Den ultimata vardagsryggan?

Igår vurpade jag med cykeln pga en stressig inbromsningssituation i nerförsbacke i kombination med SPD-pedaler (det är väl själva #¤@% att man ska kunna cykla 80 mil på två månader och inte vurpa en enda gång, och så gör man det HEMMA i STAN) och hade då inte bara sönder min armbåge utan även min vardagsryggsäck, en mycket ergonomisk liten Haglöfs-historia.

Då är min fråga, finns det EN ryggsäck som innehåller följande kombination av egenskaper:

1. Bra vadderad rygg utan att vara för tät
2. Höftbälte och bälte över bröstkorgen (höftbälte är viktigast)
3. Tål att bära TUNGT
4. Plats för laptop.
5. Diverse småfack för vardagsprylar, typ mobil och sånt.
6. Plats för vätskesystem!


Är det nån som sett nån rygga som haft allt detta? Jag har sett många kombinationer av punkt 1, 4 och 5, men tror ni det finns nån som har vätskesystem också? Det vore ju så himla bra att slippa köpa två-tre ryggsäckar i samma storlek...

Jag bär ibland väldigt tungt till vardags, ibland har jag med både vatten, matlådor (lunch och middag), frukt, kaffetermos, laptop med tillhörande sladdar, pärm och kanske 2-3 tjocka tunga böcker. Så kraven är rätt höga!

Antar att det inte finns nån rygga med vätskesystem ihop med alla de där andra egenskaperna, men om nån har sett nån sån ryggsäck får den gärna hojta till och säga var den såg en sån, vad den hette och vad den kostade!

Tacksam för svar.

//Frida


PS:

Innan nån blir orolig, jag har inte brutit något. Det blev bara blått. Och det var mitt fel att jag ramlade ikull. Eller pedalernas, beroende på hur man ser på saken...

[Ändrat av Aminida 2005-08-18 kl 20:10]
 
Hos Dakine tror jag nog att du kan hitta någon säck.
Det kanske spricker på det där med laptopen för det har jag ingen koll på men de andra punkterna finns det flera säckar som fyller.
Jag antar att inte laptop och vätskesystem ska användas samtidigt. Verkar lite vådligt.
Skidmodellerna har iaf grymt avbärarbälte. Sitter helt otroligt skönt. Har testat Vertex, Blade och Chute.
http://www.dakine.com/base.cfm
 
Exakt hur många av dina krav som denna ryggsäck uppfyller kan jag inte svara på, men det kanske kan vara värt att kika på Norröna Fusion. Finns i 25-, 30- och 35- litersversion. Det enda jag vet om säcken är att den (enligt Norrönas hemsida) har ett separat fack för bärbar dator. Vet inte var du hittar säcken förutom på Femmans sport i Göteborg, men de flesta Norröna-återförsäljare kan säkert ta hem den på begäran.

Ska själv skaffa en bärbar dator under hösten och har därför spanat lite efter ryggsäckar med fack för en sådan.
 
Bra där, tycker Norröna-säckarna såg ganska fina ut. Det stör mig lite att man inte kan få se hur säcken ser ut inuti, eller vad den har för slags funktioner. Antar att man får leta upp en i verkligheten och titta efter.

Det står tex inte vad det är för mått på väskorna, eller vad det är för mått på laptop-delen. Sånt är bra att veta, så man inte köper för liten väska!
 
När det gäller Dakine finns det några under Street som har laptop-del, och det är 101 Pack, Terminal, Duel. Tycker Terminal ser ganska fin ut faktiskt, verkar rymlig. Duel har ju plats för vattenflaskor på sidorna, det är bonuspoäng! Ingen av dem har dock vätskesystem.

Cykelväskan Apex var fin, men den har ju då ingen plats för laptop...

Jag tror ärligt talat att det inte finns nån ryggsäck som både är kompatibel för vätskesystem och har plats för laptop! Man kan alltså inte vara sportig och datanörd samtidigt... :(
 
Osprey Switch

Osprey Switch 40+5 duger både till att knalla upp på storsylen med skidor utanpå ryggan samt till jobbet med laptop inne i ryggan. Funkar mycket bra med både lätt och tung last, delvis tack vare de anpassningsbara sidostramarna. Något overkill för vardagsbruk kanske, betalade 1800 SEK för ungefär två år sedan. Finns även 25+5 och ännu mindre. Osprey har även andra modeller men vet ej om de finns lättillgängligt på butik.

Punkterna i originalfrågan uppfylls enligt min subjektiva bedömning.

http://www.ospreypacks.com

(recension kommer så snart jag orkar)

/pimmen
 
Re: Osprey Switch

pimmen; sa:
Något overkill för vardagsbruk kanske, betalade 1800 SEK för ungefär två år sedan.

http://www.ospreypacks.com

Hm, lite för dyr tycker jag. Iofs är det säkert bra kvalitet, men jag får en ganska liknande ryggsäck som den jag hade innan (Haglöfsen). Den var ganska dum att bära tunga böcker i, för hela säcken är rund, så hörnen på böckerna skaver hål på tyget. Det är inte nån smart konstruktion till vardags, även om det naturligtvis är kanonskönt att bära en sån väska länge!

Det fanns några vardagssäckar där med plats för laptop, men jag tyckte inte det var nån jag riktigt fastnade för.

Tack för tipset dock!
 
Många säckar finns det.

En tillverkare som har många säckar som har det mesta av det du efterfrågar är Deuter. De flesta är lite mindre än 40 liter. Jag tycker att man om möjligt skall välja en mindre säck än 40 liter för cykling då en för stor säck ofta blir otymplig. T ex skulle Deuter Aircontact 35 kunna funka. http://www.globetrotter.de/de/shop/..._id=04&h_kat=Rucks%E4cke%2C+Taschen%2C+Beutel

Laptop förvarar du lämpligen i en vadderad insats eller vadderad tygväska inne i ryggsäcken så kan du ta ut den när du inte har med dig laptoppen. Jag föredrar att bära laptoppen i en stående fyrkantig axelväska när jag inte har med mig ryggsäck och en sådan väska går ned i många 30 liters ryggsäckar.

Lite offtopic så skulle jag önska mig att alla väskor och säckar hade vit insida för att man lättare skall kunna hitta sina pryttlar. Det blir lätt massor av svarta sladdar batteriladdare etc i den här typen av vardagspackning.

Jag har en lite mindre Deutersäck som jag är mycket nöjd med och kommer snart att skaffa en lite större också. Ryggsäckar tycker jag att man behöver många av. 8-10 stycken behövs för att täcka in mina olika behov.

Med tanke på alla prylar du vill släpa på så kanske du skall överväga en fyrkantig säck typ resepackning på sådär 50 liter. Det finns massor av tillverkare och en sådan säck bör du absolut prova med packning i butik för att hitta en som sitter bra och stabilt på ryggen. Men är det inte smartare att förvara det mesta i cykelväskor i stället? Laptopen kanske känns säkrare att ha på ryggen men böcker och pärmar är tunga och är bekvämare att ha i cykelväskor när man cyklar.

Det finns en hel del gamal trådar att ta del av också men ryggsäcksmodellerna kommer och går ganska snabbt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Extrem_Living Den ultimata vildmarks bilen Transportera 89
mattias2025 Den ultimata äventyrsbilen! Transportera 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.