destillera vatten

jag har haft samtalet med flera förr - att inte behöver släpa med sig drickvatten när man är ute med kajaken utom få till en lösning så man kan omvandla saltvatten till sötatten.

en ide jag har är att tex tar en jetboil och tillverka ett särskild lock till den. locket är utformat som en tratt med spetsen uppåt. från spetsen går ett rör åt sidan och in i en extra flaska/behållare. röret är då format som spiral för att kyla ner ångan lite bättre.
just en jetboil är ju väldigt effektiv för att koka vatten och vattnet ångar ju upp redan en bra tid innan den koka och när jag har kokat vatten på en jetboil kändes det som vattnet kunde kokas bort fort.
man bör alltså med ganska lite gas kunna omvandla tillräckligt med vatten för dagliga behovet och slipper har med sig massa liter som tar både plats och väger - alltså bra för långa turer.
(tratten plus extra gas för det väger nog under kilot för att få till 5-8liter drickvatten?)

är det någon som har provat nåt liknande och erfarenhet eller någon ide/kritik?
 
Den processen tar väääldigt lång tid. Att koka bort vatten till ånga, går ganska fort men att kyla ner all ånga till vatten igen går däremot saktare. Anordningen skapar ett övertryck och ångan kommer att rusa genom röret innan den är helt kondenserad. Kokningen måste därför anpassas efter kondenseringen och det innebär att köket (vattnet) måste stå och puttra sakta i någon timma eller två, så ennergimässigt så tror jag inte at det är en succe´ Avkylningen måste oxå vara betydligt mer effektivare än ett spiralformat luftkylt rör.

Dessutom kan jag garrantera att destileringsutrustningen kommer att dra till sig nyfikna frågor om vad du har den till? och även om du svarar att den "bara" är till för att destilera vatten så kommer ingen att tro dig! ;)
 
oj det låter ju ingen bra.
jag hade bara testat med att hålla en plåtbit över ångan och då rann det ner vattnet längs den fort. men med ett tunnt rör bli det kanske för varmt i längden.
tidsmässigt vet jag inte, men tänkte att man kunde låta det puttra på medans man äta frukost/lunch/middag...man behöver ju sällan mkt vatten på en gång och skulle kunna köra en halv liter i taget eller så.

skulle man kunna höja upp locket lite så det finns en liten spalt mellan locket och kastrullen och slipper trycket på så?
frågan skulle då alltså även vara hur kylningen kan fixas - kanske en liten behållare runt röret som man har lite havsvatten som kylmedel i?
 
Oavsett metod, av saltsepareringen så åtgår det tid och energi. Omvända osmosfilter måste stå under tryck annars dör de. En destilator kräver mycket värme och kyla förutom tid. En eller flera dunkar vatten till mat eller dryck förefaller mycket enklare. YMMV
 
problemet med vattendunkar är att de inte alltid få plats och kajkerna inte klarar att bära dessa.(om man ska klarar sig i tex 2veckor) en kajak beter sig ju också väldigt trist med så mkt last.
skulle helt enkelt vara gött att vara oberoende av vattensupport även på längre resor och kunna paddlar en lätt kajak = roligare och snabbare/lättare paddling
 
Torka vattnet :)

Frystorkat... ;) hehe

Finns handpumpar med saltvattenmebran (omvänd osmos) som gör sötvatten av saltvatten; Bonus: Gratis hand/arm träning...

Mvh troswe
 
tack för alla svaren.

kollade lite på föreslagen

handpumpen känns lite jobbigt. den har ett flöde på 0,87l per timme. tror man bli rätt frustrerad av att använda den dagligen. dessutom är den inte allt för prisvärd (om man nu inte slå till på en prisvärd beggad)
ideen är ju skön annars.
det jag gillar med den är att den inte använda sig av förbrukningsvaror.


htiwater påserna är visst dyra men kanske värd att användas vid en särskild resa.

seapack påsen klarar ändå 4liter - men sparar inte super mkt vikt tyvärr (ett kit till 4liter väger 1,8kg och det är svårt att avgöra hur mkt plats påsen tar) . lönar sig bäst om man tar mkt - tex påsarna för 8-12 liter så börjar skillnaden märkas,tyvärr även i plånkan.
skönt med dessa påsar är att de kan fyllas på kvällen och är klarar när man vaknar på morgonen. bli alltså inget passande eller annat jox

seapack crew var även dyrare om man kollar hur mkt liter man klarar med en trepack. skönt att de håller sig lite längre men dessa fylls ju tydligen inte med vattnet direkt utom måste ligger i vattnet - kring 10-15 timmar och det kommer ju typ aldrig händer att man vill har koll på påsen så länge.
 
Det går åt fruktansvärt mycket värme att destillera vatten

Att förånga 1 kg 20 grader vatten till ånga vid 100 grader drar 2591.8 kJ eller 720 Wh per kg.

Undre värmevärdet (dvs. avgaserna kondenserar inte ut vatten) är 12.89 kWh för propan och har man en ångpanna med 100% verkningsgrad så kan man med 0.720/12.89 se att det skulle gå åt 56 gram propan per liter tillverkad vatten och med en campingkök ala trangia @ 50% verkningsgrad så skulle det behövas 112 gram gasol, jetboil med säg 75% verkningsgrad så skulle man hamna på 84 gram per lite vatten.

Med omnifuel-kök så får man kanske plussa på med 30% viktmässigt om man eldar med fotogen och bensin/heptan då dessa har lägre energiinnehåll per kg bränsle och köken i regel arbetar med lite lägre verkningsgrad.

mao. vill man inte bära vatten så blir det att bära bränsle om man skall destillera allt sitt dricksvatten...

---

Att avsalta vatten har varit ett bekymmer under många år i varma och torra länder och även på internationella båtar[1] där använder man destillation i många steg och under stegvis allt högre vakum så att värme från det hetare steget när den kyls, kokar vatten i den kallare steget och den vägen försöker minimera energiförbrukningen så mycket som möjligt innan membran-avsaltning blev ett alternativ.

Till detta bör man lufta, kolsyresätta en smula och mineralisera vattnet genom en stor lerbank eller rejäl finmalen sandbädd med olika bergarter för bättre smaklighet då dricksvatten är en stor men ganska okänd mineralkälla för kroppen och att dricka destillerat vatten under lång tid utan mineralkomplement är inte hållbart i längre perspektiv.

---

[1]

Stockholms hamnar är väldigt populära av den orsaken för att vattnet är billigt och av mycket hög kvalitet internationellt sett, vilket gör att de internationella fraktfartygen tankar dricksvatten för upp till ett par års förbrukning i Stockholm just för att det är så svårt att få tag på smaklig, duglig och smittfri dricksvatten större delen av världen - inklusive USA... (Göteborgs hamnar är inte fullt lika intressant då vattnet där är sämre, även om det fortfarande internationellt sett är bra vatten).

Förvisso finns det avsaltninganläggningar på den här typen av fartyg, men vattnet från dessa dricks bara när det inte finns något annat alternativ - så osmakligt är det och också för bristen på mineraler gör att det inte är en långtidshållbar lösning för dom som arbetar ombord halva sina liv på båtarna.
 
toppen med din förklaring.

84g gas för en liter vatten med en jetboil låter ju lättare och billigare än alla andra allternativ hittills.
en 250g flaska klara alltså kring tre liter vatten med den räkningen (troligen lite mindre på kallare dagar)
inte super bra men inte heller super dåligt tycker jag.
för mig handlar det bara om drickvatten då jag laga mat på havsvatten.
med en 250g gasflaska klarar man alltså ca 2 dagar. gasflakan kan man sedan platta till och sparar än mer plats i packningen (samt att vikten har minskats)

känns som man helt enkelt få ger det hela en test nån gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.