destillera vatten

testade på skoj att ånga bort 300ml vatten i en Esbit 700ml titan kastrull (tejpad likt ett beskrivet lock skulle bli) med crux brännare och 100g gasflaska.
Tyvärr glömde jag att väger den innan men det var ca 50-60g i den
Det tog 36!! minuter att koka bort kranvatten (ca 15grader varmt) i mitt vindstilla 20grader varma kök.
I gasflaskan var det 15g kvar efteråt.
Med denna kök bli min idé alltså helt oanvändbar - särskild om det skulle börjar att blåsa lite osv.

Nu var det hela verkligen ingen vetenskaplig test men det gav en bra fingervisning hur köket jag har oftast med mig skulle bete sig samt att det bekräfta xxargs uppräkning lite (om jag jämför med trangia som jag klassa som mera effektiv än min sammanställning.

En bredare kastrull med värmeväxlare osv skulle nog ändra förloppet lite. Eller just Jetboilen - ska testa även en sån på samma sätt.
 
vet inte vad du gör men 4,5l per dag låter väldigt mkt.
en vanligt svenskt-sval dag klarar jag mig med betydligt mindre och även vänner till mig gör likadan. Jag tror alltså inte att jag är speciell med det.
 
(Göteborgs hamnar är inte fullt lika intressant då vattnet där är sämre, även om det fortfarande internationellt sett är bra vatten).

Vafalls? Sämre vatten? Tror jag inte ett ögonblick på, ett dricksvatten som har passerat så många avloppsreningsverk och njurar som Göteborgsvattnet har måste vara väldigt rent och bra, det säger ju sig självt.

;)
 
Göteborgs primära vattentäkt är ju Göta älv och vid höga flöden så kan det ju vara en del skit från jordbruksmarker - dom håller ju just nu på att öka filtrerings/reningsgraden - inte utan anledning.

Ang destilering - billigt vatten du får om du kör me gas....

Jag har provat sånt - tättlock - aluminiumtältbågar - man tar ut gummistroppen så har man ett rör.
Sen kylmantel - nån ölburk.

Det är massa räppel med det - hög energiåtgång - ved blir ju det enda vettiga - men har man ved så har man sötvatten rent generellt om man inte chansar på drivved.

Sen är det ett jädra jobb hatt hålla kylmanteln med vatten - det är nödvändigt för att få fart på grejerna.
 
Vatten

är ju ingen bristvara i Norden. Be att få fylla på dina dunkar i stället när du passerar bosättningar.

Ett annat men krångligare alternativ är att leta bäckvatten och filtrera.

Var skall du paddla?

Thure
 
det var mera allmänt än att jag planerat en tur.
När jag fick låna en jetboil förra året tyckte jag bara att det verkade väldigt snabbt att koka bort vatten. testade dock aldrig på "riktig".
men då växte idéen fram - jag gillar helt enkelt att resa lätt - men som konstaterades så lär det hela inte vara tillräckligt effektiv tyvärr. jag ska göra ett test med en jetboil också så fort jag hinner.
 
Förutom alla tekniska diskussioner i denna tråd är det bra att beakta att det inte är nyttigt att dricka destillerat vatten, då det inte bara är vanligt havssalt (NaCl) som försvinner ur vattnet. Även alla andra spårämnen, kalk, närsalter etc som finns i vanligt sötvatten försvinner vid destilleringen!
 
Vafalls? Sämre vatten? Tror jag inte ett ögonblick på, ett dricksvatten som har passerat så många avloppsreningsverk och njurar som Göteborgsvattnet har måste vara väldigt rent och bra, det säger ju sig självt.

;)

När vi bodde i Göteborg fyllde vi dunkar vid Kallebäcks källa eller hos vänner i Mölnlycke som hade egen borra. Många magar gararanterar inte gott vatten.
I Damascus och Tegucigalpa var det bara flaskvatten som var rent nog. Sverige är trots Växjö, Åre och Östersund lyckligt lottade med bra kranvatten. Det är inte fel på vattnet att människorna kopplar ihop Avlopps och Driksvattnet.
 
Förutom alla tekniska diskussioner i denna tråd är det bra att beakta att det inte är nyttigt att dricka destillerat vatten, då det inte bara är vanligt havssalt (NaCl) som försvinner ur vattnet. Även alla andra spårämnen, kalk, närsalter etc som finns i vanligt sötvatten försvinner vid destilleringen!

det var en bra tanke där. tänkte på det lite förut och funderarde på hur mkt det är onyttig när man ändå äta mat på vanligt sätt och det då är en ganska kort tid (säg till exempel två veckor) man dricker destillerat vatten?
 
Du nämnde ovan att du funderade på en begagnade omvänd osmospump, betänk då att om den varit trycklös måste du börja med ett nytt filter och det står för den större delen av varans kostnad som ny,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.