Sörmlandsleden, etapp 15 till 24!

Hej alla,

är det någon som har koll på hur långt det är på Sörmlandsleden från Mariefred till Eskilstuna?

Jag har ca en vecka över på min semester nu i augusti och eftersom jag är i trakten runt Eskilstuna så varför inte ut och vandra på Sörmlandsleden.

Jag kan tänka mig att ta bussen från Eskilstuna till Mariefred (eller Malmköping) och vandra tillbaka till Eskilstuna. Men jag vet inte hur långt det är, eller hur många dagar det tar att vandra etapperna 15 till 24? Om det är som det är på en del andra leder, ca 2 mil per etapp, så är det ju inget problem att hinna!

/Andreas
 
Var det så enkelt?

Jag trodde att man var tvungen att vara medlem för att få se någon info alls om leden...

Tack

/Andreas
 
Skyltar

med kartor finns uppsatta utefter leden. Då leden ibland är omdragen jämfört med grönsaksbladets tryckta version kan det vara lämpligt att fotografera av dessa kartskyltar om man har med sig en digitalkamera och inte är medlem i föreningen. Källor och lägerplatser finns med på dessa kartor.

Thure
 
sörmlandsleden

Jag ser tips om att fotografera av kartskyltarna för att spara 150 kr i medlemsavgift., ja sätten är många för att spara pengar. Sörmlandsledens hemsida är utmärkt med uppdaterade kartor och leden är synnerligen välskött. Jag går en vecka varje höst och det ger mig en enorm naturupplevelse och tillfredställelse Jag skulle vilja ha koordinaterna på vindskyddena runt leden
Var kan jag hitta dem?
PS Jag har en digitalkamera men är medlem ändå
 
Jag ser tips om att fotografera av kartskyltarna för att spara 150 kr i medlemsavgift., ja sätten är många för att spara pengar. Sörmlandsledens hemsida är utmärkt med uppdaterade kartor och leden är synnerligen välskött. Jag går en vecka varje höst och det ger mig en enorm naturupplevelse och tillfredställelse Jag skulle vilja ha koordinaterna på vindskyddena runt leden
Var kan jag hitta dem?
PS Jag har en digitalkamera men är medlem ändå

Jag har faktiskt nu blivit medlem just för att kunna skriva ut etappkartorna. Det är trots allt roligare att vara ute i skogen med en papperskarta i handen än att hålla på och fippla med mobil/kamera/ellerliknande :)

Jag har normal bara med mig en billig GSM telefon - som backup om det händer något - något min familj ställer som krav för att låta mig vara ute i skogen :) Och så har jag en 6 år gammal digitalkamera med mig vid fotobehoven.

Jag väntar nu bara på att få medlemsinfo från föreningen, vilket borde bli på måndag. Väntar även på ett nytt myggnät som jag köpte i veckan, det ska skickas på måndag, så får vänta tills det kommer - så med andra ord så startar jag vandringen tidigast onsdag morgon!


/Andreas
 
Imorgon startar jag!

Jag hade denna sommar inte planerat någon längre tur, annat än över en helg hemmavid. Detta mest på grund av att det var otroligt mycket på jobbet med att jobbet flyttade och jag körde på i 200 med en massa övertid, ständigt trött och hela tiden sliten. Jag hade helt enkelt ingen lust att med jobbstressen ta mig ut i skogen och slita.

Men så plötsligt så lugnade det ned sig på jobbet och energin kom sakta men säkert tillbaka. Jag fick tillbaka vandringslusten och samtidigt så kom jag överens med chefen om 2 veckor semester så fort som möjligt. Jag jobbade en vecka till efter det och fick i tillägg 3 dagar extra semester (som en del av kompensationen för all övertid jag hade jobbat).

Eftersom jag redan innan hade planerat att besöka dels mina föräldrar i Eskilstuna och en bekant i Nyköping så tänkte jag att det skulle ju vara kul att bege sig ut på Sörmlandsleden och vandra.

Efter att ha kollat lite på förenings hemsida (alltså Sörmlandsledens förenings sida) så betalade jag medlemsavgiften för att kunna skriva ut etappkartor och jag började planera en veckolång tur.

