Cykling i sydnorge?

Undrdrar om någon cyklat nordsjöturen jag funderar hur det är i norge om det är bara bilvägar med mkt. tung trafik eller har dom lite cykelvägar också .
går det att vildcampa ? jag menar det skall var lit lätt att hitta tältyta inge
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Cykling i Norge

Cyklade från Krisiansand till Bergen i sommras. Nordsjörutta går oftast på inte så traffikerade vägar, ibland helt övergivna gamla vägar. Detta erbjuder helt fantastisk natur, nackdelen är att det finns en anledning till att de byggt nya vägar. De gamla är extremt backiga. Många gånger tittade man ner på den nya vägen som gick nere i dalen och ofta genom bergen. I tunnlarna var det dock ingen ide att fundera på att cykla.
När man kommer ut på öarna söder om Bergen är det inte alltid så lätt att hitt tältplatts då nästan all mark är inhägnad. (Fick cykla till 01.30 en kväll.) Kan värkligen rekomendera Norge om du hinne träna ordentligt innan... Tänk på att alla matafärer är stängda på sön- och helgdagar.

David
 
Även om sträckningen som http://www.northsea-cycle.com/SVENSK/lande_index_se.html väljer säkert är fin så vill jag (förstås) rekommendera att dra en rutt i södra Norge över fjällen istället/också. Klicka på min hemsidelänk för mer inspiration!

dolip; sa:
I tunnlarna var det dock ingen ide att fundera på att cykla.
Nej inte om de är förbjudna förstås (och man vill vara laglig vilket är trevligt), men i övrigt fungerar cykling genom tunnlar utmärkt så länge man inte har för mycket uppförsbacke, då blir vistelsen i tunneln tradigt lång.

[...] nästan all mark är inhägnad. (Fick cykla till 01.30 en kväll.)
Verkar som du var kräsen på hur nära vägen tältplatsen fick vara ;-)

Kan verkligen rekommendera Norge om du hinner träna ordentligt innan...
Fast jag vill påstå att man inte behöver vara det minsta mer tränad än inför vilken resacykling som helst. Bara man är van i sadeln handlar allt om hur lugnt man tar det - inställningen är det viktiga. Blir man stressad av att uppförsbackarna tar lång tid och tar i mer än man borde så...

Pga inställningen blir det också mycket lättare att ta de stigningar som man känner till innan (helst upp till på kartan höjdangivna "pass") än sådana som är överraskningar och i värsta fall kan vara upp mot tvåhundra höjdmeter - segt, usch och jobbigt.

Tänk på att alla matafärer är stängda på sön- och helgdagar.
Lördagar alltså öppet men kortare. Öppettiderna har dock blivit bättre och nu hittar man matbutiker även i mindre orter som har öppet längre än till kl 18 på vardagar, i större städer finns t o m matbutiker med nästan svenska öppettider!
[Ändrat av kaw 2003-11-19 kl 02:01]
 
Kan verkligen rekommendera Norge om du hinner träna ordentligt innan...
Fast jag vill påstå att man inte behöver vara det minsta mer tränad än inför vilken resacykling som helst. Bara man är van i sadeln handlar allt om hur lugnt man tar det - inställningen är det viktiga. Blir man stressad av att uppförsbackarna tar lång tid och tar i mer än man borde så...
[/QUOTE]

Måste lägga till att man nog är illa tvungen att ha en cykel med många och lätta växlar, så man inte ger sej i kast med fjällen på en treväxlad torpedo-hoj. Då blir resan antagligen kort.
 
mördarsnigel; sa:
Måste lägga till att man nog är illa tvungen att ha en cykel med många och lätta växlar, så man inte ger sej i kast med fjällen på en treväxlad torpedo-hoj.
Med risk för att vara fånigt petig, men många växlar har inget egenvärde om man cyklar lugnt, då är det omfånget som spelar roll.

Ett SRAM Spectro S7 tillsammans med en utväxling på 1,75 från pedal till bakhjul (t ex 40 tänder fram och 23 bak) skulle bli en strålande bergscykel (om bara navet vore lika lättväxlat som Shimanos ;-)

Själv har jag fått smak på täta växlar så jag kör med en sjudelad 13-21-krans på mina två cyklar, men det är en helt annan historia...
 
Et himla liv

På min tur rundt Skandinavia i sommer, kom jeg på siste delen inn på Nordsjøruten. Og den delen av denne som ligger mellom Kristiansand og Brevik (nederst i Telemark) var en utrolig lite bra vei å sykle. Jeg mener, motorvei i Sverige (på ruta mellom Malmö og Stockholm for eksempel), er som å sykle i himmelen, mens dagene mellom Kristiansand og Brevik var et mareritt. Jeg tenker ikke da på de små hyggelige veiene, men på de gangene det bare var hovedveien som var alternativ. Jeg skal kanskje mot Stavanger neste sommer, men velger da en indre vei ...

Olav

Mer om rutene på internettsiden min: http://www.laboremus.no/olav
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips