Ås till ås, Åstorp--Höör

Nån som har erfarenhet av denna led? Jag har dragit ut beskrivningen på STFs sidor, eftersom den verkar betydligt lättare att överblicka än hemsidan. Eftersom den är så väldokumenterad uppstår förstås frågan om man riskerar att bli kullsprungen. Bra att veta också om lägerplatserna håller måtttet.
 
Det är en fin led.

Specielt omkring Skäralid kan det vara mycket folk på helgarna, men ellers tycker jag det er bra. Etapen från Höga Hallar - Röstånga, genom Skäralid og forbi Odensjön er skön, ligeså etapen från Billesbjär och frem över Rönne Å.

Du har visse indslag av asfaltvandring, mest på små vägar.

Lägerplatserna er ochså bra.
 
Den finaste biten är Krika till Röstånga och visst, det är många som åker till nationalparken, men det är trafik i övrigt också. Ensam vid vindskydden är man inte på sommaren. Det är väldigt mycket asfalt mellan Röstånga och Frostavallen men det finns fina bitar där också. Utsikten över Rönne å är en klassiker. Lägerplatserna är bra, men vid dammar och sjöar är det ofta stökigt med folk som festar under sommaren. Det finns kranar och pumpar här och var för vatten vilket är skönt, särskilt i år när det är så torrt att det snart inte finns några vattendrag kvar.
 
Tack för alla svar. Jag borde kanske lagt till att jag alltid har tält med bla för att kunna dra mig undan folkvimlet och för att få skönare underlag att sova på. Förra året gick jag Sölvesborg--Simontorp och på den turen var t ex ett av vindskydden i Bökestad fullt, men jag hittade en avskild tältplats alldeles intill sjön.
 
Nu läser jag på hemsidan att vattnet vid Krika skog är "otjänligt", ta med extra. Det väger förstås och tar plats, och får mig att undra om det finns altnerativa läger och naturliga vattenkällor i närheten. Men Söderåsen är ju till stor del nationalpark. På fjolårets tur kande jag flera gånger välja bort de "officiella" lägren, t ex: Grundsjön (läger vid, och vatten ur, sjön), Bökestad (nära sjön), Östafors (ån), Brotorpet. Bara vid Vesslarp använde jag brunnen och lyckligtvis räckte vattnet
 
Nån som har erfarenhet av denna led? Jag har dragit ut beskrivningen på STFs sidor, eftersom den verkar betydligt lättare att överblicka än hemsidan. Eftersom den är så väldokumenterad uppstår förstås frågan om man riskerar att bli kullsprungen. Bra att veta också om lägerplatserna håller måtttet.

Du skrev stf men antar att du menar skåneledens hemsida.
Om inte så är länken här:
Ingen färsk relevant erfarenhet av vandring i området, tyvärr.

/Patrik
 
Du skrev stf men antar att du menar skåneledens hemsida.
Om inte så är länken här:
Ingen färsk relevant erfarenhet av vandring i området, tyvärr.

/Patrik
Jag menar STF, Ås till ås är en av deras "signaturleder". Magerialet på SLs sajt är omfattande och svår- överskådligt, men ger nyttiga detaljer och färsk information, t ex om en brunn sinat.
 
Jag menar STF, Ås till ås är en av deras "signaturleder". Magerialet på SLs sajt är omfattande och svår- överskådligt, men ger nyttiga detaljer och färsk information, t ex om en brunn sinat.
Aha, lärde mig just att STF även listar leder, troligen där de har boenden som passar.

/Patrik
 
Nu läser jag på hemsidan att vattnet vid Krika skog är "otjänligt", ta med extra. Det väger förstås och tar plats, och får mig att undra om det finns altnerativa läger och naturliga vattenkällor i närheten. Men Söderåsen är ju till stor del nationalpark. På fjolårets tur kande jag flera gånger välja bort de "officiella" lägren, t ex: Grundsjön (läger vid, och vatten ur, sjön), Bökestad (nära sjön), Östafors (ån), Brotorpet. Bara vid Vesslarp använde jag brunnen och lyckligtvis räckte vattnet
Det gäller pumpen vid vindskydden i Jällabjär också. Det hänger en sliten lapp på pumpen men bara på svenska, vilket är lite så där med tanke på att det är många danskar och tyskar som går de olika skånelederna.

