Men igentligen ingen större fara, detta ger mig tid att köpa in de saker som behövs, jag har nämligen inte hunnit göra det än :-(

Men man kan ju samtidigt undra, om de nu lyckas röja till nästa sommar, hur kul kommer det att vara att gå där nästa år? kommer ju se ut som ett kalhygge.

Men det är bara att gilla läget och bita ihop, finns inget att göra åt saken såvida man inte vill gå en annan sträcka, men jag kommer strunta i att vandra detta året och lägga tid och pengar under detta året och genomföra vandringen år 2006 istället, fast inte under samma förhållanden som det var tänkt att det skulle vara i år.
 
Ja, jag har gjort det... nästan. Det var dock för ca 20 år sedan, så mitt minne har väl bleknat något. På den tiden började leden i Torekov, men vi hann inte med bussen dit, så vi började i Båstad. Dessutom gick vi inte den sista etappen ner till Sölvesborg, eftersom vi då bodde i Olofström - vi gick hem istället. Sträckan vi gick var någonstans mellan 260 och 280 km, om jag inte missminner mig.

1. Det tog ca 14 dagar. Då gick vi flera etapper om dagen vissa dagar, och tog vilodagar var tredje eller fjärde dag.
2. Ingen aning. Vi fiskade inte särskilt mycket då (men grejor var med). Mycket kan ha förändrats.
3. Lägerplatserna var OK. Dock var det lite slitet på sina ställen redan då, eftersom trycket från t.ex. danska turister gjorde att leden utnyttjades frekvent. Dessutom var många vindskydd lätt tillgängliga för "bilburen ungdom" som gärna då, som nu, åker ut till sådana ställen och festar. Ved fanns ofta, men inte alltid.
4. Det var ingen som visste vad vandringsstavar var för något på den tiden. De behövdes inte. Terrängen var lättframkomlig, men något kuperad, vill jag minnas. De som tror att Skåne bara är platt får tänka om.

Nåja, ta inte mina synpunkter så allvarligt, då de är långt efter "bäst-före-datum", men det är inget omöjligt att genomföra. För oss var det ett riktigt ungdomsäventyr med mycket bra väder, bad, frihet och fysisk fostran!

Lycka till, även om det inte blir i år!
[Ändrat av liqliq 2005-04-18 kl 23:17]
 
kust till kust del 1

jag och en kamrat gjorde del 1 från Glimåkra till Sölvesborg i påskas. Gudrun ställde till med ett j*velskap, vissa ställen är i stort sett oframkommliga.
Det enda fiskestället på den delen (i direkt anslutning till leden) är Grundsjön. Ni kan göra en avstickare mot Harasjömåla men det krävs nog en dag för att göra det.
Jag vet med säkerhet att ni kan fiska i Osbysjön men längre österut vet jag inte.

Om du inte redan har dom så köp kartorna över skåneleden- där finns utmärkt var det finns fiske- möjligheter.

Ha d gott på leden..
 
Grusade planer...

igen.
Jag hade tänkt cykla hela sträckan på 3 dagar nu i år men va fan det ligger 1000 tals träd över leden så det får bli nästa eller kanske nästa år!

Jag har vandrat och cyklat alla sträckorna, dock inte på en gång och den som sa att skåne var platt....!

Ta inte med för mycket grejor om ni ska vandra hela sträckan och tänk på öppetider i affärer, inte kul att vara hungrig. Dom enda ställena man kan hadla på är, Sölvesborg, Osby, Vittsjö, Åsjlunga, Båstad, Hovshallar, Vejbystrand och Ängelholm. Lita inte heller på att det finns vatten.

Stefan
 
Hej
Har gott nästan hela skåneleden, med undantag av ett fåtal etapper.
Har lagt in en recension på Kust-Kust del 1: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1247
Tycker du redan har fått bra information om vad som gäller. Kan väl kompletera Stefans uppgifter om var man kan handla efter leden med Glimåkra, en liten avstickare som ända är tillräckligt nära.
Ang stormen har de röjt en del än om det ligger mycket kvar. Hade själv gått där trots allt nerblåst. Har du karta ska du nog komma fram till fots ändå. Cykla hade jag inte gett mej på.
Som alternativ har du Blekingeleden som jag tycker är ett strå vassare (har lagt in en recension där också). Men har ingen koll på hur mycket stormen har ställt till det där.

/g
 
Får man lov att cykla på skåneleden ÖHT?

Vill passa på att tacka att som skrivit och alla tips som kommer noteras, så kom gärna med fler ni som har erfarenhet av sträckan.
 
Visst får man cykla

Det är inga problem att cykla där sånär på 2 ställen nämligen i 2 naturområden, Nytebodaskogen är det ena och det andra ligger vid Snuvestua. Det är skyltat vad som gäller här.
Det finns inga generella förbud att cykla i terrängen så länge man i kör i odlingar och planteringar och liknande. Däremot kan länstyrelsen förbjuda tex cykling och lösa hundar i olika nationalparker, naturreservat och naturområden.

Kolla på naturvårdsverkets hemsida under allemansrätten, inte terrängkörningslagen som en del på forumet tycks tro.

Jag vet att det står att man inte får cykla på Skåneleden i brochyren/kartmaterialet men det är inte sant, tycker man ska hålla sig till sanningen och det har jag även påpekat till ansvariga som inte direkt gillade det men fick erkänna att jag hade rätt.

Sedan gäller sunt förnuft som tyvärr är en bristvara i detta land, tex körde Åstorps cykelklubb fullkomligt sönder en bit av av leden och diverse motionsslingor vid Åstorp så dom har fått en träningsbana uppe på Söderåsen.

Sedan behöver man inte köra som en idiot utan stanna och prata med dom ni möter så är det inga problem.

Stefan
 
hrungnir; sa:
Får man lov att cykla på skåneleden ÖHT?

Vet inte, men det är väl inget som hindrar? De flesta leder går ju på ”almänna” grusvägar och stigar. Men eftersom det är en vandringsled bör man ”lämna företräde” för de gående när man möts. Sen att det inte går att ta sej fram överallt med cykel (om man inte bär den över hindren) är en annan sak.

/g
 
Skåneleden

Har gått åt öster en gång bit för bit och åt väster en gång i ett tag...tiden som behövs är individuell och beror på sällskapet, buren vikt och målsättningen. Skall man fiska behövs ett antal dagar till samt fiskekort, kanhända även mer mat....
Mht Gudrun och hennes följder samt efarenheter av vandringar i stormfällda skogar skulle jag satsa mera på att gå där det går nu, än att inhandla mer utrustning....Givetvis går det att gå kust till kust nu men det blir många lyft och krypningar samt fler kringgångar än normalt...
Ås-ås är sorligt lite brukad (Ö Röstånga) och rekommenderas varmt!

Go tur

Johan K
 
Re: Skåneleden

johankse; sa:
Ås-ås är sorligt lite brukad (Ö Röstånga) och rekommenderas varmt!

Johan K

Ås-Ås är väl den leden som är mest brukad, i alla fall den biten som startar i Åstorp och går över Söderåsen. Där sätter jag aldrig min fot mer, fin natur men rena lämmeltågen med danskar. På den östra biten över Linderödsåsen (det är väl den du menar) kan man ibland gå hela sträckan utan att möta några andra vandrare.

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
Essexblue Framkomlighet Skåneleden? Vandringsleder 9
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.