Söker bra outdoor kniv - tips?

Min gamla kniv har gjort sitt under ett antal år, men det är dags att skaffa en ny. Är ute efter en generell outdoor modell, som passar bra runt lägret och som räcker ett tag. Gärna att den kan slipas utan problem allteftersom. Ska på en 3v survival kurs i Amazondjungeln om nån vecka, och sedan blir det främst användning i Norden lite då och då.

Vad är bäst förresten, en kompakt fällkniv (som jag har haft hittills) eller en "vanlig" kniv med lite längre blad? Finns det kanske något i Terrängs (www.terrang.se) eller Naturkompaniets utbud som skulle passa - har inte riktigt tid att beställa utan vill bara köpa en i Malmö denna helg. Skulle uppskatta tips från er beprövade användare!

Tack på förhand.

/Martin
[Ändrat av Nitsson 2007-06-20 kl 12:10]
 
1169-1-L.jpg


Utan att försöka dra igång en ändlös knivtråd så vill jag berätta att jag är 100% nöjd med denna kniv.

Rapala Skinner. 319:-

/Patrik
 
chinerunner; sa:
//...Utan att försöka dra igång en ändlös knivtråd...//

/Patrik

Sorry, men det är dömt att misslyckas :)

Mitt nuvarande bud, utan att ha prövat den än, heter Hattori HA6-2 med 13 cm blad. Cocobolo skaft (bra fäste även i regn/väta).
Pris: DKK 960,00
Men då måste du ta dig till Holte utanför Köpenhamn:
http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1

Personligen föredrar jag fast klinga. Fällkniv är praktiskt att transportera, men ger sig småningom i gångjärnet eller vad det heter.

Ok, Paul, din tur.. kom med det bara! :)
 
Nitsson; sa:
1. generell outdoor modell, som passar bra runt lägret och som räcker ett tag.

2. Gärna att den kan slipas utan problem allteftersom.

3. ska på en 3v survival kurs i Amazondjungeln om nån vecka, och sedan blir det främst användning i Norden lite då och då.

4. Vad är bäst förresten, en kompakt fällkniv (som jag har haft hittills) eller en "vanlig" kniv med lite längre blad?
Du ställer en ytterst svår fråga, eftersom du säger emot dig själv. I punkt nummer ett säger du att du önskar en campingkniv, medan i punkt tre så säger du att du skall till Amazonas. I meningen därpå vill du ha en kniv som passar i det svenska klimatet.

Tyvärr så finns det ingen kniv som är ultimat till alla dessa arbetsuppgifter. Det blir mer eller mindre en kompromiss som fungerar varken bra i Amazonas, campingen eller i nordiska förhållanden.

Mitt råd är således att satsa på åtminstone två olika knivar, varav ingen av dem är en fällkniv!

Det är ingen större skillnad på att slipa rfr stål eller kolstål. Antingen kan man det där med att slipa eller så gör man det inte. Kolstålet har dock en fördel i och med att det är lättare att tända eld med (t ex Light my Fire). Det är dessutom segare, slagtåligare och har högre eggstabilitet. Kolstål lämpar sig följdaktligen bättre till stora huggare och s k överlevnadsknivar.

Rostfritt å andra sidan äger högre motstånd mot nötning och rostar inte. Det större nötningsmotståndet gör att man har större nytta av ett tunt blad och egg med liten vinkel. Typiska kännetecken för en kniv som skär och inte hugger.

Mitt råd är alltså. Köp åtminstone två knivar, en stor huggare och en mindre användningsflexiblare fastbladare. Om du talar om hur mycket du är beredd att spendera så kan jag hjälpa dig att välja.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Rostfritt å andra sidan äger högre motstånd mot nötning och rostar inte.
Ville bara korrigera mig lite. Allt stål rostar naturligtvis, även rfr. Jag menade helt enkelt att rfr är avsevärt rosttrögare än kolstål.

~Paul~
 
chinerunner; sa:
...
Rapala Skinner. 319:-
...
/Patrik
Verkar bra, fast är det alltså inte en specifik flåkniv?

mountainfox; sa:
Sorry, men det är dömt att misslyckas :)

Mitt nuvarande bud, utan att ha prövat den än, heter Hattori HA6-2 med 13 cm blad. Cocobolo skaft (bra fäste även i regn/väta).
Pris: DKK 960,00
Men då måste du ta dig till Holte utanför Köpenhamn:
http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1

Personligen föredrar jag fast klinga. Fällkniv är praktiskt att transportera, men ger sig småningom i gångjärnet eller vad det heter.

Ok, Paul, din tur.. kom med det bara! :)
Bra tips, riktigt snygg också! Jag jobbar faktiskt i Köpenhamn, så Holte är inget problem. Ska ha den i tankarna.

dePaul; sa:
...
bra tips, bra tips
...
Tack utförligt svar! Jag förstår att det inte finns en universal kniv, men jag hoppas att tex en av de knivarna Patrik eller Alek föreslog blir bra. Behöver egentligen inte en huggare då jag även ska ha en machete i Amazonas, och i Norden brukar jag ha med en yxa. Det ska alltså vara en modell som man kan använda runt lägret oavsett världsdel; lite arbete med trä, skära kött eller fisk, etc. Jag är rätt överlevnadsintresserad och har ofta bara kniv / överlevnadskit med mig.

Pris är ju viktigt, men inte viktigare än kvalite, men gärna att den inte kostar mer än modellen som Alex föreslog - alltså SEK 1200.

Kan du rekommendera något grundat på detta?
[Ändrat av Nitsson 2007-06-20 kl 14:03]
 
Nitsson; sa:
1. Behöver egentligen inte en huggare då jag även ska ha en machete i Amazonas, och i Norden brukar jag ha med en yxa.

2. Det ska alltså vara en modell som man kan använda runt lägret oavsett världsdel; lite arbete med trä, skära kött eller fisk, etc.
1. OK. Det här glömde du att nämna i ditt första inlägg ;). Det förändrar saken en hel del.

2. I den här kategorin och prisklassen finns det tusentals knivar. Allt från de svenska mororna: Mora 2000, Mora Clipper, Mora 760, Hultafors Hantverkarkniv i AUS-8.

I nästa prisklass finner du EKA Nordic H8, många Bark River och Becker, Benchmade, Spyderco Moran, Spyderco Perrin, en del Kershawmodeller, Buck, Camillus osv osv.

Nästa blir Strider, Fehrmann, Busse och den här typen av lite dyrare knivar och allra sist customknivar.

Som jag förstår det så vill du lägga dig på den andra prisnivån. Kika gärna på de märken som jag har nämnt, plus den nämnda Hattorin (fin kniv förresten) om du är intresserad av lite utseende också ;).

~Paul~
 
Flåkniv

Denna typ av blad kallas flåegg.
Jag föredrar att ha en egg som växer mot spetsänden samt som är bukig, böjd. Detta är praktiskt vid täljning.
Kniven har ett räfflat gummihandtag sominte blir halt av fiskslem eller blod. Slintskyddet har ett par räfflor på knivens ryggsida som ger stadigt grepp när man skall ta i lite mer. Jag har använt dennakniv i skog, fjäll och fiskemarker i ca 8 år nu. Som jag sade nyss, helt nöjd :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
amsa01 Söker Bokförslag om allmän naturfakta Utrustning allmänt 5
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Nalgene Outdoor Utrustning allmänt 2
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
sverigeturist outdoor tights Utrustning allmänt 3
Bollvik Outdoor Research Utrustning allmänt 5
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.