Tråd för klimatdebatt

Säger du det ?

Här kan du läsa lite om skog län för län Totte.

Här kan du läsa lite om skogens betydelse för klimatet.

Läs och bilda dig själv en slutsats om detta är tyckande eller fakta.

En fråga till AI gav följande snabbsvar:

Skogsareal per län:
Jämtlands län: Den totala arealen skogsmark är 3 225 050 hektar, varav cirka 2 656 000 hektar är produktiv skogsmark. Det innebär enorma ytor skog per invånare.

Stockholms län: Den totala skogsarealen uppgår till cirka 168 000 hektar (eller uppemot 198 000 hektar beroende på hur tätortsnära skogar och improduktiv mark räknas in i den totala arealen).

Statistik från Skogsstyrelsen visar att Jämtlands län har nästan 20 gånger mer skogsmark än Stockholms län.

Jag förstår.
Du har snöat in på skog,

Jag är inte intresserad av om en skog i Stockholm tar upp mer eller mindre koldioxid än en skog på en annan plats/område i Sverige.
All skog behövs.

Jag tänkte att diskussionen skulle handla mer om det lite mer övergripande, såsom vad vi i Sverige kan göra för att minska klimatpåverkan.

Tack för länkarna. Jag ska titta på de.

Jag återkommer.

Jag förstår.
Du har snöat in på skog,

Jag är inte intresserad av om en skog i Stockholm tar upp mer eller mindre koldioxid än en skog på en annan plats/område i Sverige.
All skog behövs.

Jag tänkte att diskussionen skulle handla mer om det lite mer övergripande, såsom vad vi i Sverige kan göra för att minska klimatpåverkan.

Jag återkommer.

Klart man måste ta med Sveriges skog.

Bryr du dig inte om både plus och minus blir ekvationen väldigt konstig att räkna på hur klimatpåverkan fungerar.

Lika viktigt som det är att begränsa hur mycket man släpper ut är det ju att bevara eller öka det som binder upp co2.
Det är ett samspel nämligen.

Är inte just att bevara skog en väg för Sverige att minska klimatpåverkan ?

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag förstår.
Du har snöat in på skog,

All skog behövs.

Jag återkommer.
Varför pratar du om vad "vi" ska göra? Prata om dig själv istället, vad du gör för nåt och om du lever som lär?

Klar man måste ta med Sveriges skog.

Bryr du dig inte om både plus och minus blir ekvationen väldigt konstig att räkna på hur klimatpåverkan fungerar.

Lika viktigt som det är att begränsa hur mycket man släpper ut är det ju att bevara eller öka det som binder upp co2.
Det är ett samspel nämligen.
Jamen, du/ni pratar om skillnader på skog inom Sverige.
Till och med skog mellan län.

Jag bryr mig om plus och minus, men behöver det vara så pass detaljerat?

Det kanske behöver vara det.

Allt beror på vad man är ute efter såklart.

Ni som har koll kan jämföra Dalsland och Västerbotten. Eller varför inte Norrbotten och Blekinge.

Jag tar lite popcorn och ser på medans ni pratar om skog inom Sverige.

Mer intressant är att se vad som händer i Amazonas. Där kan man prata om skillnader över tid i skogsareal,

Jamen, du/ni pratar om skillnader på skog inom Sverige.
Till och med skog mellan län.

Jag bryr mig om plus och minus, men behöver det vara så pass detaljerat?

Det kanske behöver vara det.

Ja, om man nu mäter utsläppen per capita län för län för att jämföra klimat belastning så lär man väl även väga in den andra sidan på myntet ?

Hur ska man annars kunna räkna på hur mycket klimatpåverkan det är länsvis ?

Ja, om man nu mäter utsläppen per capita län för län för att jämföra klimat belastning så lär man väl även väga in den andra sidan på myntet ?

Hur ska man annars kunna räkna på hur mycket klimatpåverkan det blir länsvis ?
Det går nog att komma fram till vilket län som är värst ur något perspektiv.
Med statistik kan man nog få fram både det ena och det andra.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Det går nog att komma fram till vilket län som är värst ur något perspektiv.
Med statistik kan man nog få fram både det ena och det andra.

Är inte just statistik det som är det centrala i klimatfrågan och det många ofta refererar till ?
Du efterlyste den ju själv för bara några inlägg sedan.

Senast ändrad:
Är inte just statistik det som är det centrala i klimatfrågan och det många ofta refererar till ?
Du efterlyste den ju själv för bara några inlägg sedan.
Jag skrev de senaste inläggen för att se vad som hände...och inget hände. Tänkte locka fram någonting kreativt.

Sverige har skogar som tar upp koldioxid och avger syrgas. Det räcker för mig. Jag är inte intresserad om det är en skog i södra eller norra Sverige som tar upp mest koldioxid. Inte heller om en Stockholmare är värre/bättre än en som bor i Jämtland.

Debatten behöver lyftas en hel del anser jag.

I Sverige tycker jag att man borde satsa mer på effektivisering på olika sätt. Energi slösas bort och det finns hur många exempel som helst på det. Energiföretagen Sverige har förslag på vad som skulle göras för att effektivisera energisystemet. Energieffektiviseringsföretagen, ENEFF, har nyheter här som man kan kika på.

Statistik är bra...inget snack om den saken.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.