Jag insåg genast att vandra mellan Eskilstuna och Nyköping skulle ta ca 2 veckor och jag skulle inte få tid till det, så jag letade efter alternativ. Så fick jag tips om att området vid Skottvångs gruva är fint och man kan ta sig dit från Läggesta station. Så jag kollade upp detta på kartan och såg att jag skulle kunna vandra från Läggesta (etapp 15.1) till Eskilstuna (Etapp 24.3) på ca 6-8 dagar.

Jag började planera turen i detalj och åkte samtidigt till min vän i Nyköping för att vara där ett par dagar. Min vän hade köpt en hammock från DD Hammocks och ville testa den så vi tog bilen ut till en rundslinga på Sörmlandsleden (rundslinga 36.3), där gick vi runt slingan på ett par timmar och sen "slog läger". Alltså hon ville pröva att slå upp sin nya hammock och det var nog bra att jag var med för tillsammans så klurade vi ut hur den skulle sättas upp. Av någon anledning saknades det en instruktion i påsen över hur man enkelt sätter upp hammocken. När jag sen provade att både sitta och ligga i hennes hammock så insåg jag att jag ville prova den ordentligt på min tur. Så min vän var vänlig att låna ut hammocken till mig. Hammocken är deras Travel Hammock/Bivy (http://www.ddhammocks.com/product/dd-travel-hammock). Trivs jag med den så kommer jag beställa en till mig själv.

Så nu ligger den i ryggsäcken och väntar på att få komma ut i skogen och bli upphängd vid mina kommande läger. Jag fick lova att noga dokumentera både uppsättning och själva boendet i hammocken. Så efter turen när jag har kommit hem så publicerar jag ett par bilder eller en video :)

Jag har förutom den lånade hammocken även inför denna sommars vandringar förnyat en del detaljer i min packning.

Först ut var kastrullsetet som jag beställde från Packalatt.se (http://www.packalatt.se/kastrullset-2pack-p-80.html). Jag har bara med mig den stora kastrullen, som är på 1 liter, och den ersätter en gammal såskastrull på 9dl som jag köpte på en loppis för 5 år sedan. Den har tjänat mig bra, men den är för liten och med fast handtag. Den nya kastrullen är en hel del bättre, den är 1dl större och har ihopfällbara handtag och den har non-stickbeläggning.

Sen beställde jag en ny sovsäck från Roberst i Polen. Det är deras modell Ultralight (http://www.roberts.pl/Cat1_001.html. )Jag har hunnit med att prova den en natt ute och den här helt underbart skön. Den är lagom stor så att jag får plats i den och den är varm och skön. Min gamla sovsäck var en hemmagjord quilt som är alldeles för kall att använda i Oslo och Norge där jag bor. Jag har alltid haft problem med att jag fryser i den. Till den nya sovsäcken har jag köpt en vattentät kompressionssäck från Sea To Summit.

Jag har även köpt en ett nytt kök från Naturkomaniet (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=98346). Det tar både t-sprit, esbittabletter och ved. Efter en god lunch på dagsturen igår så är erfarenheten att blöta kvistar inte är lika med en snabb lunch. Men eftersom köket även kommer med en spritbrännare och jag hade några deciliter t-sprit med mig så blev det lunch till slut. Jag ska testa kökets alla varianter under vandringen med förhoppnings vis bättre resultat med torra kvistar.

Från Naturkompaniet har jag även köpt nya stavar (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109033). Jag har i många år nu använd ett par bambustavar. Både lätta, fina och naturliga. Men jag visste att jag för eller senare skulle behöva ett par teleskopstavar. Stavarna från Comped hade jag titta på en stund och beslöt mig till slut att köpa dem efter att jag och en kollega bestämde oss för att ta en helgtur i norska Sunmöralperna första helgen i september. Då behöver jag ha ett par teleskopstavar när jag ska flyga till Ålesund. Sen är det ju så himla mycket enklare att sätta upp tarpen med teleskopstavar!

