Vandra från Dalarna till Skåne

Jag håller på att återhämta mig efter en olycka och tänkte ev göra en pilgrimsvandring genom Sverige. Även om man säkert får knalla en del landsväg borde stora delar av sträckan kunna avverkas på olika leder. Det kryllar ju av såna. Men var kollar man upp det ? Jag ska gå från Borlänge till Sjöbo och sträckningen spelar ingen större roll bara det inte blir alltför lång omväg. Raka spåret är det ungefär 65 mil och upp till det dubbla kan jag leva med. Ska vara framme i slutet av Maj och tänkte vika sex veckor.

Någon som vet på råd ?

Barfoba
 
Vi börjar med början du bör kunna knyta ihop olika vandringsleder. Har du kännedom om STFs L Magnussons Till fots, 1997. Friluftsfrämjandet Red J Sundvall, Friluftsliv i Sverige 2007? Biblioteket kan säkert fler. Skånelederna Norr-Söder förefaller rätt på slutet.
Det finns gott om vandringsleder i våra landskap.

Om vi tar din höga siffra 1300 km och delar den med 80 gådagar, för även du behöver vilodagar, så tror inte jag att du kan gå 86 km dag på dag....till och med din låga siffra låter som ett riktigt kraftprov, 43 km om dagen är ca dubbelt så mycket som brukar rekommenderas.

De senaste gångerna jag tränade upp mig efter haverier gjorde jag det hemom, vidgade cirklar, inte mer med än lite vatten, kamera och sittpall, det gick utmärkt oxså.

Du kanske skulle börja med att åka en bit söderut innan start. Begränsa packningen. Acceptera vandringshem och kyrkstugeövernattningar. Tar du med några domkyrkor och andra heliga platser kan du säkert få stöd av Sv kyrkan.
Lycka till och go tur
 
Läser och räknar som en kråka. Ursäkta.

Ditt längre exempel 1300 km på 40 dagar 32,5 km/dag kräver lätt packning, goda fötter och ben samt hårt pannben.
Avser du lägga 6 veckor tror jag inte att du får ut mer än 36 marchdagar det vill säga +36 km/dag.
Å andra sidan lägger vi oss på medium 975 km med 36 gådagar kan det gå om du är hyfsad i gåmaskineriet när du startar.
Mars i Dalarna kan vara senvinter och Maj i Skåne kan vara blåsigt och torrt.
Överväg många inomhusstopp för att torka upp, men visst är det möjligt även om ego för din begränsade tid nog skulle börja i Göteborg för att öka marginalerna.
go tur
 
Tack för alla svar = )
Europaleden verkar intressant, den går ju via Bohusleden och den har jag varit sugen på länge.
Jo jag har tänkt att bo på vandrarhem då och då för att torka och ladda upp mig.
Ska kolla upp alla era tips lite noggrannare när jag har lite mer tid.
Hur är det med tillgången på vatten ? Jag har bara fjällvandrat tidgare och då finns det ju vatten tillgängligt hela tiden. Ska införskaffa en vattenrenare men finns det något att rena tillräckligt ofta eller måste jag bära med mig hela dagsförbrukningar av och till ?
Jag kan tänka mig att vika två månader om det behövs, men det betyder ja att jag startar i början av April och inte Mars. Början av April är det ju förvår eller vad vi nu ska kalla det i Dalarna och slutet på Maj kan det ju vara full sommar i Skåne så jag kommer ju att vandra i den enligt mitt tycke vackraste perioden av året.
Det är inget mandomsprov jag ska genomföra och upptäcker jag att tiden inte räcker så sätter jag mig helt enkelt på en buss och åker resterande sträcka.

Än en gång tack för era tips.
 
Jag gick ungefär denna sträcka sommaren 2013. Färdväg var bergslagsleden, strax väster om vättern ner mot åhus och skåneleden runt till smygehuk. Ganska mitt i landet alltså. Om jag skulle göra om det skulle jag nog gå längs västkusten istället. Höjdpunkter var store mosse, tiveden, stenshuvud, delar av bergslagsleden och skåneleden. Vad gäller tillgången på vatten var det bara en handfull gånger jag tog vatten från naturen. Det är helt enkelt enklare att knacka dörr och be om vatten. I södra sverige bor det ju folk i princip överallt så det var aldrig något problem.
Jag gick på knappt 7 veckor men hade nog utan problem klarat av det på 5-6. Bara börja kring 20 km så är 30-40 km inget problem efter ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Workingclass Hero Jag vill vandra i Dalarna Vandringsleder 18
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 28
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.