Filtrera vatten med PU coated textil (tips)

Inatt gjorde jag lite tester efterssom jag alltid i baktanken antagit att man skulle kunna filtrera vatten med en textil som är vattentät samtidigt som den andas. Alltså en vanlig vindjacka, regnbyxor, dry bag etc.

I mitt test så använde jag denna textil från Biltema www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Overdrag-till-Cykelkorg-2000034516/

Vill påpeka att den inte alls är vattentät i duggregn ens, eller om det bara är jag som fått kondens? Men nog allt filtrerade den väldigt väl i mina tester.


Test 1.
En nypa mjöl i några liter vatten.

Resultatet gick från grumligt till rent vatten. Samma resultat som med min Pure easy keramik filter.

Test 2.
En multi vitamintablett upplöst i många liter vatten. + En nypa 3 pepper sauce pulver.

Resultatet gick som förväntat från ett färgat och grumligt till ett färgat men rent och sedimentfritt vatten.
Har dock inte testat med min Pure easy. Men en Pure easy tar inte bort färg helt och hållet iaf. Men jag tror att keramikfiltret skulle göra ett bättre jobb såklart.


Jag tror att man kan få ännu finare resultat med textil som har kraftigare PU coating och tätare textil. Mao, mm värde.


Så ni som har tex. en dry bag... vänd ut och in och fyll på med vatten. Tillslut med hjälp av gravitationen så rinner det igenom och där har du ett fint och rent vatten. Tillräckligt iaf innan du kör med ditt riktiga filter. Ett grumligt vatten täpper ofta igen filter väldigt snabbt. Tex i mitt test med ett rått ägg upplöst i många liter vatten, kokades upp och filtrerades med kaffefilter och sedan keramikfiltret. Stopp i första pump.

Jag får väl testa denna med...


Har du ett mikroskop så kan du ju alltid kolla om bakterier fastar eller ej. Men mitt syfte är bara att rena från sediment, hår "det lilla extra" i jämnförelse med annan typ av textil tex. tröja. Och jag som inte har mikroskop kommer såklart att koka. Det här är allt bara en snabb spekulation och en "billig" "survival grej/tips", men jag skulle iaf våga dricka vattnet utan att oroa mig för grus i magen.



Hoppas jag bidrog med ett bra tips.
 
Intressant, har du någon uppfattning om hur fort det går?

Intressantast är ju såklart att veta om man kan filtrera även orenheter av typen bakterier, men då måste man nog gå noggrannare in på porstorlek i membranet osv. Inte helt lätt.

Som jämförelse kan nämnas britternas "Millbank bag" (se bild: http://www.ravenlore.co.uk/assets/images/millbank.jpg) som de använde militärt tidigare för att just få bort sediment och grumligheter. Detta för att säkerställa att vattenreningstabletterna som de använde som nästa steg fick avsedd effekt.

Om du lyckas med dina PU-experiment så kan du ju i alla fall låna formen från ovanstående så småningom.

(EDIT: Millbank-bagen är av tätvävd bomull om jag inte minns fel.)
 
Inbillning och förvirring brukar hänga samman. Ett PU-belagt helt tyg är absolut vattentätt. Däremot är ett Goretex, Hydrovent etc tyg försett med mikroskopiska hål i membramet som släpper igenom vattenånga men väl inte vatten.

Har du ett ett Putyg som släpper igenom vattendroppar så är det trasigt.

För snabb grovsiktning av orent vatten kan du bruka en vanlig ankelnylonstrumpa, evighets thefilter, melittafilter etc.

Du behöver minst två kärl för att filtrera ute ett att ta råvatten med, ett att filtrera vattnet till.
Efter grovfiltrering har jag ibland brukat vattenreningstabletter direkt, klor och silverjonen. Vattnet omskakas och skall stå ett tag. Det smakar klor.

Keramiska, jonfilter, grusbäddar eller tunna rörsfilter avlägsnar mekaniska tillsatser och ev bakterier samt vattenlevande smådjur. Skall du ner och döda virus brukar vattenreningverk Uv-ljus av en sådan intensitet att det är skadligt både för ögon och skinn att vara nära. En tjock bädd av aktivt kol kan binda virus om bädden är tillräckligt djup. För att det skall komma ut batten ur en bädd av finmalt aktivt kol krävs att bädden är mättad, d v s det går åt mycket vatten.

En annan metod att rensa vatten är att destillera det. Den tredje metoden är att köra det genom ett omvänt osmiskt filter, dylika måste stå under tryck när de börjat brukas och kräver en hel del arbete att driva, de lämpar sig inte för rörligt friluftsliv.

Mjöl och kryddor är om du betraktar dem i mikroskop tämligen grova partiklar jämfört med de naturliga föroreningarna du finner i smutsigt råvatten.

Nöj dig med rinnande råvatten och försök hålla reda på att industrier och gårdar ligger nerströms från din vattentäckt.
go tur
 
Efter grovfiltrering har jag ibland brukat vattenreningstabletter direkt, klor och silverjonen. Vattnet omskakas och skall stå ett tag.
go tur

Jag vill än en gång avråda från att använda silverjoner i reningssammanhang. Mycket giftigt för vattenorganismer. Jonerna försvinner inte för att man dricker upp vattnet, de följer med ut och fortsätter sin smutsiga verksamhet...
 
Jag gjorde som sagt en snabb spekulation, och det visar sig vara ganska svårt att använda en vanlig jacka för detta ändamål i ett snabbtest

Jag provade också med mina ryggsäcksöverdrag och lyckades inte få igenom en droppe ens. Men jag tror ändå att det ligger något värde i detta då det finns plagg med låga vattenpelarvärden, som i mitt fall ovan. Oavsett så måste ju den droppe vatten som tar sig denna typ av plagg vara väl filtrerad. Det är ju en himla massa snack överallt på nätet om 2000 mm vattenpelare klarar spöregn, duggregn eller om man ska ha 5000 mm eller 10 000 mm osv. Om alla textiler med bara PU benämning skulle vara vattentäta som det påstås, varför skulle folk ens bry sig om dessa mm. värdena?

Min poäng med denna tråd är ju att när plaggets respektives vattenpelare inte klarar av trycket så kommer det igenom ett väl filtrerat vatten. Och jag tror också att det i så fall fungerar bäst med använda plagg och där impregneringen är borta.
 
vatten i naturen är knappast rent bara för att det ser klart och rent ut.

Har inte med utseendet att göra. miljögifter och dylikt syns inte för blotta ögat.
 
Det är väl allmänt känt att klor och silverjoner är giftiga, det är ju därför de brukas.

Att tro att ett lager tyg kan rena vatten är tyvärr rena vanvettet, i reningsverk fäller, luftar och kör man med kemikalier samt Uv-ljus på mycket höga effekter. Reningsbäddarna med grus är flera meter. Detta kan inte efterliknas med ett jacktyg någon gång. Fortsätter du tro detta kan du bli skadad av verkliga farligheter i vanligt vatten nära civilisationen.
Livsmedel som bl a vatten skall man hålla livsmedelshygien med. Riktiga vattenfilter är förhållandevis billiga och vida billigare än att bli förgiftad av parasiter eller kemikalier i driksvattnet.
Att avlida från sviterna av vattenparasiter och gifter är lättare än vad många tror, tyvärr.
go tur
 
Det handlar ju inte om ett lager tyg här utan om en PU-beläggning med mikroskopiska hål. Det är samma princip som används av moderna vattenfilter, där de använder knippen av tunna rör som har mikroskopiska hål.

TS skrev ju faktiskt:
Men mitt syfte är bara att rena från sediment, hår "det lilla extra" i jämnförelse med annan typ av textil tex. tröja. Och jag som inte har mikroskop kommer såklart att koka.

Det står ingenstans att syftet var att få direkt drickbart vatten.
 
Nermander känner du till PU-belagt tyg som är fött med hål. I min värld kallas ju dylika tyger för Goretex, etc och de släpper bara igenom ångmolekyler så hur får man vattendroppar filtrerade av det?
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.