Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad.

Jag skulle vilja ha tips på lämpliga cykel sträckor från Nyköping ned till Halmstad.
Som rubriken säger tänker jag försöka mig på att cykla hem det första dallrande timmarna på min semester i sommar. Jag har via kartprogram kunnat se att det hyfsat väl går att ta sig ned till Jönköping med hjälp av lämpliga vägar (Riks1) följer i stora drag dagens E4. Kruxet börjar i Jönköping där jag som jag nu planerat tänkte följa först Rv 40 och sedan Väg 26 "Nissastigen". Den senare trafikeras ju av tung trafik och känns lite riskabel att cykla längre sträckor. Eller känner någon till en bättre sträcka Ned till Halmstad då man kommer till Jönköpings området.
Tacksam för svar
Kent.S
 
bankeryd

sök dig mot bottnaryd från jönköping centrum. Väg 185 söderut. Vänster på r40 ca 300 m sen genväg mot r26. Men nissastigen är inte angenäm att cykla på. Men alternativen till Halmstad är få. Om du kan ta dig till Ljungby genom östra småland så är v 25 bättre. Mindre trafik
 
Problemet med de flesta ruttprogram är ju att de främst är avsedda för bilister och inte cyklister. Rekommendationerna blir ju därefter,,.

Nä, bättre att införskaffa lämpliga kartblad av t.ex. Vägkartan (1:100 000) och leta rätt på små trevliga byvägar med eller utan asfalt. Se till att plasta in kartorna, så håller de bättre. (Egentligen är Terrängkartan i 1:50 000 ännu bättre val, bortsett från att det blir så många olika kartblad att hålla reda på).

En på Blåa kartan (som nu alltså heter vägkartan) trevlig variant från Jönköping kan vara Norra Hammar, Taberg, Bondstorp, Åsenhöga, Gnosjö, Gislaved, Burseryd, Broaryd, Landeryd Hultebruk. Därefter kan du i princip följa Nissan på den sydöstra sidan ända ner till Halmstad (Nissastigen går här på den nordvästra sidan om Nissan).

Obs! Denna sträcka har jag inte alls provcyklat, men den verkar någorlunda vettig utifrån den blåa kartan (20-25 år gammal version).
/Niklas
 
Om du inte har väldigt bråttom att komma till Halmstad så skulle jag göra som föreslagits tidigare och hitta mindre trafikerade vägar. Cykla på Nissastigen och hosta avgaser från all tung trafik låter inte som semester. Använd tex Google maps och skriv in Nyköping - Halmstad i vägbeskrivningen och klicka på Gå-ikonen istället för bil. Då får du lite bättre vägval och sen kan du zooma in och flytta omkring vägrutten som det passar. Kan vara ett tips. :eek:)
 
Jag bor utanför Jönköping och har cyklat på de flesta vägar av de som jag själv tycker är lämplig storlek mellan Jönköping och Halmstad. Rv 40 skulle jag möjligen ge mig ut på om livet hängde på det. Nissastigen är inte heller så kul, men inte helt otänkbar. Varför inte fortsätta riksettan söderut. Det är kanske lite knöligt att hitta en bra anslutningsväg genom Jönköping till Barnarp/Lovsjö. Men sedan är det ganska enkelt över Byarum, Vaggeryd och Klevshult till Värnamo. Jag hade nog sedan tagit vägen norr om Bolmen via Dannäs, Unnaryd, Lidhult till Simlångsdalen. Ifrån Simlångsdalen går det en trevlig cykelväg nere vid sjön mot Halmstad söder om rv 25.
 
Jag bor utanför Jönköping och har cyklat på de flesta vägar av de som jag själv tycker är lämplig storlek mellan Jönköping och Halmstad. Rv 40 skulle jag möjligen ge mig ut på om livet hängde på det. Nissastigen är inte heller så kul, men inte helt otänkbar. Varför inte fortsätta riksettan söderut. Det är kanske lite knöligt att hitta en bra anslutningsväg genom Jönköping till Barnarp/Lovsjö. Men sedan är det ganska enkelt över Byarum, Vaggeryd och Klevshult till Värnamo. Jag hade nog sedan tagit vägen norr om Bolmen via Dannäs, Unnaryd, Lidhult till Simlångsdalen. Ifrån Simlångsdalen går det en trevlig cykelväg nere vid sjön mot Halmstad söder om rv 25.

labels=0
 
Ja nu närmar sig resan med stormsteg. Då vi åkte hem i Måndags passade vi på att smyga den planerade cykelvägen från Nyköping till Gyllene Uttern och blev bara mer övertygade hur rätt det var att sätta punkt på detta arbetsåret med denna fina tripp. Lite knöligt att finna bra vägar igenom Norrköping, Linköping samt Jönköping. Men tack vare att jag googlade på cykelvägar och resp. stad fick jag fram vad jag behövde för att kunna köra in det i Map Source (Garmin). Vi har beslutat att trots lite längre färdväg cykla gamla vägen från Jönköping ner till Ljungby. Nu är det bara att se fram mot åkturen,.Cyklarna vi skall använda är två Cannondale hojar. En Silkpath hybrid m 24 växlar och en Bad boy m 8 växlar försedda med framdämpare. cyklarna är helt rena och vi tar bagaget i ryggsäckar med bara det allra nödvändigaste för ca 3 dagars cykling. Mat tar vi utmed vägen och login likaså. Som hobby K-spanare kunde man ju inte undgå de flertal gamla motell som fortfarande är i bruk längs gamla Riks 1,
 
Bättre GPS-kartor

En bättre GPS-karta är gratiskartan OSM http://www.openstreetmap.org
Finns även i flera olika specialvarianter, för cyklister särskilt http://www.velomap.org

Finns även OSM/Velomap-kartor för Mapsource så att man enkelt kan generera IMG-filer för GPS-apparater.
Finns även IMG-filer om man vill skippa Mapsource-steget.

Hoppas ni får en bra cykling, personligen skulle jag iofs undvika att cykla med ryggsäck.
 
Lämna GPS:n hemma och gå till närmsta bokaffär och köp en bra karta.

Väj sen de minsta vägarna och ta en dag eller två extra på dig. Klart! :)
 
Torsdag 7/7 var vi ute och provkörde motsvarande en lämplig dags etapp ca 14 mil Halmstad-Ljungby Tor och det kändes fint , som förväntat blev vi trötta på slutet men vi stannade två ggr samt åt lunch i Ljungby. Ett fenomen var att vi körde för fort. Det var emellertid omöjligt att hålla en lagom fart det ville efterhand bara öka, vi får jobba med det när vi väl är ute. Ang. Mapsource så har jag nu lagt hela rutten och laddat ner hela resan i min gps. Denna är en Garmin Oregon 300 försedd med city nav. Samt friluftskartan. Då resan i detta nu ligger på stora vägar tror jag nog att den blir ok som hjälp. Den skall också tracka hela vår resa för att förhoppningsvis kunna läggas upp på Garmin Connect. Enheten sitter stripsad på styrstammen I en hållare avsedd för Oregon. Ett antal Eneloop batterier skall borga för strömförsörjningen under resan. Ryggsäck har vi bara för att cyklarna fn. är rena. Vi blir ju bara ute i ca 3 dagar och hela försäsongen har jag kört med ryggsäck då jag kombinerat träning med nytta med helgbesök hos gräbban bosatt i Falkenberg.
 
Gräbban... Ja jo det är en sydsvensk benämning på fästmö, flickvän , sin käresta ja kärt barn har många namn. OT kanske. Nu hållet vi tummarna för lite Ostlig vind i slutet på veckan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.