Dags för ny kniv, men vilken???

Det finns i princip hur många som helst.

Det blir enklare om du svarar på några frågor först. Vilken prisklass? Kolstål, rostfritt eller vilket som? Är det OK att handla från utlandet? Något speciellt önskemål gällande bladlängd samt mateial i handtaget och slidan?

~Paul~

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan
Jag hade för ett tag sedan inbrott och där stals en hel del av mina kära gamla trotjänare.
Däribland min gamla följeslagare, A1.
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/20/10/military-knives/a1z
Det är därför dags för mig att investera i en ny.
A1 är ju en lite större modell men jag trivdes mycket bra med den . Så nu till frågan.
Någon som har ett annat knivalternativ till A1??

Ha de.

Gillar du Fällknivens knivar så är S1 ett riktigt bra alternativ till A1. Annars finns det ju en uppsjö olika knivar att välja på. Allt ifrån den simplaste moran till den mest avancerade superkniven.

Det lättaste är att du köper en ny A1, då känner du igen dig. Köp också en WM1 eller U2 för pilljobben.

Jag köpte en WM1 och har en Bahco såg som komplement. Jag är faktiskt inte 100% nöjd då jag tycker att bladet är väl tjockt till ett sånt litet blad. En ultimat kniv för mig skulle ha ett mer halksäkert handtag, 10-15 mm längre blad och tunnare. Har letat mig blå men det är inte prio då WM1 helt klart funkar och kanske inte ersätts. Jag använder inte kniven så mycket mer än till att rensa fisk, fågel och vid matlagning. Ska jag skaffa ved så är det sågen som gäller och det funkar riktigt bra.

Det lättaste är att du köper en ny A1, då känner du igen dig. Köp också en WM1 eller U2 för pilljobben.

Jag köpte en WM1 och har en Bahco såg som komplement. Jag är faktiskt inte 100% nöjd då jag tycker att bladet är väl tjockt till ett sånt litet blad. En ultimat kniv för mig skulle ha ett mer halksäkert handtag, 10-15 mm längre blad och tunnare. Har letat mig blå men det är inte prio då WM1 helt klart funkar och kanske inte ersätts. Jag använder inte kniven så mycket mer än till att rensa fisk, fågel och vid matlagning. Ska jag skaffa ved så är det sågen som gäller och det funkar riktigt bra.
Så i princip vill du ha en helt ny kniv? ;)

Kanske något sådant här: http://www.frycustomknives.com/?p=67

~Paul~

Haha, jag gillar både strikta sameknivar och lite mer tactical á la Fällkniven. Använder dock inte kniven till att skära bilplåt eller annat så bladen behöver inte vara så förbenat grova. Länken du skickade hade fina knivar men jag gillar mer Seveds stil. Enkla och stiliga men vill ha ett tunnare blad har ja fått för mig. Mora är ju trevliga att tälja med men tråkiga till utseendet.

Så i princip vill du ha en helt ny kniv? ;)

Kanske något sådant här: http://www.frycustomknives.com/?p=67

~Paul~

vad ska du ha kniven till? det är omöjligt att rekomendra kniv om man inte vet vad man ska ha använda kniven till.

det finns ju ingen som köper en sjärnskruv mejsel när man ska skruva in en torxs skruv för att stjärnskruv mejseln ser fränare ut och har ett bättre stål. ;)

Haha, jag gillar både strikta sameknivar och lite mer tactical á la Fällkniven. Använder dock inte kniven till att skära bilplåt eller annat så bladen behöver inte vara så förbenat grova. Länken du skickade hade fina knivar men jag gillar mer Seveds stil. Enkla och stiliga men vill ha ett tunnare blad har ja fått för mig. Mora är ju trevliga att tälja med men tråkiga till utseendet.

Vilken god smak du har :). Jag har några klara. Om du vill kan du maila mej. Så kan jag skicka bilder. Eller gå in under säljes på min hemsida. www.sevedsknivar.se

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips