Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Däck, vilka?
- Trådstartare Michaels
- Start datum
Medelväg?
Beror givetvis på hur du använder hojen, men så här resonerade jag som helst håller till i skogen men sällan där det är tokmycket lera:
a) Jag vill inte ha semislicks, eftersom jag (oftast) prioriterar grepp i skogen före rullmotstånd. Bra om däcken funkar med lägre tryck, om det behövs.
b) Jag vill inte ha alldeles för grovt mönster eftersom jag (oftast) prioriterar rullmotstånd över lerrensning.
c) Jag vill ha hyfsat lätta svålar, eftersom rullande massa är viktig att hålla ner.
d) Jag orkar inte hålla på och byta däck allt efter underlag. Ett par ska kunna funka tillräckligt bra så stor del av tiden som möjligt.
e) Har sällan eller aldrig problem med punktering (peppar, peppar), så den faktorn bryr jag mig inte så mycket om.
Föjaktligen hamnar man alltså bland kompromisserna i mitten av skalan. Allrounddäck helt enkelt.
Tidigare körde jag på diverse olika däck, bland annat Hutchinson Python Air Light. De sprack tyvärr i sidorna efter hand. Dessutom var lerrensningen helt usel, vilket straffade sig ett par gånger.
Jag bestämde mig för att byta, och det blev Continental Explorer ProTection 2.1. Bästa däcket jag testat hittills. Har tillräckligt lågt rullmotstånd för att funka allround, jag kan lita på det i skogen, och än så länge har jag inte ens reflekterat över att det skulle vara något problem med lerrensningen. Nackdelen skulle väl vara att det är ganska mjukt gummi - nu är det dags att köpa nytt igen.
/Johan
Beror givetvis på hur du använder hojen, men så här resonerade jag som helst håller till i skogen men sällan där det är tokmycket lera:
a) Jag vill inte ha semislicks, eftersom jag (oftast) prioriterar grepp i skogen före rullmotstånd. Bra om däcken funkar med lägre tryck, om det behövs.
b) Jag vill inte ha alldeles för grovt mönster eftersom jag (oftast) prioriterar rullmotstånd över lerrensning.
c) Jag vill ha hyfsat lätta svålar, eftersom rullande massa är viktig att hålla ner.
d) Jag orkar inte hålla på och byta däck allt efter underlag. Ett par ska kunna funka tillräckligt bra så stor del av tiden som möjligt.
e) Har sällan eller aldrig problem med punktering (peppar, peppar), så den faktorn bryr jag mig inte så mycket om.
Föjaktligen hamnar man alltså bland kompromisserna i mitten av skalan. Allrounddäck helt enkelt.
Tidigare körde jag på diverse olika däck, bland annat Hutchinson Python Air Light. De sprack tyvärr i sidorna efter hand. Dessutom var lerrensningen helt usel, vilket straffade sig ett par gånger.
Jag bestämde mig för att byta, och det blev Continental Explorer ProTection 2.1. Bästa däcket jag testat hittills. Har tillräckligt lågt rullmotstånd för att funka allround, jag kan lita på det i skogen, och än så länge har jag inte ens reflekterat över att det skulle vara något problem med lerrensningen. Nackdelen skulle väl vara att det är ganska mjukt gummi - nu är det dags att köpa nytt igen.
/Johan
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Däck.
Finns ju massor av däck att välja på men jag har plockat några av mina favoriter.
Schwalbe Skinny Jimmy:XC däck med mönster som funkar i skogen och i blöta(rensat bra), lättrullat för att vara så pass bra nabbat.
Continental Twister:Super snabbt och lätt rullat däck för torra banor, bör ej användas när det är blött(vurp varning).
Continental Explorer:Om du inte bryr dig så mycket om rullmotståndet och vill ha mycket bra grepp i alla lägen, kan samla en del kladd i mönstret men greppar gött.
[Ändrat av mankis 2003-08-02 kl 09:52]
Finns ju massor av däck att välja på men jag har plockat några av mina favoriter.
Schwalbe Skinny Jimmy:XC däck med mönster som funkar i skogen och i blöta(rensat bra), lättrullat för att vara så pass bra nabbat.
Continental Twister:Super snabbt och lätt rullat däck för torra banor, bör ej användas när det är blött(vurp varning).
Continental Explorer:Om du inte bryr dig så mycket om rullmotståndet och vill ha mycket bra grepp i alla lägen, kan samla en del kladd i mönstret men greppar gött.
[Ändrat av mankis 2003-08-02 kl 09:52]
Nokian
har precis skaffat mej ett par Nokian Basoabana S (stavning?)
tycker de funkar bra,kanske lite dåligt fäste i lera men otroligt lättrullande.
funderar på att skaffa mej ett par Jimmy till mitt andra hjulpar för att snabbt kunna kunna köra ut ifall det blir riktigt lerigt,men eftersom jag bor i Republiken Norrbotten där det inte har regnat nåt sen manna minne tror jag det inte är aktuellt...
så mitt råd till dig är att fundera var och hur ditt underlag är..
Torrt=Semlislicks
Lerigt och Blött=Grov nabbat t ex Scwalbe Jimmy
Jocke
har precis skaffat mej ett par Nokian Basoabana S (stavning?)
tycker de funkar bra,kanske lite dåligt fäste i lera men otroligt lättrullande.
funderar på att skaffa mej ett par Jimmy till mitt andra hjulpar för att snabbt kunna kunna köra ut ifall det blir riktigt lerigt,men eftersom jag bor i Republiken Norrbotten där det inte har regnat nåt sen manna minne tror jag det inte är aktuellt...
så mitt råd till dig är att fundera var och hur ditt underlag är..
