Beror mycket på dig med
Däcksval är otroligt personligt. Ett av mina favvodäck hatas av vissa och älskas av andra.
Det jag kör på nu Hutch Python UST har tre faktorer som jag tycker om:
1. Rund däcksprofil
ger vad jag tycker bättre kontroll och ökad känsla när man kör i teknisk terräng
2. Short knob
Korta "dobbar" som sitter förhållande vis tätt ger bra rullmotstånd (dvs lågt) samtidigt som man har bra grepp.
Lerrensningen tycker jag är ypperlig. Det kan vara lite si och så med greppet i långa lerpölar (håll hög kadens istället) men leran släpper på en gång efter det att man kommit upp ur pölen.
3. Stor luftkammare
Jag har testat Conti Twister, Conti Explorer, Hutch Scorpion, Hutch Python, Schwalbe Fast Fred, WTB Velociraptor och ett antal till som jag inte kommer ihåg. Samt ett par Biltema däck

och ett Nokian Hackapelitta dubbdäck. Störst skillnad i hur cykeln beter sig tycker jag det blir när man går fråpn ett däck med fyrkantig profil till ett med rund profil och vice versa.
Det som i mitt tycke påverkar mest är din kunskap, teknik och körstil. Visst, däcken spelar viss roll (på elitnivå) men din teknik spelar oerhört mycket större roll.
/Mattias