Remmar som glider

Hej.
I vår familj sysslar vi med MTB, hästridning, och allmänt friluftsliv... Vi använder flera olika sorters hjälmar och gemensamt för dessa är att de har nylonremmar som spänner fast hjälmen på huvudet. Det är ett problem att remmarna glider upp, ändrar sig och att man om och om igen måste spänna dem. (störst är så klart problemet för barnen som har svårt att justera remmarna själv) Jag har en gång sett en produkt / ett hjälpmedel som förhindrar detta. En nål, som en pin som trycks igenom remmarna och låser fast dem i sitt läge... och så får man ta loss nålen när man justerar remmarna.
Som ett häftstift genom remmarna med en hatt över spetsen.
Har ni sett den här sortens grej?
Finns det att köpa ngn stans?
Eller har du en annan, bättre lösning?
Tack / Per-Axel

Låter lite vansligt att köra en nål genom en rem, om remmen ska tåla belastning, som att hålla hjälmen kvar på huvudet. Blir inte det en försvagning och i värsta fgall en brottanvisning?
Har man rem som går in och ut genom ett plastknäppe/spänne så kan man sätta ett gumiband runt om både ingående och utgående rem och putta det längst in mot knäppet så blir det lite svårare för remen att glida.

/Patrik

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag har på remmar till ryggsäck sytt på en extra rem ovanpå den gamla i den del jag drar åt med en ögla så det ska vara lättare att dra år remmen.
Den dubbla tjockleken gör även att remmen ej kan glida av.
På cykelhjälmar finns det ofta en plastbygel att fästa överbliven rem i den ska förhindra att remmen glider upp.
Den plastdelen blir sliten och räcker remmen brukar jag trä in remmen tillbaka i bygeln om det går så det blir 3 remmar genom bygeln då brukar remmen inte glida.
På en helt ny ryggsäck från Exped så gled remmarna nästan omgående och blev ett gissel på min ca 14 d tur och jag reklamerade säcken och fick en ny och den klarade iaf nästa tur utan att glida.
Jag sätter ändå en plastbygel från någon annan ryggsäck på den nya som liten broms när den även börjar glida vilket bara är en tidsfråga.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.