Torrt=Semlislicks
Lerigt och Blött=Grov nabbat t ex Scwalbe Jimmy
Jocke
Bra MTB däck
Hej,
Kör med Continetal Escape bak och Continental Explorer fram. Mycket nöjd! Bra bett i skogen och jag upplever inte att dem rullar trögt.
Generellt verkar Continental vara omtyckta. Lite tester mm kan läsas på http://www.conti-online.com/generat...neral/success_stories/success_stories_en.html
Hej,
Kör med Continetal Escape bak och Continental Explorer fram. Mycket nöjd! Bra bett i skogen och jag upplever inte att dem rullar trögt.
Generellt verkar Continental vara omtyckta. Lite tester mm kan läsas på http://www.conti-online.com/generat...neral/success_stories/success_stories_en.html
Länk.
http://www.bike-magazin.de/archiv_test/reifen0901/reifen_all0901.htm
Däcktest på Tyska, med vikter och rullmotstånd bla.
http://www.bike-magazin.de/archiv_test/reifen0901/reifen_all0901.htm
Däcktest på Tyska, med vikter och rullmotstånd bla.
Conti bra
Jag håller med Johan och har i princip samma preferenser om däck. Har inge lust att hålla på att byta däck i tid och otid, sen kör man ju in sig på däcken och så. Enda gängen jag byter är höst/vår om det är blött då åker de "feta" och grymma aligator däcken på. ;-)
Jag köpte Conti explorer protection för ca 1 månad sedan, de är de bästa "allround" däcken jag kört på hittills....
De rullar också lätt för att ha så mycket mönster. Kanon på grusvägar, greppar bra i skogen, funkar i lera.
Rullmotståndet var 0.44 i ett tyskt labbtest. Hutschinsson python air ligth har 0.43, conti twister 0.33, och Schwalbe Faste fred (semislick) 0.37.
Om jag minns rätt, spana in testet i Tyska bike:
http://www.bike-magazin.de/archiv_test/reifen0901/reifen_cc0901.htm
Däck jag kört på:
WTB Enduraptor, Hutchinsson phyton air light, Tioga Factory SL, Schwalbe Black jack. Hutchinsson Aligator Gold (grymt lerdäck för vår/höst). Continental Explorer protection.
/Anders
Jag håller med Johan och har i princip samma preferenser om däck. Har inge lust att hålla på att byta däck i tid och otid, sen kör man ju in sig på däcken och så. Enda gängen jag byter är höst/vår om det är blött då åker de "feta" och grymma aligator däcken på. ;-)
Jag köpte Conti explorer protection för ca 1 månad sedan, de är de bästa "allround" däcken jag kört på hittills....
De rullar också lätt för att ha så mycket mönster. Kanon på grusvägar, greppar bra i skogen, funkar i lera.
Rullmotståndet var 0.44 i ett tyskt labbtest. Hutschinsson python air ligth har 0.43, conti twister 0.33, och Schwalbe Faste fred (semislick) 0.37.
Om jag minns rätt, spana in testet i Tyska bike:
http://www.bike-magazin.de/archiv_test/reifen0901/reifen_cc0901.htm
Däck jag kört på:
WTB Enduraptor, Hutchinsson phyton air light, Tioga Factory SL, Schwalbe Black jack. Hutchinsson Aligator Gold (grymt lerdäck för vår/höst). Continental Explorer protection.
/Anders
Beror mycket på dig med
Däcksval är otroligt personligt. Ett av mina favvodäck hatas av vissa och älskas av andra.
Det jag kör på nu Hutch Python UST har tre faktorer som jag tycker om:
1. Rund däcksprofil
ger vad jag tycker bättre kontroll och ökad känsla när man kör i teknisk terräng
2. Short knob
Korta "dobbar" som sitter förhållande vis tätt ger bra rullmotstånd (dvs lågt) samtidigt som man har bra grepp.
Lerrensningen tycker jag är ypperlig. Det kan vara lite si och så med greppet i långa lerpölar (håll hög kadens istället) men leran släpper på en gång efter det att man kommit upp ur pölen.
3. Stor luftkammare
Jag har testat Conti Twister, Conti Explorer, Hutch Scorpion, Hutch Python, Schwalbe Fast Fred, WTB Velociraptor och ett antal till som jag inte kommer ihåg. Samt ett par Biltema däck
och ett Nokian Hackapelitta dubbdäck. Störst skillnad i hur cykeln beter sig tycker jag det blir när man går fråpn ett däck med fyrkantig profil till ett med rund profil och vice versa.
Det som i mitt tycke påverkar mest är din kunskap, teknik och körstil. Visst, däcken spelar viss roll (på elitnivå) men din teknik spelar oerhört mycket större roll.
/Mattias
Däcksval är otroligt personligt. Ett av mina favvodäck hatas av vissa och älskas av andra.
Det jag kör på nu Hutch Python UST har tre faktorer som jag tycker om:
1. Rund däcksprofil
ger vad jag tycker bättre kontroll och ökad känsla när man kör i teknisk terräng
2. Short knob
Korta "dobbar" som sitter förhållande vis tätt ger bra rullmotstånd (dvs lågt) samtidigt som man har bra grepp.
Lerrensningen tycker jag är ypperlig. Det kan vara lite si och så med greppet i långa lerpölar (håll hög kadens istället) men leran släpper på en gång efter det att man kommit upp ur pölen.
3. Stor luftkammare
Jag har testat Conti Twister, Conti Explorer, Hutch Scorpion, Hutch Python, Schwalbe Fast Fred, WTB Velociraptor och ett antal till som jag inte kommer ihåg. Samt ett par Biltema däck
Det som i mitt tycke påverkar mest är din kunskap, teknik och körstil. Visst, däcken spelar viss roll (på elitnivå) men din teknik spelar oerhört mycket större roll.
/Mattias
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 611
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg