Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän?

Jag upplever att det är både män som kvinnor som vandrar. Kan inte säga att det är någon större skillnad direkt, men kanske att en del tycker att det är viktigt med att vandra en viss sträcka eller något sådant.

Jag hoppas att man kan göra sin grej, utan att känna krav att prestera. Man kan ha tungt eller lätt, gå kort eller långt...bara man själv trivs med det.
 
Utesimmaren och Kimkim: jag var ju mer än lovligt otydlig. Resonemanget i mitt inlägg #8 om att att "kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt" är i o f s helt principiellt, men var främst riktat mot den (milt uttryckt) onyanserade ursprungsartikeln - inte era inlägg, som jag i stort håller med om.
Det var också min negativa reaktion på ursprungsartikeln, som föranledde mig att länka till två gamla forumtrådar, där denna debatt (åtminstone delvis) förs på en betydligt mer intressant nivå.
(...) Men det märkligaste med artikeln som ändå publicerades idag är att den avslutas med en länk till vandringsbloggens facebooksida. Vandringsbloggen är ju inte längre aktiv då hon som tog initiativet och drev det har gått bort. Har ingen superkoll men enligt facebooksidan har inget hänt sedan de lade upp den tragiska nyheten. Anders kallar dock länken till facebooksidan "våra event" så man får känslan av att det finns event och att Anders är involverad på något sätt. Har visserligen inte riktigt med ämnet att göra men då det är en stor del av artikeln så vill jag ändå tala om att jag är förvirrad.
Ja, det också, jag blir väldigt illa berörd av att någon vill lämna ut den personen i sina egna syften. Det bar emot att skriva om det och därmed göra det ännu mer, men alla kunde ändå läsa länken så nu tänker jag att det är bra att du tagit upp det.
 
Utesimmaren och Kimkim: jag var ju mer än lovligt otydlig. Resonemanget i mitt inlägg #8 om att att "kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt" är i o f s helt principiellt, men var främst riktat mot den (milt uttryckt) onyanserade ursprungsartikeln - inte era inlägg, som jag i stort håller med om.
Det var också min negativa reaktion på ursprungsartikeln, som föranledde mig att länka till två gamla forumtrådar, där denna debatt (åtminstone delvis) förs på en betydligt mer intressant nivå.

Ja, det också, jag blir väldigt illa berörd av att någon vill lämna ut den personen i sina egna syften. Det bar emot att skriva om det och därmed göra det ännu mer, men alla kunde ändå läsa länken så nu tänker jag att det är bra att du tagit upp det.

Mitt svar var egentligen bara menat till det som utesimmaren skrev men ser nu hur det såg ut.

Kom på efter att jag postat att det kanske var precis vad artikelförfattaren ville skulle hända? Jag vet inte, verkar mycket märkligt alltihop. Men egentligen är det inget intressant mysterium.
(obs så klart inget fel på vandringsbloggens artikel som han länkar till)

Inlägg #10 sa nog allt som behövde sägas egentligen :)
 
Jag vet inte riktigt vad friluftsliv skulle innebära men mina tankar om friluftsliv som samhällsfenomen utgår mycket från detta forum och från folk jag träffat i diverse stugor eller på tåget. Hur det ser ut i friluftsmagasin och organiserade aktiviteter vet jag inte då jag aldrig läser sådant eller deltar i aktiviteter.

Hm, de trådar jag har sett där folk protesterar mot ämnesvalet har inte varit startade av kvinnor eller berört "kvinnliga frågor". Kan du ge mig något exempel på en trådstart där en kvinna fått klagomål på ämnesvalet?

De trådar du syftar på drivs, såvitt jag kan se, i första hand av gubbar från Norrland som aldrig skriver något om familjeliv, hur man håller barnens fingrar varma under skridskoturerna eller hur man planerar roliga lekar för att hålla småttingarnas motivation uppe om det börjar regna på vandringen. ( min kursivering) Eller hur man hittar utrustning när man inte tillhör standard-formen (vit man, 180cm, 90kg eller vad det är) eller öht något som känns mindre gubbigt än genomsnittposterna här. Det är även i just de trådarna jag sett mest av gubbiga härskartekniker och känslan av gubbig sammanhållning. Men men..
Jag håller med om att det finns en del "gnäll från Norrland" men vi kanske inte ska skapa en klassificering av inläggen och människorna bakom dem redan här. Det finns en del gnäll från övriga Sverige också men - tack och lov- är den största delen av inläggen konstruktiva och -möjligen- ifrågasättande.
 
Jag håller med om att det finns en del "gnäll från Norrland" men vi kanske inte ska skapa en klassificering av inläggen och människorna bakom dem redan här. Det finns en del gnäll från övriga Sverige också men - tack och lov- är den största delen av inläggen konstruktiva och -möjligen- ifrågasättande.

Kort svar: du har rätt.

Lite längre: Det var osmidigt av mig att ens nämna Norrland (Gnäll är dock ditt ordval, inte mitt). Det har inte något att göra med var folk bor. Just de inlägg skogsstjärnan menade brukar leda till att folk försöker "tysta" debatten, just på detta forum, just nu, råkar ha den gemensamma nämnaren. Kunde varit något annat lika gärna. Men jag noterar att den gemensamma nämnaren knappast är att kvinnor och kvinnors frågeställningar tystas.
Så min poäng var bara att det var en väldigt märklig poäng att ta upp i sammanhanget.
 
På mina strövtåg i skog och fjäll dom senaste åren så har jag nog mött ungefär lika många kvinnor som män, kanske med en liten övervikt åt kvinnor, så att det skulle vara en manlig domän tycker jag nog inte.

Undantaget är väl när man ger sig ut i vildmarken på fiske eller jakt, där möter man helt klart flest karlar även om det sakta håller på att ske en förändring där med.

Om man ser till "prestations focus" och "prylnörderisnack" om utrustning bla här på Utsidan så är det ju helt klart mest karlar som gör sig hörda.
 
Ska man diskutera detta så bör man (tycker åtminstone jag) skilja noga på friluftsliv i sig och på företag och organisationer som på ett eller annat sätt lever på, eller marknadsför sig med friluftsliv.

Som (hoppas jag..) alla här vet är den verkliga friluftsvärlden en helt annan sak är den du ser i reklambroschyrer och på influerarkonton. Är den verkliga friluftsvärlden en "manlig domän"? Jag vet inte. Men rent anekdotiskt möter jag allt både män och kvinnor i spenaten. Jag antar att de som har en mer eller mindre sexistisk attityd i stan har kvar den även i skogen och hoppas att de som har ett (i mina ögon) vettigare beteende på hemmaplan inte plötsligt förvandlas till grottmänniskor bara för att de snörat på sig ett par kängor.

Men utevistelsen i reklamens värld är något helt annat. Där handlar det inte om naturupplevelser utan om att sälja på oss något. Och reklammakare vore inte reklammakare om de inte tog till alla trick de kan. Och ett av de effektivaste är förstås att spela på våra generaliseringar och fördomar. Då får vi de här bilderna av kvinnor som åker till fjällen för att njuta i ett spabad. Och män som stegar ut i vildmarken med en bister min mot horisonten. (I skinande ny utrustning från topp till tå givetvis)

Spoiler alert: Så ser inte jag ut på mina vandringar...
 
Vi ( bäst att deklarera kanske, ett sällskap bestående av en kvinna och en man) vandrade åren på varandra i områden som väl får betraktas lite som extremerna, Sarek och Grövelsjön, och noterade en markant skillnad i könsfördelningen. De få kvinnor vi mötte i Sarek gick alla i sällskap med en man, medan i Grövelsjön mötte vi gott om ensamvandrande kvinnor och sällskap bara bestående av kvinnor. En förklaring kan ju vara att kvinnor i allmänhet är lite svagare än män och därför i högre grad undviker turer som kräver att man har en rätt rejält tung packning, men jag tror att det handlar minst lika mycket om att kvinnor inte känner samma tryck att göra tuffa saker.
Sedan beror det ju mycket på hur man definierar friluftsliv, veckoturer med tält kanske det är fler män som gör, men om man räknar med en promenad i skogen utan större strapatser så är det nog betydligt fler kvinnor. gen statistik av de tre personer vi mött under en fjällvandring.
 