Det är generellt ett problem i Skåne (och på andra ställen också, som i norra Bohuslän), att det inte finns vatten och man måste släpa litervis med sig. De brunnar och pumpar som funnits är antingen avstängda (eller aldrig igångsatta på våren) eller så har vattnet blivit otjänligt.
 
Nu läser jag på hemsidan att vattnet vid Krika skog är "otjänligt", ta med extra. Det väger förstås och tar plats, och får mig att undra om det finns altnerativa läger och naturliga vattenkällor i närheten. Men Söderåsen är ju till stor del nationalpark. På fjolårets tur kande jag flera gånger välja bort de "officiella" lägren, t ex: Grundsjön (läger vid, och vatten ur, sjön), Bökestad (nära sjön), Östafors (ån), Brotorpet. Bara vid Vesslarp använde jag brunnen och lyckligtvis räckte vattnet
Har du testat vattenfilter? Jag tycker att det fungerar väldigt bra och smidigt! Har en mjuk flaska till ”smutsigt vatten” och en vanlig till rent vatten.

Något slags rinnande vatten hittar man ju med jämna mellanrum.
 
Jag har testat ett par filter, men de kläggade igen. Min grundinställning har alltid att ta vatten i naturen och rena med tabletter. T ex när jag gick Holavedsleden förra året insåg jag under planeringen att det första lägret bara hade brunn, och ringde Smålandsgården i Örserum för tips om naturligt läger -- jag fick tips om en sjö 1-2 km norr om leden.

Jag vet förstås inga detaljer om vattnet i Krika skog.

Att man hittar rinnande vatten med jämna mellanrum är itne så intressant, det viktiga är ju vattentilllgången vid lägret. 2 liter kan jag behöva under etappen, mer kan jag bara inte tänka mig att bära med.

Än så länge denna sommar har jag bara gjort utflykter med en enda övernattning och givetvis har jag då valt mål vid sjöar (Gårasjön och Järnlunden i Linköping, Stigsjön i Borensberg), redan av estetiska skäl.
Och lika givet har varit att välja platser med god tältmark, jag vill INTE övernatta i vindskydd.

Tack för svaren, det blir nog ingen skånetur.
 
Senast ändrad:
Det gäller pumpen vid vindskydden i Jällabjär också. Det hänger en sliten lapp på pumpen men bara på svenska, vilket är lite så där med tanke på att det är många danskar och tyskar som går de olika skånelederna.

Det är generellt ett problem i Skåne (och på andra ställen också, som i norra Bohuslän), att det inte finns vatten och man måste släpa litervis med sig. De brunnar och pumpar som funnits är antingen avstängda (eller aldrig igångsatta på våren) eller så har vattnet blivit otjänligt.
Om detta står inget på sajten. Betr. den etapp sombörjar i Jällabjär står uttryckligen att inga problem är kända på denna etapp. Men jag är alltid vaksam på om rastpunkterna har naturligt flödande vatten.

Nu talas också om att etappen utgående från Söderåsens nationalpark börjar med en "nästan lodrät" stig, alltså, om jag läst rätt, går det mycket brant utför. På ledkartan verkar leden vara så brant att man inte urskiljer de individuella höjdkurvorna.

Det låter inget vidare för mig med dubbelsidig knäartros. På fjolårets låglandsvandringar använde jag för första gången stavar, bla med tanke på knäna, och det ångrade jag aldrig, eftersom en av turerna (Holavedsleden, Gränna-Tranås) rätt tidigt hade en brant passage utför i relativt instabil terräng. Då hade jag dock inte fullt så stora knäproblem som idag. Inte så ovanligt i min ålder (78 år).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
bananmannen Status Ås till ås -leden? Vandringsleder 2
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
patrik86 En vår och sommar till fots,,.. Vandringsleder 15
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Sokrates Treriksröset till Smygehuk Vandringsleder 7
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Marie Helena kunna komma till delsträcka och med praktiskt avslut Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
Hookah87 Hajk Lillehammer till Jotunheim Vandringsleder 3
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
veni Nordkalottaleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Vandringsleder 0
jmb77 Kläppen/ljungdalen till Helags Vandringsleder 4
gwar Vandring till Norge Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.