Eller så ropar man in en sådan i near mint condition för 97:- kronorPoiRan skrev:
Frosts Laplander-jaktknivar verkar vid en snabb googling ligga kring 1000.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43975481
~Paul~
Eller så ropar man in en sådan i near mint condition för 97:- kronorPoiRan skrev:
Frosts Laplander-jaktknivar verkar vid en snabb googling ligga kring 1000.
Alltså, så extremt rostbenägen är den inte. Det är inte så att den rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlenmountainfox; sa:Insåg precis att fördelen med att ha en rostbenägen kniv är att man får en liten meditationsstund när man bryner & polerar kniven på kvällen..
Kniven är med största sannolikhet Frosts Mora Clipper. Om kniven och sågen är tillverkade i samma typ av stål vet jag inte men antar att de inte är det. Dock är båda tillverkade i Sandvikstål. Clipper i 12C27.Brune; sa:Vad tror ni knivexperter om Bacho 120 Year Limited Edition i Stainless steel (stålet är magnetiskt). Jag köpte några grensågar + knivar (tillsammans) på Jula nu när dom säljer ut såg + kniv för 99 SEK.
Artikelnummer är 120656. Kollar man på http://www.jula.se/butik/default.asp och skriver in 120656 får man en beskrivning + att man får reda på att varan är slutsåld. Men i varuhuset där jag bor fanns det några kvar även sedan jag ”bunkrat”. För sågen skull. Kniven ser jag som bonus.
Per Brune
dePaul; sa:Som jag skrev tidigare. Kolstål är ett tuffare stål, det går banka in i en stubbe och vrida och trots det håller eggen. Skulle du göra detta med en kniv av samma dimensioner men tillverkad i rfr-stål så är risken avsevärt större att bladet antingen går av eller chippar.
Rfr-stål är däremot nötningståligare i mjuka till medelhårda material (ibland upp till 5-10 ggr!), samt rostar inte (inga fula fläckar).
Schneeberger; sa:Jag har bara läst lite på diverse forum om den där kniven, väldigt snygg som sagt.
Det finns väl dessutom flera olika skaftmaterial att tillgå?
Är det internetbeställning som gäller förresten?
Hur skulle du jämför den med t.ex en Fällkniven F1, en kniv som jag känner till rätt väl.
Uffe
Schneeberger; sa:Var och en salig på sin tro... *ler*
Uffe
GustavOh; sa:Bara du är ärlig med dig själv så.
Det finns absolut inget rationellt skäl att köpa nåt annat än en mora som allround/brukskniv. Men jag erkänner gärna att Pauls bilder får det att klia även i mitt kreditkort.
Men som sagt: då handlar det som du säger om "vanity" inte rationella skäl.
1. Ja, det finns specs för varje enskilt stål. Ibland är dock tillverkaren inte så glad i att lämna ut dem. Mycket handlar ju om yrkeshemligheter.Nitsson; sa:1. Finns det en bra beskrivning av de typer av stål som olika knivar är gjorda av?
2. Jag förstår skillnaden mellan kolstål och rostfritt stål (tack, Paul), men sen finns de ju olika typer av rostfritt. Tex. så har folk nämnt AUS-8 eller A-2, 59 HRC. What's the difference?
3. Sen så låter det som att rostfritt är att föredra om man ska vara i blöt terräng, eller tom i Sverige under hösten, då det inte rostar lika snabbt. Utöver det är rostfritt nötningståligare och kräver mindre vård (inoljning), vilket är ett stort plus för en "survivalkniv" som man kanske är ute med under längre perioder och inte kan vårda på ett optimalt sätt.
4. Det är inte lika starkt som kolstål, ok, men jag brukar inte heller banka in kniven i stubbar.
5. Jag frågor allt detta då jag undrar om Hattori Dreamhunter II är "bra nog" för mina ändamål, om man jämför med tex Hattori HA6-2.
Deras generalagent i Europa är:Nitsson; sa:Vet någon (Paul...) vem som säljer dessa till EU?
Kan vara svårt eftersom den har slutat att tillverkas. I övrigt håller jag med om att det är en kanonkniv.Mathias_hoving; sa:Mora 2000 säger jag bara, köp den släng den när den är slö och köp en ny.
dePaul; sa:Kan vara svårt eftersom den har slutat att tillverkas. I övrigt håller jag med om att det är en kanonkniv.Mathias_hoving; sa:Mora 2000 säger jag bara, köp den släng den när den är slö och köp en ny.
~Paul~