Vad bära vatten i?

Har funderat och jag vill bära 4 liter vatten i ryggan. Finns det något praktisk sätt som inte tar så stor plats som fyra runda vattenflaskor?
 
Ja, den verkar smidig. Hur formbara är dom, kan de bli ganska platta så de ligger längs ryggen på säcken så att säga?
 
Jag köpte en annan typ av vattensäck, sån som ser ut mer som kudde, minns inte märke nu, men känt märke och starkt rekommenderad här.

Då upptäckte jag nåt jag borde ha begripit. Vatten rör sig. Blev tämligen obehagligt med den på cykeln och kändes skvalpigt även i rygga. Min är nog större än 4 liter dock.

Dessutom luktade den kemi nåt fruktansvärt. Fick bort det värsta genom att låta den ligga fylld med ättiksvatten i flera dygn. Men känns inte fräscht. Så tillbaks till flera mindre behållare för mig.

Så kolla noga innan du köper en säck! Kommer jag på märket så återkommer jag (den är undanstuvad).
 
Min kunde användas direkt, smakade inte plast. Den behåller formen förvånansvärt bra men om man inte fyller den full så skvalpar den så klart. Dock inget som stört mig mycket. Har använt den där det är långt mellan vattendragen eller som ”lägervatten”, dvs burit det till tältet på kvällen för att ha vatten till frukosten. Hur fyralitersvarianten är vet jag dock inte men om jag skulle behöva en sån så skulle jagköpa samma märke eftersom jag är så pass nöjd med den jag har. Den stora öppningen gör det lätt att fylla vatten men även att ventilera den för att torka efter användning.
 
Jag har utv mesh fickor på nya säckar men bär ej vatten mer än några hunndra meter före ev tältplats från vattendrag,
Läcker det så kommer det ej på ev annan packning,har haft Nathan vattenrycksäck på ca 2 L nu på längre promenader utan bra vatten i naturen den luktar inget men på tur kommer det säkert att bli svårt att få bort ev lukt tar 1 d torka ut efter anv.
Skaffat vatten filter som kan anv i nödfall för att ej bära vatten efter sommaren amöba problem.
Men tex gamla cykelflaskor luktar när de är gamla även om de är godkända och end anv till vatten.
 
Ortliebs 4 liters säck har vi använt säkert 15 somrar utan problem.
 
Har funderat och jag vill bära 4 liter vatten i ryggan. Finns det något praktisk sätt som inte tar så stor plats som fyra runda vattenflaskor?
Det var för ca 35 år sedan jag gjorde det med en plastdunk på 3 liter, men då hade vi lite sprit för utvätrestbruk i rammar som var lite manipulerade med propp och ventiler, ca 400 ml om jag minns rätt.
 
Har två ½ liters läskflaskor i ytterfickorna samt en tom 5 l Ortlib vattensäck som jag fyller vid läger och tömmer när jag packar. När vi gick i öknen bar vi 12 l vatten var initialt. (vänliga araber ville ständigt fylla på vårt vatten.)
 
Kan starkt rekommendera MSR Dromedary vattenbehållare. Jag har en röd som måste vara 15 år gammal nu, alltid noga med att torka innan den förvaras. Jag köpte en 6-liters och den blir riktigt liten hoprullad och med gummiband om.

Det finns skottsäkra med tjockt tyg och även Dromlite utan något större skydd. Brukar inte transportera vatten men ibland kan man fylla den, vandra upp på en höjd och ha vatten till allt möjligt tilll dagen efter. Dvs inte beroende av att ligga nära vatten för disk, mat och hygien. Köp en stor hellre än en liten, bara att fylla lite om man vill bära lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.