Vi ( bäst att deklarera kanske, ett sällskap bestående av en kvinna och en man) vandrade åren på varandra i områden som väl får betraktas lite som extremerna, Sarek och Grövelsjön, och noterade en markant skillnad i könsfördelningen. De få kvinnor vi mötte i Sarek gick alla i sällskap med en man, medan i Grövelsjön mötte vi gott om ensamvandrande kvinnor och sällskap bara bestående av kvinnor. En förklaring kan ju vara att kvinnor i allmänhet är lite svagare än män och därför i högre grad undviker turer som kräver att man har en rätt rejält tung packning, men jag tror att det handlar minst lika mycket om att kvinnor inte känner samma tryck att göra tuffa saker.
Sedan beror det ju mycket på hur man definierar friluftsliv, veckoturer med tält kanske det är fler män som gör, men om man räknar med en promenad i skogen utan större strapatser så är det nog betydligt fler kvinnor. gen statistik av de tre personer vi mött under en fjällvandring.

Du skriver att män är starkare men är inte kvinnor uthålligare? Jag ser fjällvandring mer som uthållighet än styrka, givet att man/kvinna inte bär tyngre än en normal ryggsäck.

/Patrik
 
Liten reflextion efter 16 d i Abisko fjällen i somras var att lite äldre damer i grupp ofta övernattade i stugor och yngre ofta låg i tält och att det nu är lite övervikt på kvinnor och att det för många år sedan var undantag med att kvinnor gick ensama eller i grupper.
Samma skillnad nu på tex utbildningar i Teknik,Ekonomi,Juridik osv.och att detta avspeglar sig i friluftlivet är väl ej någon överraskning
 
Jag var med i olika friluftsorganisationer under 80- och 90-talen, och då tyckte jag att det fanns ett stort intresse hos båda könen. Det var ofta helt blandade grupper på de flesta aktiviteter, och det gällde i ålderskategorierna från barn upp till unga vuxna.

Under 10-talet har mina barn varit med i scouterna, och där har det också varit blandat. I vissa perioder har tjejerna dominerat i grupperna, i andra perioder killarna. Ganska likt hur det var på "min tid" alltså.
 
Klokt svar Gustav, håller helt med.
Vi bör skilja på "verklighet", det vi ser när vi är ute, och "branschen". Reklamare har ETT uppdrag, det är att skapa en annons som ger intäkter åt beställaren.
Så svaret på TS fråga är kanske tudelat.
/P
Ska man diskutera detta så bör man (tycker åtminstone jag) skilja noga på friluftsliv i sig och på företag och organisationer som på ett eller annat sätt lever på, eller marknadsför sig med friluftsliv.

Som (hoppas jag..) alla här vet är den verkliga friluftsvärlden en helt annan sak är den du ser i reklambroschyrer och på influerarkonton. Är den verkliga friluftsvärlden en "manlig domän"? Jag vet inte. Men rent anekdotiskt möter jag allt både män och kvinnor i spenaten. Jag antar att de som har en mer eller mindre sexistisk attityd i stan har kvar den även i skogen och hoppas att de som har ett (i mina ögon) vettigare beteende på hemmaplan inte plötsligt förvandlas till grottmänniskor bara för att de snörat på sig ett par kängor.

Men utevistelsen i reklamens värld är något helt annat. Där handlar det inte om naturupplevelser utan om att sälja på oss något. Och reklammakare vore inte reklammakare om de inte tog till alla trick de kan. Och ett av de effektivaste är förstås att spela på våra generaliseringar och fördomar. Då får vi de här bilderna av kvinnor som åker till fjällen för att njuta i ett spabad. Och män som stegar ut i vildmarken med en bister min mot horisonten. (I skinande ny utrustning från topp till tå givetvis)

Spoiler alert: Så ser inte jag ut på mina vandringar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Ta med skräpet hem! Allmänt om friluftsliv 46
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.