Knivval: Erfarenheter efterfrågas!

God morgon på er!

Har dragit på mig spenderbyxorna och tänkte köpa en bra kniv. Jag vet att diskussionens vågor går höga huruvida en vanlig Morakniv duger lika bra som en kniv från Fällkniven - men just detta inlägg handlar om inte om den frågan... :)

Nåväl - jag har efter en del vånda kommit ned till följande korta lista. En viktig faktor har varit att jag vill ha en tydlig "parerstång" - dvs. någonting mer än bara en utbuktning av handtaget (som på Fällkniven etc.).

Cold Steel Master Hunter:
cs36c.jpg


Katz Lion Cub:
KZ-K3.jpg


Buck Vanguard (med det översta handtaget):
phpen98nE_550-.75x550_31724.jpg


Några åsikter om dessa knivar, eller idéer om andra knivmodeller med tydlig parerstång?

/Mats
 
Hej,
Jag har inte använt någon av ovanstående knivar (Mora 2000 regerar... :) ) men vill påpeka att jag inte vill ha metallinlägg i handtaget när jag använder kniven på vintern. Kan kanske vara värt att tänka på.

/M
 
inga erfarenhäter av de där knivarna

men föredrar själv absolut kolstål före rostfritt. okej man behöver sköta mer om kniven, vässa den, olja den osv, men man får den definitivt vassare och den är lättare att vässa än en rost fri. Den jag har, fiskars/peltonens "sissi puukko" har teflon belegning, den börjar vara bort nött men bara man tar hand om kniven så är det ingen fara, och tar man inte hand om kniven så ska man inte köpa något annat än en mora.

link till "sissi puukkon": http://www.brisa.fi/sissi.html

[Ändrat av fedi 2004-04-17 kl 15:14]
 
Användning?

Vad ska du använda kniven till?
Jakt, fiske allmänt friluftsliv?

Jag föredrar knivar utan parerstång och helst med ett kolstålsblad (matolja håller den fri från rost) och ett handtag gjort i något fin träslag.

Finns många kunniga knivmakare som gör fina knivar till humana priser.
 
Många i mina kretsar går lös på knivar som är helt enorma och tunga bl.a är fällknivens A1:a poppis.
Visst går det att få in alla funktioner i en kniv, lagom lätthanterad men samtidigt tung att spänta ved med.
Jag vill däremot inte ha några kompromisser. För generellt friluftsliv räcker mora 2000 mer än väl. För fiske vill jag ha ett blad med kortare korda och för bivackbygge kanske ett blad med lite längre korda och bredare rygg. Till alla tyngre jobb använder jag istället en yxa som är avsedd att huggas med (knivar skall skära i min mening...).
Pröva att bygg din egen kniv om du har motivationen. Kolla runt på nätet och välj ett blad som har de egenskaper du söker och bygg sedan in alla detaljer som du vill ha t.ex. ordentlig parerstång.

mvh/samme
 
Hej,

Mikael: Bra kommentar - kan vara väl värt att tänka på nackdelen med metall i handtaget inför inköpet. Kanske är det där parerskyddet blånerad metall när allt kommer omkring...

Fredrik: Ja, jag lutar nog åt kolstål också. I alla fall när det gäller Master Hunter finns det ett sådant alternativ - Carbon V 36C heter det om jag inte missminner mig.

Johan: "Allmänt friluftsliv" blir väl svaret på din fråga.

Samuel: Jo, det verkar som om vissa har en förkärlek för stora knivar... :) Själv har jag satt gränsen för en bladlängd på 4 till 5 tum, som känns ganska lagom i handen. En liten skogs-/vildmarksyxa är, precis som du säger, ett bra komplement.

/Mats
 
Re: Användning?

sajberjohan; sa:
Vad ska du använda kniven till?
Jakt, fiske allmänt friluftsliv?

Jag föredrar knivar utan parerstång och helst med ett kolstålsblad (matolja håller den fri från rost) och ett handtag gjort i något fin träslag.

Finns många kunniga knivmakare som gör fina knivar till humana priser.

Förresten, varför föredrar du kniv utan parerstång? Lite nyfiken...

/Mats
 
Re: Re: Användning?

eyck; sa:
sajberjohan; sa:
Jag föredrar knivar utan parerstång och helst med ett kolstålsblad (matolja håller den fri från rost) och ett handtag gjort i något fin träslag.

Förresten, varför föredrar du kniv utan parerstång? Lite nyfiken...

/Mats

Tycker man får en bättre kontroll över kniven, man kan använda kniven på flera sätt utan att ha en paretstång som är i vägen. Använder oftast bara knivar med en bladlängd på 10 cm och där är en parestång i vägen. Men sen kanske det är annorlunda bad man använder kniven till, jag använder min till att tälja.
 
För vandring - välj en lätt kniv!

Hej Mats!
Det är lättare att ge råd om du i detalj berättar lite om ditt huvudsakliga användningsområde för kniven.

Jag har en av de buckknivarna du visar på bilden med gummerat handtag, men utan buköppnaren.

Den är för tung och klumpig för att få följa med på fjällvandringar. Då har jag en morakniv för 40-50 spänn som också har gummerat handtag.

Men jag fundar på att köpa en liten smidig kniv från Fällkniven, http://www.fallkniven.se
modellen heter WM1 och den har en totallängd på 175 mm och själva bladet är 71 mm. Har haft den i handen och även om den är liten är den inte för liten och den ligger mycket bra i alla fall i min näve. Såg att någon ville ha parerstång som inte var av metall och den här kniven har en som är täckt av samma syntetmaterial som i handtaget. Ytterligare en fördel som jag ser det är att den går att få med med en knivslida som hänger runt halsen och då slipper man ha den klämd i bältet under avbärarbältet när man vandrar. Det går alltid att fästa kniven på ryggsäcken, men det är inte så praktiskt när det regnar eller när man tar av sig säcken, så får man gå och hämta kniven (i alla fall om man har mitt minne).

För mig är tillgängligheten viktigast, d v s att jag över huvud taget orkat ta med mig en kniv och är den för stor blir den ofta hemma. Dessutom kan jag inte komma ihåg (kanske pga minnet...) att jag tänkt att här skulle jag minsann behövt en större kniv. Men däremot att jag skulle behövt en kniv, när jag inte haft med någon. WM1:an är så liten att den kan hänga med överallt. Ja, ja utom på flyget då...

Naturkompaniet (är inte min favoritbutik kanske jag ska tillägga) brukar ha den hemma, så du kan klämma och känna på den.

Lycka till och berätta vad som blev ditt val.
Christer
 
Runt halsen

Att bära kniven runt halsen är troligtvis det bästa sättet att bära kniven. Fungerar bra med de flesta knivar så länge de inte är för stora. Sen ett tag tillbaka så bär jag alltid kniven på armhåls viset eller the baldrick som det även kallas. På så vis så kan man bär kniven samtidigt som man bär en ryggsäck med avbärarbälte.
 
Hej!

Jag har en katz lion king 302. Den har lite större blad och annat material på skaftet men ser c:a lika ut. Kniven är helt perfekt men den är lite tung och knivfodralet (c:a som på bilden) har inte någon fästanordning så kniven kan falla ut om du har oturen att hamna upp och ned..

Kniven är helt suverän. Använder den på vintern utan problem också men mina fingrar har redan frusit ihjäl? så känseln är inte helt i topp. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.