BABYCARRIER, erfarenheter av att bära barn?

Hej!
Efter att ha fått mitt första barn nu i december möter ju friluftslivet nya utmaningar. Ungen kan ju inte hålla tempo!! Alltså måste hon ju bäras, hittills har en babybjörn bärsele fungera förträffligt men hon växer ju fort och bärkomforten är inte 100 %. Vad rekommenderar den församlade expertisen på området? En http://www.haglofs.se/produkter/ryggsackar.asp?lang=sv&xCatNr=40# kanske? Eller finns det andra bättre produkter på marknaden?

Tack på förhand.
AB
 
Everest

Står själv inför samma utmaning. Vi har tittat på Stadiums egen modell Everest. I princip samma fast billigare. Man lär ju inte direkt slita ut bärselen eftersom man förmodligen bara använder den ett par-tre år, mot kanske tio för stora ryggan. Regntak, fack under sitsen för nappflaska, blöjor mm, samt att den kan stå upprätt med hjälp av ett stödben gör att vi antagligen köper den istället för de dubbelt så dyra mer namnkunniga märkena.
 
Norröna

Hej!

Har haft Norröna Children´s carrier (http://www.norrona.no/web/web.nsf/web/svensk.html) och burit vår son ifrån han var sju månader till nu (2,5-3år) vilket innebär åtskilliga mil då vi har hund som skall ut varje dag.

Både jag och min flickvän är mycket nöjda med bärselen. Har prövat Haglöfs och även tittat på Everest och det som särskiljer Norröna är bärsystemet och avlastningsbältet som är jämförbart med en bättre ryggsäck. Något man värdesätter då barnet blir lite större och tyngre.

Vad gäller Everest och benställning är jag skeptisk efter att ha sett flera ledsna barn som fallit omkull då marken inte varit tillräckligt plan. Med Children´s Carriern har det bara varit att lägga ned den med barnet sovandes i då "baksidan" är fodrad.

Skall du köpa en bärsele rekommenderar jag starkt Norrönan trots att den är lite dyrare. Ser redan fram emot att slippa BabyBjörnselen och plocka fram Norrönan till den minsta grabben (6 månader)
 
Haglöfs har väl egentligen bara en fördel och det är att den är relativt liten och man kan lägga den under barnvagnen för att ha den som komplement i stan. Längre recension här: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2977

När man tittar på bärstolar kan man ha i bakhuvudet att det inte är några pannbensmarscher man ska ut på. Barnet tröttnar på att sitta där innan din rygg säger ifrån. Tänker du inte använda den varje dag (eller vecka) duger antagligen någon av de enklare/billigare modellerna.

Everest och Vaudes Jolly Comfort intill förväxling lika och ändå skiljer det 600 kr (lite mindre om man räknar in vad det skulle kosta att köpa ren- och solskyddet separat).

Tänk också på att en del barn inte gillar att åka bärstol. En idé kan vara att köpa en begagnad för att testa (ca 500 kr för en Haglöfs i Stockholmstrakten) och vill man sedan byta upp sig så kan man enkelt sälja den igen för ungefär samma pris.

/Mille
[Ändrat av mille 2003-05-26 kl 18:07]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
FalconBayerskt Erfarenheter av Dermizax-nx Utrustning allmänt 10
HasseQ ThermaCell - Hatar Myggor - Erfarenheter ? Utrustning allmänt 55
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
marek Haglöfs Skuta Mid - erfarenheter? Utrustning allmänt 0
Collette erfarenheter ´Crispi summit Gtx´ Utrustning allmänt 2
Lico Täljknivar, -yxor diskusion och erfarenheter. Utrustning allmänt 25
makkan77 Haglöfs L.I.M Susa 40L, erfarenheter? Utrustning allmänt 7
onedowns Erfarenheter Klättermusen Hugin 65L Utrustning allmänt 5
skurken Kundtjänst för Engelska butiker - mina erfarenheter Utrustning allmänt 5
äventyrssugen Erfarenheter från vintertältning Utrustning allmänt 16
Info Erfarenheter av Haix Airpower Jungle? Utrustning allmänt 1
kristofer_wallmark Erfarenheter av Xinix KlearWater? Utrustning allmänt 10
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
pauld Erfarenheter av Karrimor Sabre 60-100l Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
eyck Knivval: Erfarenheter efterfrågas! Utrustning allmänt 37
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
tigern Erfarenheter av lundhagen v6 ryggsäck Utrustning allmänt 0
Skogsmangan Vad bära vatten i? Utrustning allmänt 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.