Cykling i sydnorge?

Undrdrar om någon cyklat nordsjöturen jag funderar hur det är i norge om det är bara bilvägar med mkt. tung trafik eller har dom lite cykelvägar också .
går det att vildcampa ? jag menar det skall var lit lätt att hitta tältyta inge
 
Cykling i Norge

Cyklade från Krisiansand till Bergen i sommras. Nordsjörutta går oftast på inte så traffikerade vägar, ibland helt övergivna gamla vägar. Detta erbjuder helt fantastisk natur, nackdelen är att det finns en anledning till att de byggt nya vägar. De gamla är extremt backiga. Många gånger tittade man ner på den nya vägen som gick nere i dalen och ofta genom bergen. I tunnlarna var det dock ingen ide att fundera på att cykla.
När man kommer ut på öarna söder om Bergen är det inte alltid så lätt att hitt tältplatts då nästan all mark är inhägnad. (Fick cykla till 01.30 en kväll.) Kan värkligen rekomendera Norge om du hinne träna ordentligt innan... Tänk på att alla matafärer är stängda på sön- och helgdagar.

David
 
Även om sträckningen som http://www.northsea-cycle.com/SVENSK/lande_index_se.html väljer säkert är fin så vill jag (förstås) rekommendera att dra en rutt i södra Norge över fjällen istället/också. Klicka på min hemsidelänk för mer inspiration!

dolip; sa:
I tunnlarna var det dock ingen ide att fundera på att cykla.
Nej inte om de är förbjudna förstås (och man vill vara laglig vilket är trevligt), men i övrigt fungerar cykling genom tunnlar utmärkt så länge man inte har för mycket uppförsbacke, då blir vistelsen i tunneln tradigt lång.

[...] nästan all mark är inhägnad. (Fick cykla till 01.30 en kväll.)
Verkar som du var kräsen på hur nära vägen tältplatsen fick vara ;-)

Kan verkligen rekommendera Norge om du hinner träna ordentligt innan...
Fast jag vill påstå att man inte behöver vara det minsta mer tränad än inför vilken resacykling som helst. Bara man är van i sadeln handlar allt om hur lugnt man tar det - inställningen är det viktiga. Blir man stressad av att uppförsbackarna tar lång tid och tar i mer än man borde så...

Pga inställningen blir det också mycket lättare att ta de stigningar som man känner till innan (helst upp till på kartan höjdangivna "pass") än sådana som är överraskningar och i värsta fall kan vara upp mot tvåhundra höjdmeter - segt, usch och jobbigt.

Tänk på att alla matafärer är stängda på sön- och helgdagar.
Lördagar alltså öppet men kortare. Öppettiderna har dock blivit bättre och nu hittar man matbutiker även i mindre orter som har öppet längre än till kl 18 på vardagar, i större städer finns t o m matbutiker med nästan svenska öppettider!
[Ändrat av kaw 2003-11-19 kl 02:01]
 
Kan verkligen rekommendera Norge om du hinner träna ordentligt innan...
Fast jag vill påstå att man inte behöver vara det minsta mer tränad än inför vilken resacykling som helst. Bara man är van i sadeln handlar allt om hur lugnt man tar det - inställningen är det viktiga. Blir man stressad av att uppförsbackarna tar lång tid och tar i mer än man borde så...
[/QUOTE]

Måste lägga till att man nog är illa tvungen att ha en cykel med många och lätta växlar, så man inte ger sej i kast med fjällen på en treväxlad torpedo-hoj. Då blir resan antagligen kort.
 
mördarsnigel; sa:
Måste lägga till att man nog är illa tvungen att ha en cykel med många och lätta växlar, så man inte ger sej i kast med fjällen på en treväxlad torpedo-hoj.
Med risk för att vara fånigt petig, men många växlar har inget egenvärde om man cyklar lugnt, då är det omfånget som spelar roll.

Ett SRAM Spectro S7 tillsammans med en utväxling på 1,75 från pedal till bakhjul (t ex 40 tänder fram och 23 bak) skulle bli en strålande bergscykel (om bara navet vore lika lättväxlat som Shimanos ;-)

Själv har jag fått smak på täta växlar så jag kör med en sjudelad 13-21-krans på mina två cyklar, men det är en helt annan historia...
 
Et himla liv

På min tur rundt Skandinavia i sommer, kom jeg på siste delen inn på Nordsjøruten. Og den delen av denne som ligger mellom Kristiansand og Brevik (nederst i Telemark) var en utrolig lite bra vei å sykle. Jeg mener, motorvei i Sverige (på ruta mellom Malmö og Stockholm for eksempel), er som å sykle i himmelen, mens dagene mellom Kristiansand og Brevik var et mareritt. Jeg tenker ikke da på de små hyggelige veiene, men på de gangene det bare var hovedveien som var alternativ. Jeg skal kanskje mot Stavanger neste sommer, men velger da en indre vei ...

Olav

Mer om rutene på internettsiden min: http://www.laboremus.no/olav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.