Till slut har jag även köpt ett nytt myggnät och ett vindskydd till köket. Myggnätet behövde jag köpa för mitt gamla har gått sönder. Och vindskyddet köpte jag samtidigt som jag köpte köket. Både myggnätet och vindskyddet kommer från Packa Lätt.
http://www.packalatt.se/vindskydd-hogt-p-84.html
http://www.packalatt.se/tyvek-mesh-shelter-p-110.html

Så med en del nya detaljer i packningen så börjar jag imorgon bitti så vandringen! Jag såg precis på väderprognosen och trots prognos för regn i morgon så är jag peppad och klar.


/Andreas
 
sörmlandsleden

Jag har gått sträckorna 28 till 36 och nästa månad ska jag gå 37 -41 Är helt överväldigad över ledens skötsel och sträckning. Skriv gärna några rader om din upplevelse. Är också nyfiken på vad du säger om tarp och myggnät. Jag sover alltid i vindskydden men din metod ger nog en dimension av ytterligare frihet.
 
Jag har gått sträckorna 28 till 36 och nästa månad ska jag gå 37 -41 Är helt överväldigad över ledens skötsel och sträckning. Skriv gärna några rader om din upplevelse. Är också nyfiken på vad du säger om tarp och myggnät. Jag sover alltid i vindskydden men din metod ger nog en dimension av ytterligare frihet.

Jag är också imponerad över ledens skötsel. Jag vandrar ju en hel del hemma i Oslo och där är ju visserligen lederna uppmärkta (blå markeringar för sommarleder och röda markeringar för vinterleder). Men skyltningen är värdelös. Av det jag har sett av Sörmlandsleden så hade jag kunnat varit ute på vandring helt utan karta och kompass, det är ju bara att följa de oranga skyltarna. Sen är det informativa skyltar vid alla möjliga och omöjliga sevärdheter längs med leden. Osloskogarna så är det visserligen gått om markerade stigar men vägskälen är hopplösa att navigera i. En den har skyltar som berättar vad som ligger i vilken riktning och distansen dit. Men oftast så det uppdaterade eller ens läsbara skyltar.

Jag gick över från tält till tarp för nu ca 5 år sedan och har tarpat sen dess. Så jag sover inte i vindskydd (som saknas helt i Norge). Men denna turen på Sörmlandsleden hade jag ju fått låna en hammock och sov i den alla nätter. Fördelen mellan tarp/tält och en hammock är ju det självklara att man kan sätta upp hammocken på lite fler platser. Till tält eller tarp så behöver du en hyfsad jämn och slät yta medan till hammocken behövs bara två sjyssta träd. Så på denna turen hade jag möjligheten att slå hammocken mellan två träd bara ca 2 meter från stranden vid vindskyddet vid Finnsjön utanför Ånhammar. Närmsta lämpliga tältplats fanns en bit bakom vindskyddet och med sämre utsikt över sjön.

Jag sover aldrig i vindskydden, men har på denna vandring valt att sova intill vindskydden, alltså på rastplatsen. Dels för att man lättare träffar på andra vandrare just vid rastplatserna - något jag nu inte gjorde på denna tur. Sen så är det ibland säkrast att tälta vid den iordningställda rastplatsen, för plötsligt utan att man har uppmärksammat det så är man inne på ett område där det inte är tillåtet att tälta utanför rastplatserna.

Lösningen tarp/myggnät är en mer flexibel och lättare lösningen än ett tält - och det är en stor fördel jag föredrar framför tält, sen det faktum att i ett tält så stänger man in sig och har svårt att se naturen.

Jag håller på att skriva en turrapport, men jag har ju fortfarande semester så jag väntar tills jag kommer hem igen. Så i nästa vecka så lägger jag ut den på min sida, med en hänvisning härifrån!


/Andreas
 
Jag ser tips om att fotografera av kartskyltarna för att spara 150 kr i medlemsavgift., ja sätten är många för att spara pengar.

Visst är det trevligt om man stöder föreningen genom att betala en medlemsavgift men det kommer inte alla göra som vandrar på leden.
Den intressnta upplysningen är att leden då och då dras om och att därför tryckta kartor kan vara inaktuella. Jag har sedan tidigare boken som beskriver sörmlandsleden och den är ännu mer inaktuell än de tryckta kartor jag har.

Personligen skulle jag inte gå utan tryckt karta, att läsa en sån är en viktig del av upplevelsen i nya områden för mig.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
tryffelsvinet Sörmlandsleden etapp 5-7 Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.