Kust till kust Sverige - ska du med?

En gammal idé fick nytt liv när jag gick Fjällräven Classic härförleden. Min vandringskompis Jonas och jag har därför startat en Facebook-grupp med namnet Coast to Coast Sweden.

I maj nästa år startar vi vid Kalmar slott och går sedan till Varbergs fästning. En sträcka på drygt 30 mil tvärsöver Smålands vilda högland. En preliminär rutt och beskrivning finns på Facebook-sidan.

En dröm är naturligtvis att detta skall kunna bli en vandring som återkommer årligen, med många deltagare. Ungefär som Fjällräven Classic eller TGO Challenge tvärsöver Skottland.

Vi vill gärna ha tips från den som känner lokala förhållanden om en mer exakt sträckning av rutten. Vi vill så klart ha en trevlig och naturskön vandring med ett minimum av hyggen och asfalt.

Vi hoppas naturligtvis att vi inte blir ensamma om att göra den här lilla turen, men även om du inte kan eller vill vandra så tipsa dina kompisar och häng gärna på FB-sidan som följare och se till och gilla allt vi skriver ;-)

Vi har skrivit FB-sidan på engelska eftersom vi vill välkomna vandrare och följare från andra sidan Östersjön; Finland, Danmark, Tyskland, Polen och Baltikum.

Jörgen
 
Hej Jörgen,

jag håller med föregående inlägg om info utanför Facebooks värld!

Sen är jag mycket intresserad av idén och kommer göra allt för att vara med!


/Andreas
 
Bra att ni tar upp att FB inte nödvändigtvis är den bredaste plattformen. Jag tror att det enklaste sättet är att se om jag kan i möjligaste mån dubblera olika inlägg på www.fjaderlatt.se tills vidare. Vi har nog tänkt oss att skapa en separat hemsida när vi växlar upp planeringen lite mer.

Vi har legat lite lågt de senaste veckorna på grund av att jobb och privatliv inkräktat, men räknar med att sätta mer fart nu. Härnäst ligger att kolla olika kommuner på vägen och troligen kontakta dem för att få tips om lämpliga vägval etc. Vi hade också tänkt samla in information om kommunikationer längs vägen eftersom många har uttryckt ett intresse för att gå delar av sträckan.

Faktum är att intresset för att vandra med har blivit klart större än vad vi kunde drömma om. Kul!

Jörgen
 
en reflektion

Verkar bli mycket, för att inte säga mestadels vandring på väg av kartan (http://goo.gl/maps/nAiQq) att döma. Kanske inte så mycket en vandring för att njuta av naturen alltså, och mer av en strapats eller transport av sig själv och packning 40 mil. Inte för att det är helt ovanligt just att vandringar görs på bilväg, exempel på andra vägtrampande massvandringar är kyrkans pilgrimsvandring genom nästan halva Sverige häromåret och den nygamla Dalkarlsvägen från Dalarna ned till Stockholm på landsväg.
 
Verkar bli mycket, för att inte säga mestadels vandring på väg av kartan (http://goo.gl/maps/nAiQq) att döma. Kanske inte så mycket en vandring för att njuta av naturen alltså, och mer av en strapats eller transport av sig själv och packning 40 mil. Inte för att det är helt ovanligt just att vandringar görs på bilväg, exempel på andra vägtrampande massvandringar är kyrkans pilgrimsvandring genom nästan halva Sverige häromåret och den nygamla Dalkarlsvägen från Dalarna ned till Stockholm på landsväg.

Behöver man lägga vandringen till just denna sträcka då? Eller är det redan bestämt?

/Andreas
 
Verkar bli mycket, för att inte säga mestadels vandring på väg av kartan (http://goo.gl/maps/nAiQq) att döma. Kanske inte så mycket en vandring för att njuta av naturen alltså, och mer av en strapats eller transport av sig själv och packning 40 mil. Inte för att det är helt ovanligt just att vandringar görs på bilväg, exempel på andra vägtrampande massvandringar är kyrkans pilgrimsvandring genom nästan halva Sverige häromåret och den nygamla Dalkarlsvägen från Dalarna ned till Stockholm på landsväg.

Vi använder så mycket som möjligt befintliga vandringsleder i området. Även dessa går dock ofta på väg. Det är helt enkelt ont om stigar i området som inte expanderats till åtminstone skogsbilvägar. Vi har naturligtvis försökt välja de minsta och minst trafikerade vägarna och undvika asfalt, men naturligtvis är detta ingen vildmarksvandring. Däremot en vandring genom ett enastående vackert kulturlandskap, kunde Jonas och jag konstatera när vi körde delar i vintras. Så personligen ser jag mycket fram emot det. Men varken detta eller något annat här i världen passar naturligtvis alla.

Jörgen
 
Behöver man lägga vandringen till just denna sträcka då? Eller är det redan bestämt?

/Andreas

En förutsättning för att två entusiaster skulle kunna dra igång något i den här stilen är ju att det hela går "unplugged". Det innebär att det inte finns några regler, några checkpoints eller någon sträcka man "måste" gå. Var och en gör som dom vill och går var dom vill. Det vi gör är att publicera vad vi tänker göra och vilken väg vi tänker gå och om någon vill haka på den 5 maj kl 8.00 vid Kalmar Slott så vore det kul.

För närvarande har 37 personer anmält sig, 22 tänker gå hela sträckan och 15 st delar. Vi ser gärna att många fler hänger på en timme, en dag eller en helg. Varför inte Kristi Himmelsfärdshelgen?

Jörgen
 
en eloge då till er som har tagit det här initiativet och nu hoppas vi att det blir en årlig tradtion, så jag kan vara med nästa år (för nu, i år, har jag fått förhinder just då vandringen börjar).


/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
patrik86 En vår och sommar till fots,,.. Vandringsleder 15
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Sokrates Treriksröset till Smygehuk Vandringsleder 7
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Marie Helena kunna komma till delsträcka och med praktiskt avslut Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
Hookah87 Hajk Lillehammer till Jotunheim Vandringsleder 3
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
veni Nordkalottaleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.