Erfarenheter från vintertältning

För några dagar sedan utlovade väderprognoserna -20 grader och jag kunde inte motstå att skotta upp en liten ruta ute på åkern utanför huset och slå upp mitt tält för natten. Grannarna skakade på huvudet men de har börjat vänja sig vid mig. Jag har tältat vintertid förr med varierande resultat men det var ett tag sen och är nu sugen på att lära mig lite mer om det.
Tältet är ett Hilleberg Akto. I det hade jag ett och ett halvt liggunderlag (modell billigt) och ett Thermarest 2.5 cm tjockt. Som sovsäck har jag en ny WM Ultralight med komforttemp på -9 grader. Till den har jag också en extrakil som ökar volymen så jag kunde klämma in min 25 år gamla sovsäck i den. Den senare har bara sporadiska klumpar med dun. Hade sen ullunderkläder thermobrallor, raggsockor, en LIV duntröja, mössa och tunna fingervantar på mig när jag la mig.
Först var det lite kallt om fötterna men jag dåsade snart till. Vaknade sen av att svetten dröp om mig och fick ta av mig vantar, duntröjan och byxorna. Det var inga problem att hålla värmen resten av natten heller trots att termometern var ner till -22 och vände. Lite svalt underifrån om benen där jag bara hade ett liggunderlag.
Jag har nu några funderingar runt kondensproblemen. Det blev förståss en hel del rimfrost på tältväggarna. Det upplevde jag inte som något större problem. Det gick ganska lätt att skaka ur tältet på morgonen efter. Värre var det med det som fastnade i sovsäcken. Det blev ganska fuktigt och äckligt runt öppningen på sovsäcken. På morgonen skakade jag av så mycket som gick av rimfrost och isbark på sovsäckarna men när jag sen kontrollvägde dem kunde jag se att det satt kvar 2-3 dl fukt i dem. Och hur blir det om man skulle vilja sova ute flera nätter i rad?
Är det bättre att satsa på bara inner eller yttertält om man kan förvänta sig skapligt lugnt väder utan för mycket snöfall? Hur mycket varmare blir det i ett enkeltält/dubbeltält än utanför?
Jag är annars nöjd med lösningen på sovsäck. Ultralighten är lätt och duger till tre säsonger och med den extra kilen kan man billigt få till en dubbelsäck genom att stoppa i något gammalt ök.
Ett par missar jag gjorde:
Hade med en termos med the i tältet. Lyckades med att inte dra åt korken så det läckte ut en halv liter på tältgolvet. Glad att jag inte hade den i sovsäcken som nu klarade men det var inte trevligt att ha en pöl bredvid sig.
När jag skottat undan snön var marken inte riktigt tjälad så jag kunde klämma ned tältpinnar i hörnen. Osmart – Nu sitter fyra tältpinnar väl fastfrusna i backen och får hämtas till våren.
 

Bilagor

  • vintertältning.jpg
    vintertältning.jpg
    55.9 KB · Visningar: 1,947
Du kan få loss tältpinnarna med vallningslampan.....och lite tid.
Liner i sovsäcken gör att bara dina undisar blir våta.
Täta flaskor är bra, otäta är obra.....
Rimmen på insidan tältduken är ok tills den inte släpper ut kolmonoxiden då blir det fort vådligt obra.
Ett trick är öka ventilationen mellan inner och yttertält.

Det är nyttigt att pröva att det fungerar tälta vintetid, men kängorna och kondensen brukar utgöra huvudproblemen, förutom de mentala som vissa drabbas av efter några veckor...
 
Håller med föregående + undvik att utandningsluften kondenseras inuti sovsäcken! För mycket fukt i en dunsäck försämrar dess isolerande förmåga väldigt mycket!
Själva tältet gör att innertemperaturen blir några grader högre än den yttre. Skillnaden varierar beroende på bland annat, yttre temperatur, tältets volym, antal personer, enkel väv eller dubbelt tält m.m.
När jag tältade senast, skiljde det 5-6 grader mellan inre - och yttre temperatur. (sensommar/höst).

God tur!
 
Senast ändrad:
Kom precis ner från fjället

och kunde överraskat notera att under sista natten var det 12 graders skillnad på temperaturen i innertältet och utanför tältet (+1, -11) ? Kanske var det hundarna som sörjde för det. har bara upplevd små tempskillnader på 3-4 grader förut.

Nammatj 3 GT
2 vanliga människor
2 hundar
Vindstilla

Andras erfarenheter?
 
Vintertält

Jag har planerat något liknande, som helt oerfaren av vintertältning, dvs. tälta på baksidan av tomten i morgon. YR säger -16-17 där jag bor. Låter lovande! Skall testa mitt Marmot Nuusku, med Marmot Arroyo (tyvärr bara - 1 comfort men borde klara mer eftersom jag inte är så frusen av mig) och Exped synmat 7 att ligga på. Funderar på att klämma in en 20 år gammal fjällräven dunsäck i sovpaketet om det behövs. Utöver detta kommer jag nog att klä på mig ordentligt med rejäla underkläder av ull och dun för att njuta av natten. Övningen kommer att ske på bakgården så jag har bara 10 meter till värmen.
Rapport utlovas.
/Anders
 
Nu skall jag inte hävda att jag är något erfaren vintertältare, men rekomendationen brukar vara att bara sova i underställ och använde extra förstärkningskläder till att förstärka under och ovanpå sovsäcken. Knör man ner för mycket i sovsäcken pressar man ut luft och det är luften som isolerar. mina 5 ören
/Gidenstam
 
" På morgonen skakade jag av så mycket som gick av rimfrost och isbark på sovsäckarna men när jag sen kontrollvägde dem kunde jag se att det satt kvar 2-3 dl fukt i dem."

Bra att du kontrollvägde dem. Hade aldrig anat att det kunde samlas så mycket fukt i en sovsäck på bara en natt annars. Är det någon som har några tips på hur man kan få bort fukten efter några dagar om man inte har tillgång till en övernattning i en stuga? Jag har läst att man kan "frystorka" kläder och sovsäck, (har aldrig testat det själv), men det är väl bara den ytliga fukten som försvinner, eller?
 
Frystorka funkar bra om det är extremt torrt fint vinterväder - men det går ju inte så fort men man minskar ju lite iaf - på längre turer är det iaf ett värdefullt tillskott i form av vätske avdustning.

Jag brukar lägga in sulor och strumpor i sovsäcken.
På morgonen hänger man sovsäcken så högt upp i tältet man kan och kör en 5 minuter med gas.
Passa på att göra nått vettigt i värmen som att klä på dig eller så så man inte somnar.

Det blir en 25-35 grader varmt och man blir av med mycket fukt i säcken - tältet blir helt torrt.
 
Fuktspärr

Fuktspärr kan ju annars vara en bra idé. Jag har nyligen inhandlat en sån här, dock har jag inte hunnit testa den än. Inte att blanda ihop med ett vanligt sovsäckslakan då denna verkligen inte andas alls utan snarare fungerar som en svindyr plastpåse. Man svettas ju en ansenlig mängd under en natt och det känns ju onödigt att detta ska absorberas av dunet.

//B
 
Kolla sovsäckvikten om den ökar dag efter dag eller stabiliseras - första natten med torr sovsäck torkad i rumsluft som nu kanske ligger på runt 20% Rh så kan materialet - speciellt om det är naturmaterial som ylle och fågeldun etc. - sorbera en hel del fukt utan att för den skull tappa isolering och utan skapa bli fri vatten i form av flytande vatten eller is. Är det helsyntet och vikten stiger var natt - då är det verkligen oroande då du har fritt vatten/is i säcken.

---


lite 'torra' fakta' angående luft och fukt vid olika temperaturer:

Ångtryck över is vid -0.1 grad C är ca 6 mBar och luften kan hålla max 4.8 gram vatten per kubikmeter ,
vid -5 graders C ger 4.02 mBar och luften kan hålla max 3.2 gram vatten per kubikmeter ,
vid -10 grader C ger 2.6 mBar och luften håller max 2.14 gram vatten per kubikmeter ,
vid -15 grader C ger 1.6 mBar och luften håller max 1.39 gram vatten per kubikmeter,
vid -20 grader C ger 1.03 mBar och luften kan då hålla max 0.88 gram vatten per kubikmeter luft innan det fäller ut fukt som vatten eller is.

vid +25 grader C är det 31.7 mBar ångtryck och luften håller max 23 gram vatten per kubikmeter och vid 37 grader C (utandingsluften) ger 62.8 mBar och luften kan då hålla 44 gram vatten per kubikmeter utandningsluft.

dvs. -20 grader luft kan hålla bara 1/50-del vatten gentemot 37gradig luft som man andas ut och som dessutom är 100% fuktig.

Man behöver ungefär 50 liter -20 gradig torr luft (0% Rh) utblandad per liter utandad luft för att det inte skall fälla ut is, är kalla luften kring 80%Rh fukt så behövs det 250 liter luft för utspädning per djupare andetag (1 liter luft) för att det inte skall fälla ut is/imma.

mao. om man inte fixa 50 - 100 liter luftutbyte per sekund och person i tältet vid - 20 grader och hög luftfuktighet så handlar det inte om det blir fuktigt/is eller inte - utan var någonstans det blir is/fukt - och det är klart fördelaktigt om det är på något annat ställe än just i sovsäcken...

Med ovanstående i baktankarna så är situationen besvärlig i tält och sovsäck vid riktig stark kyla - för att det inte skall kaka på is så måste man ha stor luftomväxling - även i själva sovsäckens isolering så att fukttransporten mellan hudytan till utsidan av säcken aldrig når över 100 % Rh i luften medans det svalnar av i temperatur allt närmare ytterskalet av sovsäcken.

Det betyder att svettas i sovsäcken inte är någon bra grej och kan förklara en del av fuktvikten i säcken efteråt. Att andas i sovsäcken (i försök att hålla värmen tex.) är definitivt ingen bra grej - här ber man verkligen om uppblötning inifrån av andningsluftens fukt. Dessvärre är den delen ganska svårkontrollerbar medans man sover då man har tendens att kura ihop och dra över sig och täcka för allt mer om man fryser.

...

Att använda fuktspärr som inlägget innan är ingen dum ide vid stark kyla - det blir som diffusion-spärren man lägger in på utsidan av innerväggen i husbygge för att hud/rumsfukten som vill vandra utåt mot kylan inte skall fälla ut halvvägs inne i isoleringen när temperaturen går under luftens daggpunkt. Det gör att isoleringen efter diff-spärren och utåt torkas upp ännu hårdare eftersom den fortfarande har värmen som torkar ut och fukten sedan vandrar mot kallare sidan då naturen försöker hålla partialtrycket (vattnets ångtryck) lika inne i isoleringen som luften utanför oberoende av temperaturen. Nackdel är att personen som finns innanför diff-spärren vaknar upp fuktig/blöt i sina sovkläder om han/hon klätt sig för varmt då det verkligen är som att sova med en plastsopsäck som sovsäckslakan
 
Senast ändrad:
Spännande! Framförallt imponerad av att du tänkte på att väga sovsäckarna. Ska du hålla igång flera dagar så gäller det att vädra dem både på kvällen och morgonen om vädret tillåter.

Hur mycket snö skottade du bort? Ner till marken? Jag skulle valt att trampa till snön istället. Snö är mjukare och varmare än den frusna marken.
 
Min vänlige kamrat bodde i snöka en semestermånad för att prova om det gick.
Han frystorkade sovsäcken ute varje dag och hade mest bekymmer med kängorna tills han lärde sig att ställa dem torrt och tina dem före påtagandet. Han rekommenderade inte till efterföljnad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.